Kändisar...

... har kommit för att stanna.

Nu tänker jag på begreppet alltså... själva ordet... kändis... om jag frågar några barn idag om vad de vill bli när de blir stora så är det inte bara de klassiska yrkena som lockar längre... typ... sjuksköterska (vilken unge vill bli det idag?)... polis (lockar nog fortfarande mer än bov iallafall)... brandman (eld är och förblir lockande, jag tror att de flesta pyromaner ville bli brandmän när de var små)... oj nu börjar jag glida ifrån ämnet märker jag... om vad de små barnen vill bli när de blir stora... eller vid närmare eftertanke... det kanske inte bara gäller barnen... för om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nog inte riktigt bestämmt mig själv för vad jag ska bli när jag blir stor.

Jaja... vad jag ville komma till var att ett väldigt vanligt svar man kan få är att många vill bli... kändisar... inte fotbollsspelare... skådisar... sångare... dansare... popstjärnor... eller modeller... nä de vill bli kändisar... möjligtvis så kan de kanske tänka sig att bli idoler också... men då får det naturligtvis vara en känd idol.

Och jag undrar... vad är en kändis?


Magnus Hedman var ju en kändis...

... och är kanske det ett litet tag till... men snart är han nog inte kändis längre... för han har ju fått sparken på TV4 och får inte längre vara med i "ren idrott-grejen" för att han tydligen dopat sig... och för att någon ska uppmärksamma att du dopat dig så måste du vara en kändis... men för att vara en kändis måste du ju synas... och när Magnus nu är lika poppis som svininfluensan i kändisvärlden... så är det bara en tidsfråga innan han är bortglömd... är det föresten någon som kommer ihåg att han var fotbollsmålvakt innan han blev en kändis?

Vart tar de bortglömda kändisarna vägen?

Finns det något som kallas för anonyma kändisar (AK)... där bortglömda kändisar försöker hitta meningen med livet... ja, jag undrar vart de bortglömda kändisarna tar vägen...

... och är det någon som vet vad man kallar en bortglömd kändis?

Kommentarer :

#1: Gunilla Forssell

Hej Peter

Tack för föreläsningen idag. Tyvärr hade jag inte möjlighet att lyssna hela tiden men jag har hör från andra att det var strålande som vanligt.Du har förmågan att fånga publiken på ett magiskt sätt. Eleverna kände sig mycket berörda enligt lärarna.

Tack för den här gången, vi återkommer gärna nästa år igen om du har lust.

Många kramar och hälsningar från Gunilla

Jag tycker också att dina nya tänder är fina.

skriven
#2: peter

Jag blir jätteglad över att höra att ni blev nöjda och att ni vill att jag kommer tillbaka nästa år... vilket jag med glädje gärna gör... såklart L...



...och tack för din komplimang... det känns bra att ha fixat mina tänder...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :