Har DU fördommar om hur en NARKOMAN ser ut?

Det hade i alla fall jag för ett gäng år sedan... mina fördommar var så grundligt förankrade att de hjälpte mig att förneka att jag själv var en narkoman... ja faktiskt så var den sista som fattade att jag var narkoman... jag själv.

Visst låter det väl helt sjukt... å det var det ju... tragiskt men helt sant... och jag undrar ibland om det fortfarande finns människor som delar den uppfattning jag hade då... att man kunde se vem som var narkoman...


... att den vaaaaaaaanliga narkomanen satt i gathörnen och... led.

Tack å lov så VET jag idag... att en narkoman kan vara precis vem som helst... se ut hur som helst... och... ja det kunde ju till och med vara...


... jag själv... en helt vaaaaaaanlig VACKER OCH VÄRDEFULL människa... hur konstigt det än verkade.

Vem kunde ana det?

Kommentarer :

#1: ingalill

hej på dig. fördomar..jag blir full i skratt. det har jag lite här och lite där utan att förstå det. men det är underbart att upptäcka dem och få en känsla av att de inte var sanna. det hände mig igår. nytt info-möte om en ny förening som öppnar i karlstad. kvinno-qulan.(åh, jag kollar vad det är men jag gillar inte..)fördom 1. gick dit och lyssnade (kände utanförskap o annorlunda) men flydde inte utan satt kvar. efter talet av en kvinna som berättar varför rfhl startade och vad det gör, så måste jag ju säga att det är fantastiskt. nåväl, inledningen var kvinnas utsatthet i missbruk och även vid behandl..(åh, inte offerkofta nu va..)fördom 2. sen gav jag mig och lyssnade istället. kanon-verksamhet måste jag erkänna. tanken är att ensamma kvinnor ska ha en punkt där de kan träffas och tala m varann. se likheter och höra hur andra gjort. men även lära sig att vara m andra kvinnor och bli bekväm i det. här såg jag en poäng. lära sig att skapa relationer till kvinnor igen och hjälpa varann. jag stöttar deras initiativ att starta verksamhet men jag har hittat min gemenskap. alla har inte det och det är bra att det finns alternativ för dem. la ner alla mina fördomar och kände mig lättad när jag gick hem. av att inte döma de som inte gör som jag, av att ha ägnat en stund åt andra som gör gott för andra, av att ha gått emot mitt motstånd och fick inse att det var inte hotfullt m nya ideer, och lite mer medveten om mig och fördomar som nu är historia. kram kram till dig. ingalill

skriven
#2: peter

Jo fördommar är väl något som kommer å går L... får ibland för mig att det har med mitt mående att göra L.

Häftigt att höra om föreningen... vi startade "VågaVa Kvinna" för lite drygt ett år sedan å det är ett mycket bra projekt... inte minst för oss män på VågaVa faktiskt L... vi får lite krav på oss att behandla kvinnor på ett shysst sätt och det blir en väldigt bra stämmning för alla.

(((kram)))

peter

skriven
#3: ingalill

hej.. ibland är det sorgligt m fördomar. tänkte just på de som vi narkomaner ibland råkar ut för. har inget exempel just nu men vi vet ju att vi är värdefulla människor. när vi slutar..och inte börjar igen..jobbar m oss själva och blir en del av..så är vi varma fina människor. det är inte överallt vi får en chans att visa det och det är super-suveränt att vi har varandra. kram kram ingalill

skriven
#4: peter

"Tid tar tid" hörde jag på ett möte för en massa år sedan... å det tar tid innan samhället får tillbaka sin tillit till oss... det spelar ofta inte så stor roll vad jag säger utan det är mina handlingar som ger resultat i längden... jag kan idag känna att jag är en del av samhället även utanför vår gemenskap... men det har tagit tid... fördommar bygger väl för det mesta på rädslor... å eftersom jag var en rackare att manipulera människor så kan jag förstå att det tar lite tid för dem att våga lita på mig igen.

(((kram)))

peter

skriven
#5: mia

menar du på allvar att du tycker att du e vacker, inte för att vara otrevlig eller nåt, men har du ingne som helst självbild som e förankrad i verkligheten. Du e säkert e fin person på insidan, men vacker, nej tyvärr.

skriven
#6: peter

Jodå... jag ser också denna tandlösa pundare varje morgon när jag tittar mig i spegeln L... och du ska veta att det var lite svårt för mig att få in budskapet i mitt huvud... men å andra sidan kan JAG acceptera mitt utseende och se det vackra i DEN bilden... ja då VET jag att affirmationer funkar L... jag har stor hjälp av min självdistans när jag förankra min självbild i verkligheten... det kallas för humor... tror jag L.

(((kram)))

peter

skriven
#7: "H"

Peter....jag tycker du är vacker. Så du vet.

Kram!

skriven
#8: peter

TACK...

(((kram)))

peter

skriven
#9: Elvira

Ja ta mig tusan..det tycker jag åxå!! väldigt vacker å värdefull..bra beskrivande ord..

Kram

skriven
#10: peter

Vi är ALLA... Vackra och värdefulla människor...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :