Plugga...

... på engelska är... öhhh... svårt.

Jag vet inte om det beror på att boken vi pluggar just nu är skriven på engelska eller om det kanske är enklare än så... jag har ju inget emot att läsa bra böcker... och det är inte någon som helst tvekan om att min läxa är en oerhört givande och bra bok för mig... visst det tar några minuter innan jag kommer in i den varje gång... och min taktik för att kunna läsa en bok på engelska är att läsa fort... skumma... inte fastna på enstaka ord för då är det kört... min kunskap engelska är alldeles för bristfällig för det... men läser jag snabbt så fattar jag lättare... jag behöver inte översätta alla ord för att förstå vad hon menar...


... i denna bok.

Kanske beror det på att det vi pluggar på vår skola handlar om mig... det är intressant att få lära mig varför jag beter mig på olika sätt och varför det funkar så... kort sagt... vår läxa är en bok som mer eller mindre de flesta nog skulle kunna finna stor hjälp av att läsa... det är min fasta övertygelse.

Det svåra med att läsa denna läxa på engelska beror nog inte så mycket på att den är på engelska... det verkar snarare som att det faktumet att den är skriven på ett annat språk får mig att konsentrera mig mer på vad det står i den... och att jag lär mig mer... paradoxalt nog...

... nä det svåra är att jag har köpt en annan bok... som inte har ett skit med min läxa att göra... men även om jag VET att det är läxan som jag ska läsa... så är det inte det jag VILL... för jag VILL läsa...


... Carlos Ruis Zafon:s nya bok... nu... direkt... helst igår.

Det var några år sedan jag läste Vindens skugga och fullständigt försvann in i en läsupplevelse av sällan skådat slag... och jag vill ju bara kasta mig över ännu ett mästerverk av denna fantastiska författare... men jag ska inte göra det... den får ligga och mogna till sig ett tag... och jag ska ägna mig åt mina läxor... vårda och njuta av min längtan efter att få öppna hans bok... och försvinna iväg i bokens underbara värld.

"Det viktigaste först"

*suck*

Kommentera inlägget här :