Hasch...

... är en väldigt slug drog tycker jag.

Var iväg och snackade idag på en skola idag... det handlade mycket om...

 
hasch och marijuana...

... å det är flippat att det liksom inte har hänt någonting på den fronten på alla dessa år som jag har varit drogfri... eller nu får jag kanske förklara mig lite... det har ju hänt prylar också... utvecklingen har faktiskt tagit fram grejer som får de plantor jag sysslade med att liknas vid rent skräp om vi pratar om att vilja bli påtänd...

... nä det som jag tänker på är argumenten för att försvara sitt eget missbruk av hasch och marijuana... där har det inte hänt någonting... inte ett smack faktiskt... samma som jag själv använde... hasch kontra alkohol... grönsaksgrejen (att det är naturligt och därför absolut inte kan vara skadligt eftersom det är en växt)... ja ni hajar... alla de där vanliga argumenten...

... för att legalisera ett vansinne som enbart gör dess användare mer eller mindre...


... dum i huvudet...

... för finns det något annat pucko som kan komma på tanken att försvara en drog genom att jämföra den med en annan drog... som tror att det finns människor som tror att alkohol är nyttigt bara för att det är legalt... varför jämför ingen med ett dogfritt allternativ... som att få välja mellan att röka på och vara


kärleks... full...

...istället för att bara få välja mellan att röka på och vara...


... bara... full...

Kommentarer :

#1: Lollo

Sjukt bra att du kom till oss och snackade idag. Du hade så fruktansvärt bra svar, på allt. Man kände sig gensat en aning klokare när man lämnade klassrummet. Den informationen och de upplevelserna som du delger är så intressanta, så man blir helt ställd. Att uppskatta livet så som du gör, måste vara galet underbart.



Tack ännu en gång.

skriven
#2: sniglon

Aha!, detta var en liten uppföljningsblogg;))



skriven
#3: Steffo

synd att du anser detta men du kanske blev dum i huvudet inte vet jag men jag röker och har rökt i snart 25 år så om jag är dum så är jag väl det men tack vare denna drog så har jag lärt mig data och massa saker i ruset min hjärna funkar perfekt ock jag försvarar inte drogen den är farlig om man inte tål den samma sak med alkohol men att fördumma nån som inte blir dum av en drog är ochså fördummande alla blir inte dumma inte ens dom flesta läs statistiken grabben ursäkta att jag inte använder punkt komma etc men jag skriver rätt ur huvudet så det blir rakt av i fall nån språkpolis läser detta så please fördumma inte alla droganvändare

skriven
#4: Hillevi

Hej Steffo!

Synd att jag inte har rökt hasch i 25 år då kanske jag hade varit lika smart som dig, men det kanske ännu inte är försent att börja, jag kanske blir världens datageni.

skriven
#5: Sniglon

Någon förstod inte mitt inlägg;) Men du gumman fattade;))



kram

skriven
#6: Elvira

Hello Steffo, jag blir väldigt nyfiken.. Nu är det såklart en hänvisning till Peter, att han ska läsa statistiken..men vet du, jag blir såååå nyfiken jag åxå, så please, tala gärna om vart jag kan hitta den!



Tack på förhand

Kram

skriven
#7: Steffo

Hej Elvira



http://www.swecan.org/modules.php?name=News&file=article&sid=82



Här kan du läsa lite om du finner detta intressant jag är ingen som förleder nån in på nåt men här finns det både fakta och att det även finns skaderisker med drogen cannabis likaså det finns med alla droger jag anser att var och en är sin egen lyckas smed och kan man hjälpa nån så kan jag va kärleksfull jag med fast jag ibland stimulerar min hjärna med drogen cannabis jag är nämligen alkoholist och har varit fri från spriten i 10 år snart så jag kan inte dricka sprit så jag vet vad jag talar om i alla fall när det gäller mig själv

Kram och hoppas att det kan vara nåt till hjälp detta

skriven
#8: steffo

Hej hillevi det är bäst att du sätter i gång med hschrökning med en gång då eftersom du verkar behöva lite mer intelligens så att du klarar av datorerna spydigheter undanber jag mig vänligen men du kanske är sån så då är det bara att beklaga

skriven
#9: steffo

En sak till käre hillevi om du läser noga vad jag skrev första gången så utrycker jag mig inte att jag är smart utan att denna drog har gjort mig mer openminded och jag är inte så märkvärdig att jag skulle säga att jag är smart men det är lätt att text förvränga

skriven
#10: peter

Hej allihopa... jag är ledsen för att jag inte har varit så aktiv som jag brukar med att svara på era kommentarer de senaste dagarna...



... men bättre sent än aldrig...



... å jag mååååååste ju bara svara dig Steffo... och jättevälkommen in på min blogg... visst är det spännande när man inte är riktigt överens L... för jag delar ju inte din uppfattning... nä min erfarenhet är helt annorlunda om man jämför med din...



... men jag kan ändå inte låta bli att le lite... inte nedlåtande eller så... nä nä... igenkännande... jag kanske inte snöade in så djupt på all jävla forskning å sånt... med statistik så kan du ju för fan bevisa att jorden egentligen är platt... så forskning överhuvudtaget har jag lite svårt för... helt enkelt för att det sällan finns plats för lite sunt förnuft tycker jag...



... Jag klickade på din länk... å tyvärr jag blev bara trött... när fan ska det komma något nytt?



... det snackas som vanligt om tunga å lätta droger... å en massa annat rent skitsnack...



... fan Steffo... skit i vad du läser... lyssna på ditt förstånd istället... vad säger den lilla rösten i dig om ditt användande av droger?



Tror du verkligen på att du har fixat ditt drogproblem genom att lägga ner spriten och istället röka brass... hallå... L... finns det inte en pytteliten möjlighet att du "bara" har bytt drog och är väääääääldigt angelägen om att försvara ditt eget missbruk genom att tro att du har kontroll... vad skulle hända om du testade att göra som mig... vara drogfri?



Det var bara lite funderingar... jag känner igen mig i dig så jääääääävla mycket... ojojoj...



... det är galet underbart att leva L... å att det finns människor som vill lysna på mig är helt fantastiskt tycker jag...



... å Hillevi... jag tycker inte ett endaste dugg synd om dig för att du inte rökt på i 25 år L... nä jag är nog mest en liten liten smula avunsjuk på att det finns människor som är förståndiga från början L... det hade ju sparat en hel del tid för mig om jag haft den genen...



(((kram)))

peter

skriven
#11: Hillevi

Steffo!

Du skriver "att tack vare denna drog har jag lärt mig data och massa saker" tyvärr kan jag inte tolka det på något annat sätt än att du har gjort detta med hjälp av drogen. Det som är skrämmande är att du verkligen tror på det själv, den enda du lurar är dig själv. Jag är verkligen ledsen att du inte inser hur du förstör ditt liv, jag känner faktiskt ingen som har rökt hasch i så många år som inte har tagit skada av det. Men du kanske är ett undantag.

skriven
#12: steffo

Forsknig i all ära visst är den missvissande och även rätt i bland tell me about it, Hillevi känner ju så många dumma haschrökare så det är bara att beklaga och vad det beträffar mina kunskaper så har jag införskaffat dom till mesta del på dagtid då jag inte röker och jag är ingen missbrukare men det är jag ju enligt Peter som anser det. Jag försvarar inte drogen jag skriver bara vad den ger mig och jag är inte dum och har aldrig utgett mig för att vara smartare än nån annan här hoppas att jag får vara den jag är i fortsättningen ochså utan att så många vet hur jag har det i min skalle, inte ett endaste ord om nån reklam för drogen har jag skrivit ponera det läs vad jag skriver om ni inte är dyslektiker då är det svårt ändå då behöver man inte röka på för att hjärnan ska blanda i hop bokstäverna, jag kan röka och läsa samtidigt men det kan jag tydligen inte men men förlåt mig jag är nog lite dum trots allt skadorna börjar ge sig till känna och bygga nätverk och cykla osv börjar kännas svårt så okay jag är skadad då förnekar det men erkänner nu så ni får rätt mina kära tillrätavisare som vill mitt bästa eftersom jag är så skadad kan ni väl komma hem till mig med mat så jag inte glömmer bort att äta

Puss på er önskar Steffo

skriven
#13: steffo

Till peter och hans pyttelilla chans att jag har bytt ut spriten mot hasch kanske finns helt rätt tänkt men jag gör som jag vill och har varit utan canna långa stunder ochså visst känner man en saknad efter det då så okay men jag mår bättre om jag får ta en spliff ibland istället för boz och hoppas att det kan var en förklaring till dig jag är inte konstant milItant förespråkare för drogen canNabis jag tar i bland men rekommenderar ingen att börja för det kan bli SKADOR OCH PSYKOSER MEN DET KAN SPRITEN GE OCHSÅ RISKEN ATT FÅ PSYKOS OM MAN INTE HAR HAFT DET FÖRE 30 ÅRS ÅLER ÄR MYCKET MINDRE MEN VISST KAN MAN FÅ NEUROS AV CANNABIS MEN DEN ÄR ÖVERGÅENDE DET HAR ALDRIG JAG HAFT MEN VET DET MYCKET VÄL. Har många vänner som tar canna och dom verkar friska men det kan vara en missbedömning av en sönder rökt hjärna vad vet jag du verkar veta det så den är nog helt rökt

Kram Steffo

skriven
#14: steffo

Förlåt Peter jag trodde jorden var platt men tack för upplysningen läste fel den dagen i skolan jordgloben som står på mitt skrivbord är ju rund så fan nu fattar jag. Ni ser vad cannabis kan ställa till med för en förvirrad och sönder rökt hjärna som tror den är smart och inte ens märker det oj vilket uppvaknande nästan som att bli frälst tack för de orden de värmde i mitt svaga hjärta skönt att det fanns folk som kunde hjälpa mig att tänka när jag bara trott att jag tänker

skriven
#15: peter

Jag är inte på något sätt din motståndare Steffo... nä jag är snarare djupt tacksam för att du skriver här... å nä jag tror inte att du är dum i huvudet heller... eller att jag på något sätt skulle vara smart... nä tvärtom så blir jag lite förundrad och undrar vad som hände eftersom det inte är jag som skriver dina inlägg... längre... vad hände?



Varför är det så viktigt för mig att förespråka drogfrihet idag... för det ska jag ärligt säga... jag är verkligen en förespråkare för drogfrihet... kanske är det som så att jag har ett behov av att ställa mig utanför L...



... för om jag ser på samhället och vad som händer så blir jag rädd... varför är det inte okej att vara människa längre... varför måste vi "laga" så mycket med drogerna... är det kanske så att langarna har bytt skepnad...



... är vi jättelurade?



... Har samhället till slut fattat hur man behandlar narkomaner om man vill att de ska göra som man vill... att det finns en förtjänst i att göra människor beroende av droger... och att det finns en hel del stålar att tjäna på det också...



... att heroinet och haschet alltid har varit en inkomstkälla för de som vill kriga och behöver pengar till vapen är ju inget nytt... vad skulle vapenindustrin vara utan drogerna?



... men nu så har vi ett samhälle som vill lobotomera allt fler av våra medborgare... och det skrämmer mig... har du (steffo) tänkt på vem som tjänar på ditt "brukande" av droger...



... jag vill vara fri... fri att känna... fri att leva... fri att vara fri...



(((kram)))

peter

skriven
#16: steffo

Till Peter jag lyssnar på mitt förstånd och anser att det jag kommit fram till kan inte vara fel och har nån en annan åsikt om det så vet ni bättre om mig än vad jag vet själv, och då är ni verkligen smarta för jag vet inte ens själv vem jag är ibland och det gäller nog dom flesta, men dom flesta känner nog sig själva bäst ochså men eftersom jag röker canna i bland så är väl detta tänket taget ur nåt flumrus min hjärna varit besatt av så ta det med en nypa salt eftersom jag ju är så skadad enligt dig du är nog rätt skadad själv anser jag som har åsikter om mig jag ler ochså men snällt som du skriver LOL

"L"

Se jag kunde ochså göra roliga figurer ;)

:=(

skriven
#17: peter

Ja du Steffo... vi har olika åsikter och det kan jag acceptera... såklart... och jag är inte killen som ska bestämma hur eller vad du ska göra med ditt liv... nä...



... och jag tror nog att du förstår mig... du hade ju själv ett problem med spriten som du nu har löst på ditt sätt...



... att jag reagerar på detta beror ju enbart på att jag känner igen mig kraftigt i dina argument... har ju själv varit där och haft exakt samma sätt att se på saken... exakt ta mig fan...



... jag blev drogfri genom att gå på självhjälpsmöte där det fanns andra som ville vara drogfria... första vändan på et halvår rökte jag på varje dag... helt övertygad om att hasch inte var något som jag hade problem med... jag hade full koll... jag sa viserligen inget till de andra som gick på det mötet... önskar att jag kunde säga att det berodde på att jag brydde mig om dem andra... men nä dt var ren snålhet... jag ville ha mitt brass för mig själv...



... men jag kan känna igen mig i dig... jag försvarade också mitt eget beteende...



... idag så har jag ett litet trix... en fråga jag kan ställa till mig själv...



... skulle jag vilja att mina barn gjorde detta som jag gör?...



... skulle du vilja att dina barn röker på lite ibland?



(((kram)))

peter

skriven
#18: Steffo

Jag har ochså vänner som fulat på möten och spelat drogfria och sen gått hem och rökt på är det ett sunt uppförande det gjorde ju du det är falskhet mot folk som verkligen vill sluta mina barn ska inte röka och om dom börjar så kan jag bara försöka förklara att spriten är bättre och laglig så drick det i stället kärlek ocj liv finns det här ochså och om du visste vad jag är utbildat till så skulle du inte tro mig men jag är faktiskt systemvetare ho ho och jorden är platt fick reda på det nu igen läste en rapport och den tror jag stenhårt på he he

Puss från Steffo

skriven
#19: peter

Ja det är verkligen inget jag är stolt över... riktigt falskt faktiskt... men det är också sant och jag kan idag inte blunda för den sanningen... bara göra annorlunda...



... å handen på hjärtat... skulle du inte hellre vilja att dina barn var HELT drogfria L... bara en undran från mig L...



... å du... jag tror dig... känner jag får hålla lite i väggarna nu eftersom jorden verkar luta en smula... så visst fan måste den väl ändå vara platt L...



... å du... jag tänker fortsätta att slåss FÖR drogfriheten... och jag VET att du respekterar mig för det... eller hur?



(((kram)))

peter

skriven
#20: Eva T

Hej Min Vän !

Å Steffo, jag har i det längsta dragit mig för att kommentera i detta blogginlägg......... oj oj vad jag blir ledsen. Att fortfarande finns det vuxna människor som tror att det är BRA med droger ( att Svensson tycker att alkohol är bra vet jag/vi ju ) men att andra inkl Steffo tycker det ja det är beklagligt. Klart att droger ger en massa .....bra och dåliga grejor, men jag är övertygad att FÖR eller SENARE kommer ALLTId dom dåliga. Jag injecerade dagligen (med väldigt få undantag) och hade ett kanonliv, väldigt socialt, med familj, jobb i 17 år, det hör till ovanligheterna men det betydde ju inte att det var ofarligt eller bra. Det fattade ju jag också, men det gav mig massor bl.a pengar, status, kreativitet ork "vänner".......osv.

Men sen då alla dom andra åren där jag "inte bytte" ut men la till och drog ifrån andra droger där misären kontrollförlusten hälsoproblemen tornade upp sig.................va fan väx upp. Droger är skit och inte på något sätt bra än mer än just för stunden, ja just det STUNDEN......å stunder är aldrig långa.

skriven
#21: Eva T

Hej igen !

Jag hade lika många års skit i missbruket som jag hade det ok, å i och med det så hör det till att under 17 negativa år hinner du rasera förstöra jävlas med mera å flera än under de 17 på "topp" en av de få gånger 17-17 inte är noll, utan verkligen ett negativt tal. Å det säjer inte mattläraren. ......något om. Konstigt !

skriven
#22: peter

Haja Eva... vi är överens L... å tycker samma lika... det tycker jag är häftigt för trots allt så är det viktigt att välja sina strider... och i frågan om att vara drogfria har vi aldrig behövt kiva om... där är vi verkligen överens... det känns himla bra tycker jag...



(((kram)))

peter

skriven
#23: Steffo

Till eva finns massor men oundare som jobbar och har barn så du är inte unik men lika ful som dessa tjackare sluta hacka på mig jag gör som jag vill och har aldrig rekomenderat nån drog eller så men tjackskadorna kanske är så stora att du har svårt att förstå det du läser

skriven
#24: Anonym

skriven
#25: Steffo

Till peter visst är jorden platt det gungar men idag är den snarare mer som en rugby boll i formen min skadade hjärna ser planeter nu ock små troll

LOL

skriven
#26: Steffo

Hej till alla som hackar på mig läs detta

problem med engelska.



Eventuella fel i översättningen mottages tacksamt, primärt avses syftningsfel eller rena översättningsfel, stavfel skiter jag i.



Cannabis

Terminologi



Cannabis är en generell term som används för att beskriva de olika psykoaktiva delarna i plantan Cannabis Sativa. Den största psykoaktiva delen utgörs av delta-9-tetra-hydro-cannabinol (THC). Sammansättningar som strukturellt liknar THC refereras till som cannabinoider. Utöver detta har ett antal nyligen identifierade sammansättningar som strukturellt skiljer sig från cannabinoider visat sig dela många av deras farmakologiska egenskaper. Den mexikanska termen "marijuana" används flitigt vid referering till cannabisblad eller dylikt i många länder. De ickepollinerade plantorna av kvinnligt kön kallas "hasch/hashish". Cannabisolja eller hascholja är ett koncentrat av cannabinoider som erhålls vid extrahering av plantmaterialet eller av kådan.



Epidemologi



Cannabis är med stor marginal den mest globalt kultiverade, smugglade och missbrukade drogen. Hälften av alla drogbeslag världen över är cannabisbeslag. Den geografiska spridningen av dessa beslag är också global, täckande praktiskt taget alla länder i hela världen. Ca 147 miljoner människor - 2,5% av världens befolkning - brukar cannabis, jämfört med 0,2% kokainbrukare och 0,2% opiatbrukare. I det nuvarande decenniet har cannabismissbruk växt snabbare än kokain och opiatmissbruk. Den snabbaste tillväxten av cannabismissbruk sedan 1960-talet har skett i utvecklade länder i Nordamerika, Västeuropa och Australien. Cannabis har blivit mer nära länkat till ungdomskultur och åldern vid introducering av drogen är vanligtvis lägre jämfört med andra droger.



En analys av cannabismarknaderna visar att låga priser sammanfaller med höga nivåer av missbruk och vice versa. Priset på cannabis verkar vara relativt konstant om man tittar över kort tid, men över längre tid så kan priserna fluktuera beroende på många faktorer. Även om antalet cannabisbrukare är större än opiat- och kokainbrukare så betyder det lägre priset på cannabis att - i ekonomiska termer - cannabismarknaden är mycket mindre än opiat- och kokainmarknaden.



Akuta effekter av cannabisbruk



Den akuta påverkningarna av cannabisbruk har varit kända i många år, även nya studier har bekräftat och utökat tidigare slutsatser. Dessa kan sammanfattas som följer:



Cannabis försämrar kognitiv utveckling (inlärningskapacitet), inkluderat associativa processer; återhämtning av tidigare inlärd kunskap är ofta försämrad om cannabis använts både vid inlärningen och återhämtningstillfället.



Cannabis försämrar den psykomotoriska förmågan i ett brett spektrum, såsom motorisk koordination, uppmärksamhetsförmåga och den operativa förmågan av många slag; förmågan att använda komplexa maskiner kan vara försämrad så länge som 24 timmar efter att man rökt så lite som 20mg THC. Det föreligger en ökad risk för fordonsolyckor bland personer som kör bil under påverkan av cannabis.



Kroniska effekter av cannabisbruk



Selektiv försämring av den kognitiva förmågan som inkluderar organisering och integrering av komplex information som påverkar blandade mekanismer i uppmärksamhets- och minnerprocesserna.



Förlängt bruk kan leda till större förämring som löper risk att ej återhämtas även vid stopp av intaget och kan påverka det vardagliga livet/den vardaglig funktionsförmågan.

Utvecklandet av ett cannabisberoende karaktäriserat av förlusten att kontrollera cannabisbruket är troligt vid kroniskt bruk.



Cannabisbruk kan trigga schizofrena episoder hos vissa individer.

Skada på epitelierna av luftstrupen samt bronkit kan orsakas vid kroniskt cannabisbruk.

Andra skador på luftvägarna, lunginflammation samt försämrat lungförsvar mot infektion kan orsakas vid kroniskt bruk över långa perioder.



Tungt cannabisbruk associeras med en högre risk för kronisk bronkit samt akut bronkit.



Cannabisbruk under graviditet associeras med försämring av fosterutvecklingen och kan leda till en förminskning av födelsevikten, samt postnatal risk för sällsynta varianter av cancer även om mer forskning behövs kring detta.



Hälsokonsekvenserna av cannabisbruk i outvecklade länder är till stor del okänd på grund av begränsad och ickesystematisk forskning, dock är det ingen anledning till att förvänta sig att den biologiska påverkningen av individerna i dessa länder skulle skilja sig substansiellt från det som blivit observerat i utvecklade länder. Hursomhelst, andra konsekvenser kan finnas om man betänker den kulturella och sociala skillnaden mellan olika länder.



Terapeutisk användning av cannabis



Flera studier har visat de terapeutiska effekterna av cannabinoider vid yrsel och kräkningar i samband med de mer avancerade stadierna av sjukdomar såsom cancer och AIDS. Dronabinol (tetrahydrocannabinol) har varit tillgängligt som recept i mer än ett decennie i USA. Andra terapeutiska användningsområden demonstreras i kontrollerade studier inkluderande behandling av astma och starr, antidepressivum, aptitstimulering, antikräkmedel samt hjälp mot spastiska sammandragningar/episoder, forskning kring detta fortskrider. Som exempel skulle mer grundläggande forskning kring de centrala och perifera mekanismerna av cannabinoideffekterna på den gastrointestinala funktionen förbättra möjligheterna att avhjälpa yrsel och kräkningar.



Mer forskning behövs kring grundläggande neurofarmakologi av THC och andra cannabinoider så att bättre terapeutiska hjälpmedel kan finnas.





jag är medveten om detta har aldrig haft problem det var det jag skrev från början innnan jorden blev platt och jag så smart som jag inte skrev men här får ni fakta så ni kan läsa själva obs är inte påverkad av mer än kaffe just nu

Kram från Steffo



ps pundare heter det inte oundare

skriven
#27: Steffo

problem med engelska.



Eventuella fel i översättningen mottages tacksamt, primärt avses syftningsfel eller rena översättningsfel, stavfel skiter jag i.



Cannabis

Terminologi



Cannabis är en generell term som används för att beskriva de olika psykoaktiva delarna i plantan Cannabis Sativa. Den största psykoaktiva delen utgörs av delta-9-tetra-hydro-cannabinol (THC). Sammansättningar som strukturellt liknar THC refereras till som cannabinoider. Utöver detta har ett antal nyligen identifierade sammansättningar som strukturellt skiljer sig från cannabinoider visat sig dela många av deras farmakologiska egenskaper. Den mexikanska termen "marijuana" används flitigt vid referering till cannabisblad eller dylikt i många länder. De ickepollinerade plantorna av kvinnligt kön kallas "hasch/hashish". Cannabisolja eller hascholja är ett koncentrat av cannabinoider som erhålls vid extrahering av plantmaterialet eller av kådan.



Epidemologi



Cannabis är med stor marginal den mest globalt kultiverade, smugglade och missbrukade drogen. Hälften av alla drogbeslag världen över är cannabisbeslag. Den geografiska spridningen av dessa beslag är också global, täckande praktiskt taget alla länder i hela världen. Ca 147 miljoner människor - 2,5% av världens befolkning - brukar cannabis, jämfört med 0,2% kokainbrukare och 0,2% opiatbrukare. I det nuvarande decenniet har cannabismissbruk växt snabbare än kokain och opiatmissbruk. Den snabbaste tillväxten av cannabismissbruk sedan 1960-talet har skett i utvecklade länder i Nordamerika, Västeuropa och Australien. Cannabis har blivit mer nära länkat till ungdomskultur och åldern vid introducering av drogen är vanligtvis lägre jämfört med andra droger.



En analys av cannabismarknaderna visar att låga priser sammanfaller med höga nivåer av missbruk och vice versa. Priset på cannabis verkar vara relativt konstant om man tittar över kort tid, men över längre tid så kan priserna fluktuera beroende på många faktorer. Även om antalet cannabisbrukare är större än opiat- och kokainbrukare så betyder det lägre priset på cannabis att - i ekonomiska termer - cannabismarknaden är mycket mindre än opiat- och kokainmarknaden.



Akuta effekter av cannabisbruk



Den akuta påverkningarna av cannabisbruk har varit kända i många år, även nya studier har bekräftat och utökat tidigare slutsatser. Dessa kan sammanfattas som följer:



Cannabis försämrar kognitiv utveckling (inlärningskapacitet), inkluderat associativa processer; återhämtning av tidigare inlärd kunskap är ofta försämrad om cannabis använts både vid inlärningen och återhämtningstillfället.



Cannabis försämrar den psykomotoriska förmågan i ett brett spektrum, såsom motorisk koordination, uppmärksamhetsförmåga och den operativa förmågan av många slag; förmågan att använda komplexa maskiner kan vara försämrad så länge som 24 timmar efter att man rökt så lite som 20mg THC. Det föreligger en ökad risk för fordonsolyckor bland personer som kör bil under påverkan av cannabis.



Kroniska effekter av cannabisbruk



Selektiv försämring av den kognitiva förmågan som inkluderar organisering och integrering av komplex information som påverkar blandade mekanismer i uppmärksamhets- och minnerprocesserna.



Förlängt bruk kan leda till större förämring som löper risk att ej återhämtas även vid stopp av intaget och kan påverka det vardagliga livet/den vardaglig funktionsförmågan.

Utvecklandet av ett cannabisberoende karaktäriserat av förlusten att kontrollera cannabisbruket är troligt vid kroniskt bruk.



Cannabisbruk kan trigga schizofrena episoder hos vissa individer.

Skada på epitelierna av luftstrupen samt bronkit kan orsakas vid kroniskt cannabisbruk.

Andra skador på luftvägarna, lunginflammation samt försämrat lungförsvar mot infektion kan orsakas vid kroniskt bruk över långa perioder.



Tungt cannabisbruk associeras med en högre risk för kronisk bronkit samt akut bronkit.



Cannabisbruk under graviditet associeras med försämring av fosterutvecklingen och kan leda till en förminskning av födelsevikten, samt postnatal risk för sällsynta varianter av cancer även om mer forskning behövs kring detta.



Hälsokonsekvenserna av cannabisbruk i outvecklade länder är till stor del okänd på grund av begränsad och ickesystematisk forskning, dock är det ingen anledning till att förvänta sig att den biologiska påverkningen av individerna i dessa länder skulle skilja sig substansiellt från det som blivit observerat i utvecklade länder. Hursomhelst, andra konsekvenser kan finnas om man betänker den kulturella och sociala skillnaden mellan olika länder.



Terapeutisk användning av cannabis



Flera studier har visat de terapeutiska effekterna av cannabinoider vid yrsel och kräkningar i samband med de mer avancerade stadierna av sjukdomar såsom cancer och AIDS. Dronabinol (tetrahydrocannabinol) har varit tillgängligt som recept i mer än ett decennie i USA. Andra terapeutiska användningsområden demonstreras i kontrollerade studier inkluderande behandling av astma och starr, antidepressivum, aptitstimulering, antikräkmedel samt hjälp mot spastiska sammandragningar/episoder, forskning kring detta fortskrider. Som exempel skulle mer grundläggande forskning kring de centrala och perifera mekanismerna av cannabinoideffekterna på den gastrointestinala funktionen förbättra möjligheterna att avhjälpa yrsel och kräkningar.



Mer forskning behövs kring grundläggande neurofarmakologi av THC och andra cannabinoider så att bättre terapeutiska hjälpmedel kan finnas.



Allkt detta vet jag och skrev det först ochså innan jorden blev platt och jag tydligen smart

pundare heter det inte oundare förlåt mina stavfel

skriven
#28: Steffo

Vet inte varför mitt inlägg kom två gånger skrev bara ett men läs om ni vill

skriven
#29: peter

Ja herregud... att du bara orkar...



(((kram)))

peter

skriven
#30: oleg

hej alla!

innan jag säger nånting vill jag först poängtera att min generella inställning är att inga droger är bra.



Men, världen är icke färgad i endast svart och vitt det finns även vissa nyanser och det vill jag hävda gäller även droger. Med risk för att stöta mig med många så tycker jag att cannabis som diskuteras här är en avsevärt mycket "lättare" drog än till exempel heroin och för den del alkohol, som också är laglig. Att göra "tunga" droger så som heroin, kokain, amfetamin lagliga tror jag inte är rätt väg att gå då de är mycket självdestruktiva i sin natur. Att legalisera cannabis och sälja det över disk på ett liknande sätt som systembolaget i dag säljer alkohol skulle ge de som inte vill dricka alkohol ett i mitt tycke bättre alternativ att i rekreationssyfte efter en arbetsvecka bruka cannabis.

skriven
#31: peter

Jo vi kan ha lite olika sätt att se på olika droger... vilket jag tror är rätt dumt egentligen... det brukar för det mesta sluta i en pest eller koleradebatt...



... vad kom först hönan eller ägget?



Min personliga åsikt är ju den motsatta jämfört med din... jag tycker att cannabis är den i särklass tyngsta drogen...



... men det är ju min åsikt...



(((kram)))

peter

skriven
#32: Steffo

Du peter verkar vara förespråkare för heroin eftersom dina åsikter är tvärt emot olegs inlägg verkar åter igen som du bara slängt ur dig nåt utan att läsa vad denne skriver

LOL

Puss och Kram

skriven
#33: oleg

Poängterar ytterligare en gång att min generella inställning är att inga droger är bra.



I det perfekta samhället skulle ingen behöva några droger alls men tyvärr så är det idag en utopi. Ett exempel på vart jag vill komma är att en alkoholpåverkad äkta make utgör en större risk än en cannabispåverkad dito för sin kära hustru på fredagskvällen. Om maken som i vilket fall som helst vill "droga" sig på fredagskvällen ges ett alternativ till alkoholen så kanske hustrun slapp misshandeln.

skriven
#34: peter

Det är ungefär det här jag menar... jag är FÖR drogfrihet... inte genom att jämföra olika droger mot varandra och jämföra dess skadeverkningar... bara för att jag känner massor av människor som inte på något sätt missbrukar t.ex. alkohol... utan istället använder den drogen för att "slappna av" och är jättesnälla mot sina fruar eller män... så betyder ju inte det att jag måste ställa den drogen mot någon annan för att rättfärdiga mitt alkoholintag... eller att jag försvarar heroinet bara för att det inte ger mig några fysiska skador... eller... ja ni fattar...



... och Steffo jag ska väl ärligt säga att ditt långa inlägg om cannabis orkade jag faktiskt inte läsa...



... kanske för att det är helt ointressant för mig eftersom jag nu är drogfri... och faktiskt har en utopi som mål i mitt arbete på VågaVa... vårt ultimata mål är faktiskt att ta bort behovet av en sådan förening...



... nu tror jag väl inte att det händer tills imorgon... men det är målet...



... nä min åsikt är att det inte går att dela in droger i tunga ellr lätta... jag tror att det är individuellt vad som är vad för den enskilde individen... och det är helt och hållet min egen erfarenhet när jag påstår att cannabis är den tyngsta drogen jag använt mig av... för så var det för mig... helt klart...



... jag var fullständigt knas på den drogen och den gjorde mig helt paranoid... utan att jag själv märkte det...



(((kram)))

peter

skriven
#35: Steffo

Detta inlägg fattar jag inte, kopierar direkt ur ditt inlägg.

tvärtom så blir jag lite förundrad och undrar vad som hände eftersom det inte är jag som skriver dina inlägg... längre... vad hände?

skriven
#36: oleg

tack peter!



nu pratar vi samma språk även om våra åsikter går isär.

skriven
#37: peter

Vad häftigt... olika åsikter är helt okej tycker jag för det får mig att förstå att jag också får tycka precis vad jag vill...



... respekt L...



(((kram)))

peter

skriven
#38: oleg

:-)



Peter!



din egen och din förenings målsättning är hedervärd. Men jag tror att dina erfarenheter av cannabis har gjort att du inte kan se objektivt, jag menar att man måste dela upp det i lätta och tunga droger för att första hand kunna angripa de mest akuta drogproblemen som samhället ser ut idag. Det är ett för stort slag att brottas med på två fronter. Kom tillrätta med det tunga missbruket först och hjälp de som behöver det bäst sen kan resurserna riktas mot skåpsupare och flummare.



Kan väl tillägga att i grund och botten är jag också för drogfrihet.



PEACE

skriven
#39: peter

Nä det är väl klart att jag inte kan se det objektivt L... hela upplevelsen är ju i allra högsta grad subjektiv eftersom den är självupplevd...



... och jag personligen vill väl faktiskt egentligen lägga min energi på att vara... FÖR istället för MOT... det synsättet är något som jag tycker passar mig och som jag trivs med...



...och då är det ju häftigt att vi båda faktiskt är FÖR drogfrihet L...



(((kram)))

peter

skriven
#40: Steffo

Inleder med att hålla med oleg och peter om att drogfrihet är bäst. Visst skulle det vara fint om alla kunde vara lyckliga utan kemikalier eller sinnesförändrande saker, är ochså för drogfrihet , men även att människan har ett eget val till sitt handlande. Jag skall ochså be om ursäkt om det jag skrev upprörde så mycket känslor som ni alla verkar ha. Jag skrev inlednigvis detta, synd att du anser detta men du kanske blev dum i huvudet inte vet jag men jag röker och har rökt i snart 25 år så om jag är dum så är jag väl det men tack vare denna drog så har jag lärt mig data och massa saker i ruset min hjärna funkar perfekt ock jag försvarar inte drogen den är farlig om man inte tål den samma sak med alkohol men att fördumma nån som inte blir dum av en drog är ochså fördummande alla blir inte dumma inte ens dom flesta läs statistiken grabben ursäkta att jag inte använder punkt komma etc men jag skriver rätt ur huvudet så det blir rakt av i fall nån språkpolis läser detta så please fördumma inte alla droganvändare. Detta skrev jag sen var cirkusen igång och påhoppen haglade över mig det var inte min mening, jag vädrade mina erfarenheter av drogen och hur jag såg på saken och de flesta som har åsikter om vad jag skriver ser inte vad jag skrev och du Peter orkar inte ens läsa vad jag skrev. Hur kan du då ha åsikter i mot det jag skriver ? Om du läser först och sen har en annan åsikt är det ok för mig men du kan inte skriva att du orkar inte läsa och sen ha åsikter om mig "L"

Jag är för peace love and understanding vilket vissa här på sidan inte fattar anser jag men det är ju hippie tänk och det hör ju i hop med cannabis men jag anser att det är det alla ska ha på jorden och fick dom det behövdes inte drogerna och film och böcker vill folk ha men de flesta av dom har en konstnär som är halvfull eller drogad gjort om ni såg programmet med Janne Jofesson förra veckan så fattar ni vad jag menar. Filmerna kanske blir bättre i ruset vad vet jag är ingen filmskapare men om jag var så kan jag lova att manuset blev bättre om jag hade rökt lite White Widow

Men uppmanar ingen till det kan ni skapa och tänka utan droger och inte vill ha så får ni det för mig gratulerar till att ni har funnit er väg i livet. Jag har min och ett gammalt indian ordspråk säger att man ej vet hur en annan människa är innan man gått en mil i hans mockasiner. Eller som jag och mina vänner säger respect and brotherhood det betyder att vi accepterar varandra som vi är och åsikterna var och en har, ändå kan vi umgås i klubben som vuxna och vi har växt upp som nån bad mig att göra i ett tidigare inlägg ännu en meningslös åsikt till en vuxen man som är välväxt he he och torr bakom öronen , det har ingen sagt men jag vill upplysa om det i förbifarten, alltså jag är uppväxt och torr bakom öronen utom när jag har duschat "L" LOL

Peache love and understanding och framför allt understanding

Kram från Steffo och än en gång ursäkta om jag väckte upp nåns känslor

skriven
#41: peter

Tack för ditt inlägg Steffo... att du väcker känslor är väl inte så konstigt om du tänker efter... du snackar ju för fan om den största kärleken i mitt liv... drogerna...



... du pratar om en sak som var viktigare än mina barn... flickvänner... vänner... jobb... ja du skriver ju om det som alltid kom först i mitt liv... drogerna...



... tycker du att det är konstigt att det väcker upp känslor?



Och om jag ska vara ärlig så uppskattar jag att du väcker upp dessa känslor... så att jag kommer ihåg hur det var för mig... och kan jämföra med hur det är idag... och känna tacksamheten över att det nu är mina barn... barnbarn... vänner och nära och kära som är viktigast i mitt liv... att kärleken till drogerna inte styr mitt liv idag...



... ja det är känslosamt... och jag är såååååå jävla glad över att kunna konstatera att mitt liv är bättre på ALLA område idag... ALLA... även mitt målande... eller vilket skapande som helst... det trodde jag faktiskt inte när jag la ner rökat...



... å fan... mer kommer att visa sig... för det blir bara bättre å bättre hela tiden...



... peace love...



(((kram)))

peter

skriven
#42: Steffo

Tack Peter för ditt svar men jag tolkar dig kanske fel nu, jag som hellre vill ha en joint ibland är jag ego och inte kärleksfull mot mina nära och kära då ? Jag kan ochså måla och sjunga och är en vanlig vacker kille som du förutom att du inte röker spliff längre. Jag har aldrig varit ego mot mina nära och kära trots mitt Hasch brukande är noga med att stå för det jag lovar och är en som ställer upp på folk i tid och otid och är ganska empatisk till min läggning trots mitt besvärande bruk av Cannabis.

Har ett otal vänner som kan skriva under på det och visst är jag intensiv ibland men känner mig bra själv och har så pass bra vänner som kan säga till mig när jag har åsikter och går i taket och kan då lugna ner mig trots mina sk Hasch skador somk jag borde ha efter så många års bruk snarare har jag fått skador av spriten och har det dokumenterat för jag blev sjukskriven pga av söndersupna nerver inte psykos och min läkare vet att jag röker i bland och han säger till mig att det är synd att en sådan som du med sådana resurser ska var sjukpensionär, som jag är i dag. Obs min läkare är utbildad och icke haschrökare men ändå ser han inga skador på det och min inlärningsförmåga är testad och den ligger över genomsnittet enl den utredning som gjorts men denna utredning skall väl ochså förkastas om nån läser detta över huvudtaget, fast det verkar som folk har färdiga textmallar dom smäller in i inlägget så fort jag skriver nåt



Kram och håll igång tänket

skriven
#43: peter

Jag förkastar ingenting som du skriver... att jag inte orkar läsa dina inlägg om vad och hur och varför och sånt när det gäller hasch och forskning har inte med dig att göra... jag är bara helt ointresserad av det helt enkelt... det är för mig helt oviktigt...



... jag är narkoman och alkolist... tack å lov skulle jag vilja säga idag L... för det gör de hela så himla enkelt för mig... jag kan inte peta i mig någon drog överhuvudtaget... så det behöver jag inte tänka på längre...



... skitskönt faktiskt när jag tänker på hur jävla mycket energi jag lagt på att kontrollera mitt drogande... den största delen av mitt missbruk så hade jag faktiskt jobb... hus... familj... ja hela kittet och det var väl inte så många som hajade att jag var en missbrukare... jag har också haft väldigt lätt att lära mig prylar å sånt... alltid fått bra resultat i tester å sånt... och hade inga problem med att prestera på mitt jobb...



... och egentligen är det jävligt synd att så mycket av disskusionerna om droger handlar om... droger...



... mitt problem var inte drogerna... har aldrig varit drogerna... nä drogerna var ju lösningen på mina problem... haja att jag höll på att flippa över när drogerna slutade att fungera...



... å vad skönt det var för mig när jag äntligen fattade att mitt problem inte var drogerna...



... jag är alkolist och narkoman... jag kan inte ta någon drog överhuvudtaget för då får jag stora problem... ändå förstår jag idag att drogerna bara är ett symtom... på mitt problem...



... att leva utan droger är att leva på riktigt... det har jag fått lära mig i vuxen ålder... och jag är väldigt tacksam över att ha fått den gåvan... för det är en gåva... att leva på riktigt...



(((kram)))

peter



skriven
#44: PerfectHarmony

Rökt fet sen jag va 13 och jag har inget problem med intelligensen, :3 Kan inte ta dina argument så seriöst när du är så handikappad så du skriver ... efter varje mening, lär dig bygga "korrekta" meningar.

skriven
#45: peter

Nä... jag kanske inte är så himla bra på att vara "korrekt" i mitt sätt att skriva... men va fan... den som vill förstår säkert vad jag vill säga ändå...



... men visst... jag förstår din åsikt... själv hade jag enligt mig själv inga som helst problem med droger överhuvudtaget när jag var aktiv... däremot hade ja STORA FETA problem med min omgivning... ingen fattade ju någonting... ALLA... precis ALLA var dumma i huvudet... jag var den enda intelligenta varelsen på hela jordklotet...



... och det hade naturligtvis inget med drogerna att göra heller L...



(((kram)))

peter

skriven
#46: Mr J

Först, Jag har ALDRIG testat använt någon annan drog än alkohol, som är en missbruks drog för relativt få med tanke på användar antalet (vilket troligtvis gör det legitim i majoritetens ögon, Hum att inta vid vissa tillfällen).

Vad som gör mig så förbannad när jag läst allt i peters blogg.

Är de här jävla jagandet,...

Jag har vuxit upp utanför sthlm. 6 av 7 av mitt första kompis gäng hakade på drogerna som är oskyldigare än sprit (dock inte min åsikt) hasch. Plötsligt var dom efter och skulle spöa fler av sina gamla vänner som inte gjort dom någonting annat än dra sig bort från drogerna.

Vid 14, bytte jag kompis gäng, när dom nådde ålder när man dyrkar allt dom äldre gör, börja även dom 9 av 10 med desamma, åter igen drar man sig undan och söker sig till nya vänner, då man ser en repris, efter ca 1 år användande som party drog, så är dom fast, (förmodligen går det mycket fortare än så att halka dit, vem vet) inte dom inte jag. men åter igen hör man via kompisar hur dom planerar att spöa någon/några av sina forna bästa polare,de här har jag förståt beror på "nojja" paranoia som ja uppfattat drabbar dom flesta användare. Men vad ja ville komma till, när det blev uppenbart för mina gamla vänner att jag inte var kompis med dom längre, blev jag den nya mål tavlan, "tror du att du är bättre än oss eller" dom sabbade min bil mm bla bla, jag är ganska stor så ensam vågar inte en pundare ta hand om mig, hade oxå ett elakt ryckte om mig,(som inte va sant förstås), Men när ja läser kommentarerna som riktas mot denne peter känner jag igen precis samma sak, pundaren frågar och irriterar sig på peter, för pundaren tycker, "va fan tror du att du är bättre än oss eller, bara för att du slutat" så jävla tragiskt. ibland när man läser här tänker man att Steffo kan inte ha det lätt i sitt huvud, antar att det är grunden till drog användandet, men ja är inte säker, för ja kan inte låta bli att se dom amerikanska filmerna där man proppar på att lite hasch röker alla för att partta på helgen, som vi gör/gjorde när ja va i den åldern. men steffo ja har vänner idag som berättar historier om när bröderna va ute och stal ihop till drogerna, hur brorsan blev mer och mer paranoid, alla va poliser, t.o.m hans brorsa till slut, skulle fixas efter som han oxå jobbade åt polisen nu, han hyrde en ny dyr bil, och slet sönder hela bilen inuti för att hitta mikrofonerna.

Här skriver folk att man är mindre våldsam vid hasch användande än med alkohol, dont think so.

Peter fortsätt gå med rak stolt rygg, du har gjort något JÄVLIGT bra som tagit dig ur ett missbruk och berätta sanningen om ditt drogande för yngre människorna. sen får dom avgöra själva om dom ska sova gott på natten eller inte i framtiden, Steffo gör det inte de kan jag svära på, men när steffo träffar rätt person att anförtro sig på och lätta trycket i huvudet och magen kommer han oxå att lägga ner skiten, till sist, någonting min forskning(hihi) visatt är att bakom steffos drogande gömmer sig en fantastisk människa, kolla bara på alla som lagt ner drogandet, så härliga människor får man leta länge efter om du inte känner någon som slutat droga.

skriven
#47: peter

Tack för ditt inlägg Mr J... om man ser vilken lååååång tråd det blir när man döper ett inlägg till "Hasch" så är det inte utan att jag förstår att den drogen är en drog som väcker upp starka känslor...



(((kram)))

peter

skriven
#48: Attalpalf

[url=http://kamagradirectly.com/#mpflt]buy kamagra[/url] - buy kamagra , http://kamagradirectly.com/#gkzsd generic kamagra

skriven
#49: lomsPleagma

[url=http://buycialisdirectlyonline.com/#zqvfg]cheap generic cialis[/url] - cialis online , http://buycialisdirectlyonline.com/#gioui cialis 10 mg

skriven
#50: PreraBumanaes

[url=http://buylevitradirectlyonline.com/#xkjwg]buy cheap levitra[/url] - levitra 40 mg , http://buylevitradirectlyonline.com/#sgsxq generic levitra

skriven

Kommentera inlägget här :