Ju mindre jag gör...

... desto mer får jag gjort.
.
Låter det konstigt? Låt mig förklara... när jag blev drogfri för massa år sedan så var det så himla mycket jag ville ha gjort... helst meddetsamma omedelbart... typ i går... och eftersom jag satte min ribba alldeles för högt mådde jag mest skit hela tiden... det fanns helt enkelt ingen som helst rimm och reson på kraven jag ställde på mig själv... resultatet blev naturligtvis att jag struntade i allting... kände mig misslyckad... och inte fick ett skit gjort.
.
Ska jag elda i min eldningstunna så måste jag ju först samla ihop skit att elda upp.
.
Saker och ting som jag borde gjort för länge sedan växte på hög och mitt mående gick i botten... och ett mående som är i botten är ju ingen bra sak för en nynykter missbrukare... men jag hittade en lösning på mitt dilemma... genom att göra tvärtom... sänka ribban... om jag tidigare hade haft 10 saker på min "att göra lista" så suddade jag nu bort 8 av de sakerna... tog tag i den tråkigaste uppgiften och gick till handling... och istället för att dränera mig själv på energi genom att känna mig misslyckad över allt som jag inte hann med att göra började jag nu må skitbra över sakerna som jag faktiskt gjorde... vilket till slut innebar att jag fick gjort allt det där som jag borde gjort för länge sedan... och jag hade lärt mig att ju mindre jag gjorde desto mer fick jag gjort.

Kommentarer :

#1: Anonym

Kloka ord som vanligt Peter :) Jag försöker också banta ner min "att-göra-lista" och blir överraskad varje gång över hur mycket mer jag då får gjort när stressen inte biter sig fast i huvudet,så idag ska jag röja i ännu en garderob här,och berusas av den befriande känslan av att slänga massa gammalt som man ändå aldrig använder sig av/alt påminner om negativa saker,en varm solig kram till dig från mig!

skriven
#2: peter

Ja visst är det väl himla intressant att det funkar på det viset...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :