Smutsigt...

... med klåda?

Frågan är berättigad... för efter att ha gjort/gör mina egna praktiska studier av fenomenet klåda så är det första som slår mig och faktiskt ett genomgående tema för hela den här kliprylen... att jag känner mig smutsig när jag har klåda... och jag är den första att erkänna att jag vill inte känna mig smutsig... det är skämmigt att vara smutsig...


... förutom när det är befogat av någon speciell anledning såklart...

... smuts som syns är för det mesta tydligen inte lika illa som osynlig smuts... som ger klåda... som ju syns på ett mer abstrakt sätt eftersom det ger ett större spektra för en individuell tolkning... detta är min iaktagelse... och kanske har jag fel... men jag tror inte det... när jag började prata om mina tänder fick jag ta emot ett och annat förtroende om just tänder... det pratas inte så öppet om vad vi har gjort i vår mun... det är väääääldigt privat... och jag får uppfattningen om att klåda också är något vi har lite svårt att prata om...

... denna gången så visade det sig att jag hade drabbats av nässelfeber... troligtvis en form av allergisk reaktion mot något som jag inte vet vad det är... än... och det är med en stor lättnad jag fick den diagnosen... för helt ärligt hade jag vågat skriva om... t.ex. skabb, flatlöss, kvalsterallergi eller någon annan av alla de där lite mindre roliga anledninarna till varför man kan drabbas av klåda... nu menar jag inte att nässelfeber är roligt... nä fy fan... men jag tror att ni hajar vad det är jag vill säga...

... vissa saker är lite roligare att prata om än andra mer pinsamma prylar... klåda är en sak som på ett sätt verkligen har fått upp ögonen på mig... om vikten att ha någon att prata med... och hur min skam lätt skulle kunna få mig att isolera mig... från det som jag så gärna vill ha... och som håller mig vid liv... nämligen...


... kärlek och gemenskap... (bilden är från ett NA-konvent i Grekland)

Kommentarer :

#1: Yvonne

Hm...nässelfeber...

hade det varit mitt i sommaren hade man ju kunnat mistänka att du varit ute i skogen och rullat runt.

men i snön?!



äh, jag vet =)

lycka till med ditt kliande...(man ska inte klia, utan slå/klappa lätt)och att du kommer på vad det är du är känslig för.

eller så kan man bara acceptera att livet har sina överraskningar ibland. och som den vackra och vädefulla människa du är, så vet du ju att du klarar det.

också



skriven
#2: peter

Kylan är visst inte så himla bra för huden... den blir visst lite torrare än vanligt... och vad har jag för val mer än att gilla läget L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Yvonne

Precis.

men man slipper iallafall knotten!

=)

skriven
#4: peter

Garanterat knottfritt L...



(((kram)))

peter

skriven
#5: Bekele

Blir din hy bubblig så fort det blir minusgrader? I så fall kan du lida av köldallergi. Du kan testa själv om genom att lägga isbitar i en plastpåse och tejpa fast på armen. Om du är allergisk blir huden blek och svullen efter tio minuter. Behandlingen är antihistamintabletter, som vid annan allergi.



Källa: Metro



skriven
#6: peter

Nä någon köldallergi har jag inte... mest troligt är att jag ätit något jag inte tål... eller i värsta fall så är jag allergisk mot mina nya bissingar (hemska tanke)...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :