Metadon och subutex...

... har jag åsikter om.

Dessa droger har lyckats nässla sig in i samhället... och det dyker upp den ena efter andra mer eller mindre virriga galenpanna i kölvattnet av denna vår svenska narkotikapolitik... och det är väl inte så konstigt... nä jag tycker nog att det ligger i sakens natur...

... satt igår och kollade på på ett debattprogram på TV:n... å naturligtvis satt där ju några sådana dumskallar där... eller dumskallar är faktiskt fel ord... för det handlar inte om det... det är värre än så om du frågar mig... hela grejen är egentligen väldigt enkel...

... droger funkar...

... och det är hela sanningen... droger funkar på mååååååånga sätt *L*... och är en väldigt lönsam affär... det finns väl inte någon som inbillar sig att subutex och metadon är någonting annat än ett sätt att tjäna pengar... som jag sa... droger funkar...

... ge mig en påse amfetamin så ska jag "bota" tjackpundare så det står härliga till... hur enkelt som helst... det är ingen skillnad... vilken drog du använder spelar faktiskt ingen roll... om du vill ha din drog är du beredd att göra mycket för att få den... det är den som håller i påsen som bestämmer... det spelar inte så stor roll om det är samhället eller den lokala kranen som håller i grejerna... pundaren slickar den röven som ger honom drogen... det är inte svårare än så...

... att sen samhället kallar detta för vård är ju inget annat än ett stort jävla skämt... det är inget annat än ett maktmissbruk... ett jävligt enkelt sätt att dressera narkomaner... precis på samma sätt som deras "gamla kran" gjorde... ni som har varit med vet vad det är jag talar om...

... nä ge mig en påse tjack så ska jag få tjackpundarna att dansa nakna på torgen... gå på vilka möte som helst vilka tider som helst på dygnet... vi kan ju alltid kalla det för behandling *L*... för en drogsugen narkoman är beredd att göra mycket för att få tag i sin drog... och det spelar ingen roll vad drogen heter...

... metadon och subutex måste ju ändå vara bland det bästa som finns för ett samhälle som inte vill se vad det handlar om... som vill göra det enkelt och kunna sopa problemet under mattan... för tror man att ett drogproblem kan lösas med droger så har man ju gett upp... stoppat huvudet i sanden och låtit knarkkartellerna ta över... visserligen i en snygg förpackning och godkänd av staten...

... vem fan går på detta... egentligen?

Kommentarer :

#1: Elvira

Lite lagom okoncentrerad, satte jag mig med kopp framför datorn, å precis när din sida laddade upp, å jag såg rubriken, satte jag kaffet i halsen..host



Så där kom den till slut..

ler

Kan bara hålla med, på alla punkter..



Skulle kunna lägga till hur mycket som helst, men ska låta bli det..jo en sak bara, eftersom jag ser ganska många ungdommar, som är på väg in i missbruk,eller som redan är där, hur vanligt just subutex faktiskt är på den illegala marknaden.

Vanligt, bland sådana som aldrig ens varit i närheten av heroin..



Subutex,som enl konstens alla regler, ska delas ut i så kontrollerade former, är det enklaste i världen att få tag i..

Hur gick det till?



Va på konferans om drogläget i Norrköping för en tid sedan, där man berättade bla om hur "kvalificeringen" såg ut, för att kunna få vara med i sub-programmet..å vet du, man ska till att börja med lämna prover i 2 år..som måste vara positiva på heroin ELLER subutex!!

Å det är sant..man uppmanar alltså till illegal handel av det..

JAG har svårt att tolka det annorlunda, å jag tror inte tjejen som informerade om det, letade upp mig i pausen för att prata vidare, gjorde det för att mina åsikter va galet fel..



Du...jag tycker att du är bäst..3 veckor..tänk dig, tillsammans har vi sparat en massa år av våra liv, genom att inte röka..

Du är min hjälte.. <3



Stoor kram

skriven
#2: Anonym

Verkligen bra skrivet, håller fullständigt med er när det gäller detta.

skriven
#3: Sniglons

Pengar. det är det enda allt handlar om. Tyvärr! Den dagen staten verkligen börjar bry sig, ja den dagen kommer nog inte vi få uppleva. Men jag tycker ju att tobak och Alkohol framför allt, är lika stora problem som subutex odyl.



Du är duktig som går i skolan

skriven
#4: Eva T

Hej Min Vän å skolkille !

Tack för inlägget, blev varm i hjärtat av din åsikt och mörk i sinnet av vart vi är på väg i denna fråga. Kram

skriven
#5: peter

Det är ju skönt att jag inte är helt ensam om mina åsikter... och jag kanske inte är så besviken på de som går på dessa droger... nä aktiva narkomaners naturliga drift är ju att få i sig sin drog... det har jag förståelse för och det dömmer jag ingen för... nä jag är förbannad på de sluga jävlarna som gnuggar sina händer och skrattar hela vägen till banken... och de gör det med hjälp av mina vänners sjukdom... det gör mig arg...



... å nu kan jag fan inte hålla käften längre... jag vet att vi som vill vara drogfria på riktigt snart kommer att anses vara rabiata av samhället för att vi är ju genom vår existens visar på de uppenbara bristerna i narkotikapolitiken... vi är ju beviset på att de har fel när de delar ut droger mot missbruket...



... men jag ska fan inte ge mig... jag tänker fortsätta vara drogfri utan droger... bara fö att retas lite L...



(((kram)))

peter

skriven
#6: mats

Tack peter jag tar också avstånd från alla droger o drogsubstitut kram från en vän. mats

skriven
#7: peter

Det glädjer mig att se att vi trots allt är några stycken som är för drogfriheten... har fått en hel del respons på mitt inlägg lite här och var... fan vad skönt det är att inte vara ensam...



(((kram)))

peter

skriven
#8: f

ge dom heroin gratis så dör dom ut istället.

skriven
#9: Elvira

Som alltid, slugaste kommentarena alltid anonyma, men det är klart, varför brilliera med sin kunskap när man kan va ödmjuk..?



Tur att jag inte nappar så snabbt ler



Det jag skulle säga, är att jag har svårt att föreställa mig att du någonsin behöver vara ensam med dina tankar..för det är, som alltid, varma kloka fina tankar..

Bara så..å en hel massa kram!

skriven
#10: peter

Håller inte med dig... det är inte missbrukarna som jag är mot... nä det är missbruket och den helt vansinniga narkotikapolitiken som vill få oss att tro att man kan lösa ett drogproblem med... droger...



(((kram)))

peter

skriven
#11: peter

Det är kanske som så att det inte bara är "mina" tankar... utan "våra" tankar som jag kommer i kontakt med L... vi är några stycken som vill leva... på riktigt...



... å några t.o.m. rökfritt L... ja det är så att jag får nypa mig i armen mellan varven L... för tro det eller ej... det finns stunder på dygnet när jag glömmer bort att jag är rökfri... jag bara är det ändå L...



(((kram)))

peter

skriven
#12: Anonym

Titta på Debatt som börjar nu klockan tio.

skriven
#13: Anonym

Jag menade inte detta inslaget som är nu om Krisdemokraterna. Det skulle handla om något annat lite senare.

skriven
#14: Anonym

Till dig som kallar dig f, varför ska man ge missbrukarna gratis Heroin så att dom dör ut, det finns väl billigare och enklare sätt att avrätta dom på isåfall. Och är det bara missbrukare du vill utrota eller är det andra typer av människor också. Tycker verkligen synd om dig som är så inskränkt och fördomsfull.

skriven
#15: Elvira

Förstår precis hur du menar..med att bara vara rökfri, utav farten..



Å vet du, jag gillar begreppet "våra tankar" för jag är ju åxå en av oss..ler



Med en skillnad har jag dock märkt, att du är sååå mycket mer förståndig å pedagogisk..där jag HELT tappar begreppen..men jag tränar på det..heeeela tiden..suck

:)

Kramisar





skriven
#16: peter

Ja jag såg detta program... å jag blir ju mörkrädd... en aktiv pundare som vill framstå som moder Teresa... ja herregud...



... nä då är jag mer inne på hur fantastiskt vi kan stötta varandra att vara helt drogfria... eller varför inte rökfria L... hörde någonstans att man jämförde abstinensen med just heroin...



... försåndig och pedagogisk... jo jag tackar L... kan jag vär inte helt ta åt mig... men tack för de snälla orden...



... men "våra tankar" är kraftfulla prylar... ojojoj...



(((kram)))

peter

skriven
#17: Robban

Hallä hjärtat.

Denna diskution e något som ligger mej varmt om hjärtat och är en het potatis nästan överallt. Här i Göteborg delar man subutex och metadon till före detta amfetaminister och annat löst folk. För några år sedan typ 5 så pratade jag med Christian Simonsberg. Han har fram till nyligen varit chef på substitutionsbehandlingsavdelningen på beroendeenheten Östra sjukhúset och innan dess Högsbo sjukhus. Han sa då att kontiki som oxå delar ut detta till sina klienter att de var oseriösa efter som att man aldrig behöver högre dos än 8 och absolut aldrig över 12mg, om jag förstår det rätt så delade de 24mg då, om jag nu då förstår det rätt så delar beroendekliniken i Göteborg (där Christian Simonsberg har varit chef sedan de startade med sin substitutionsbehandling) upp till 32mg. Det kommer alldeles snart gå käpp rätt åt h-vete för missbrukarna i Sverige, där man innom vården inte längre jobbar för att uppnå drogfrihet, allt skall ju vara "evedensbevisat" nu för tiden, och det finns tunt med forskning som säger att drogfrihet är fungerar. Idag finns det starka <Svenska krafter som jobbar för att dela heroin, det e bivisat genom forskning att fler stannar i programmen om de får H istället för den andra skiten:-). Vad jag inte kan förstå är varför folk inklusive läkarna ömkar så för dessa heronister, kort abstinens få fysiska konsekvenser (om de överlever). Är det så synd om Heronisterna????? Där sådana här substanser delas ut finns alltid ett läkage, heroinet togs fram av läkarna för att hjälpa morfinisterna i sin abstinens, vad skall tas fra för ny ofalig mirakeldrog för att rädda alla substitutions behandlade människor. Vi skulle ju kunna privatisera denna vård, typ som en pub för folk som vill ha varor. Eller öppna sprutrum som de har i Oslo där man kan gå in och under övervakning av vårdpersonal kan slå i sig grynet efter att man fått rena verktyg och ren å fin lösningskopp.

Usch vad trött jag blir på dessa politiker och inte minst forskare som inte vet nått men ändock skall bestämma.

skriven
#18: peter

Ja och ju mer jag tar reda på om detta ju räddare blir jag... fan vad är det egentligen som ligger bakom?



Och varför i helvete har heroinisterna blivit särbehandlade under såååå lång tid... jag har mina misstankar men jag vågar knappt dryfta dem här då de innebär att jag lämnar ut en person och det vill jag inte... men låt mig säga så här... jag har planer med min utbildning... långsiktiga planer L...



... skulle sitta fint att komma in på universiteten och få undervisa framtida forskare så att de kanske kunde få lite kunskap om vad det egentligen handlar om... eller är de köpta redan när de börjar sin utbildning?



Nä fan Robban... jag pallar fan inte att sitta med armarna i kors längre... inte när vi som vill leva drogfritt på riktigt inte tas på allvar längre...



(((kram)))

peter

skriven
#19: Elvira

Gahhh!!

Jag har alltså missat nåt! huhh...

Aktiv pundare på tv!? Varför?

Ska genast kolla, om det är nåt som sänds i repris..

Nattinatt vännen..

skriven
#20: peter

Nja det var väl kanske jag som kallade brukarföreningens ordförande för en aktiv pundare L... det är väl bara det att han liksom har samma argument som jag själv hade när jag var aktiv... och det faktum att han ju faktiskt fortfarande petar i sig droger...



... gonatt min vän...



(((kram)))

peter

skriven
#21: Eva T

Hej Min Vän !

Jag hör "rykten" är det dags att se om husen i Ljungby oxå, kanske..................Kram

skriven
#22: Kicki

Ja du Peter de va riktigt bra skrivet!!!

skriven
#23: peter

Att vi är tvungna att ta emot subutex i Ljungby är ett direkt resultat av svensk narkotikapolitik... eftersom vi har ett avtal med soc. så kan vi inte neka subutex som tas i enlighet med en uppgjord behandlingsplan...



... fatta risken med den politiken... snart finns det väl ingen drogfri behandling.



(((kram)))

peter

skriven
#24: Eva T

Hej igen min Vän !

Men som någon sa. Det ska vara drogfritt där ! ! Å då kanske man kan komma påverkad av ex lim eller lite gas.....för det är ju inte OLAGLIGT heller, eller ! ?

Var ska ni dra gränsen, ska ni oxå dras med in i systemet eller ska NI sätta ner foten även om det kanske blir ett tuff argument att argumentera för de andras "säkerhet"

skriven
#25: peter

Det handlar inte om det... det handlar om att vi redan har ett avtal med kommunen... som i sin tur innebär att vi redan är med i systemet... på gott och ont...



... smällar man får ta...



(((kram)))

peter

skriven
#26: Eva T

Hej Igen !

lite som att sälja sin själ då. Ja, det är väl tur att inte jag är med i den svängen. Men var kommer det personliga ansvaret in. Föreningens ansvar ? Jag menar kommunen kan väl inte komma med "nyheter" som ska ingå i ett redan gjort avtal och där fanns väl inte denna idiotin med, eller. Fy vad uprörd jag blir...............

skriven
#27: peter

Kommunen kommer väl inte med så mycket överhuvudtaget... mer än att de följer de riktlinjer som det beslutats om på regional nivå... dessa är gjorde för att alla kommuner ska ha en likadan narkotikapolitik...



... detta är mycket större än du anar... och vad det är för krafter som ligger bakom är en intressant fråga tycker jag... hur demokratisk är en demokrati?



Vi ska inte straffa ut missbrukaren som erbjuds en behandling som vi inte tycker om... vi ska kämpa för att få behålla ett allternativ till en läkemedelsstyrd behandling... och jag lovar dig att de blir ingen lätt kamp... tyvärr... och vi kommer att behöva all hjälp vi kan få... även den kommunala...



(((kram)))

peter



skriven
#28: Sniglon

Så ändamålet helgar medlen då menar du peter? Att ni gör likadant som alla andra för att ni måste??..Ni måste bara det ni vill. Inget mer inget mindre.

Jag tycker inte Ni är ärliga. Och ni har ett ansvar att vara det, för dom ni har anvar om!

skriven
#29: peter

Jo visst skulle det vara ärligt att säga stopp... men utan kommunens pengar så kan vi inte betala hyran... och vår verksamhet... och vem bryr sig om vår ärlighet när vi inte finns längre?



(((kram)))

peter

skriven
#30: Eva T

Tack snigeln du skrev det jag ville ha sagt.Jag tror att det i längden skulle generera fler vettiga sponsorer som inte vill ha Zoombis som ska särbehandlas p.g.a drogtillhörighet. det är det vi kanske måste protestera mot....HÖGLJUTT.... För de flesta (å det är många) subetex å metadon användare jag känner å vet är precis detta Zoombis. Vi är ju en del av samhället nog måste VI som är emot detta stå ENIGA och inte agera mellanhand å bara acceptera att JA jA så är det. Det behöver inte vara så om inte vi vill ( i förlängningen)

skriven
#31: Sniglon

Förlåt Peter, men företag (kallar er det) som bygger sin grund på kommunen och dess regelverk, för att man tror att man ska göra så, och att ni annars inte skulle få bidrag eller annan inkomst likt sponsorer el dyl. Du tänker helt fel. I min värld i alla fall. Det är väl just det som kan bli ert varumärke. FRIA, inte köpta!



Då kommer ni få full respekt, och tjäna pengar. Nu är ni som alla andra.

skriven
#32: peter

Nja... i Ljungby har vi tillsammans med kommunen startat ett projekt som heter RAA... och det är grundat på ett avtal som vi har ingått tillsammans med soc. i Ljungby...



... detta avtal löper över en bestämd tid... sen är det nya förhandlingar och det är då som vi har möjlighet att göra de förändringar som vi vill ha med... och sen får vi väl se om vi kan komma överens... men visst är vårt mål att vara fria... naturligtvis.



(((kram)))

peter

skriven
#33: Sniglon

Så summan är konstant;) Du gör ju precis likadant som killen du skrev en blogg om, som du var så arg på. Du gör samma sak, fast på ett annat sätt.



Han gjorde det i Tv, du gör det i ljungby.



Same, same, but different!

skriven
#34: Eva T

Hej igen !

Så länge som 99 % av alla tar RAA och VågaVa för samma projekt kommer VågaVa i framtiden att förknippas med....... ja just det !

Det som redan pratas om, innan det knappt börjat. så synd så synd.

skriven
#35: peter

Tror nog att det blir bra till slut L... det brukar det bli... inte alltid som jag vill... men det fixar sig alltid till slut...



... jag kan bara göra mitt bästa... och det är bra nog L...



... och jag är inte så orolig för vad VågaVa kommer att förknippas med... nä... jag är mer orolig för vad det finns för möjligheter att bli drogfri och tillfriskna på i en framtid som redan är här... att vi har en tendens att fastna i problemet istället för lösningen...



... det handlar inte om subutex... metadon... heroin eller någon drog överhuvudtaget... det handlar inte om droger... det har det aldrig gjort... drogen är bara ett symtom på något helt annat... om ni frågar mig L...



(((kram)))

peter

skriven
#36: Anonym

Om man inte vill/törs se problemet, i ansiktet!För att det är jobbigt, ja, då är man ute på djupt vatten.



Det sista stycket kommenterar jag inte ens.

skriven
#37: peter

Det handlar inte om att det är jobbigt att se ett problem... nä för mig handlar det om att inte fastna i problemet... att ta en paus från det och baka en chokladtårta L...



... ja att göra något annat helt enkelt L... det är oftast lösningen...



... jag hade en gång ett drogproblem... lösningen var förbluffande enkel... att strunta i drogproblemet och göra något annat istället L...



... typ baka chokladtårtor L...



... att välja att vara en del av lösningen istället för en del av problemet... är inte att blunda utan att se på saken med öppna ögon...



(((kram)))

peter

skriven
#38: Snigel

ibland tror jag du bakat för många kakor;)

skriven
#39: peter

det är du inte ensam om att tro L...



(((kram)))

peter

skriven
#40: Eva T

hej Min Vän !

Nu är du på väg tillbaka till "listan" igen.......ber om ursäkt men va fan är du på tillbakagång igen till killen som rykte på axlarna med en väl inövad repetoar det löser sig, se lösningen å annat dravel. Fan Peter jag som sett dig växa så.......snälla för attan börjar rök igen. INGENTING löser sig av sig själv, DET ÄR JU FÖR FAN DÄRFÖR VI SITTER Å SKRIVER DETTA......det hade inte varit aktuellt om vi tagit strid för det VI TROR på.

VI kunde/kan kanske skylla på att VI inte förstod bättre då för några år sedan när detta skit tog sin början , men NU då VI VET ju.....ska vi inget göra nä vi sitter å tror att det löser sig å lämnar PROBLEMET till någon annan i framtiden i stället. Ursäkta mig jag kommer att följa " debatten " men kommer nog att avstå att delta en lång tid framöver.

skriven
#41: peter

Nä då... jag sitter inte och rullar tummarna och blundar för något problem...



... om du följer debatten så så kommer du att se mycket mer av pajkastningen som pågår och den beror på att det finns ett behov av att stanna kvar i problemet... ta t.ex. 12-stegsrörelsen som beskrivs som en religiös fundamelatistisk rörelse av några som fastnat på sandlådenivån...



... å ärligt... är det den debatten vi vill ha?



... jag har inte gett upp... jag har en plan L... ja du Eva jag har faktiskt det... den är långsiktig och lite lagom manipulativ... har glimten i ögat... och... detta är det viktigaste... jag TROR på den L.



Att stå på barrikaderna har sin charm... och behövs också... men fan... det är inga dumskallar vi slåss mot...



(((kram)))

peter

skriven
#42: Eva T

Hej IGEN trots allt Min "VÄN"

Ok då ...........får väl tro på det då. Annars får du "stryk"

Liten kram då da

skriven
#43: peter

Anade jag ett liiiiiitet leende L?...



(((kram)))

peter

skriven
#44: Ammie

Vilken het debatt! Ja, du Peter det är inte lätt att ha ena benet här och det andra benet någon annan stans. Som jag ser på saken är ju drogfrihet just drogfrihet och då är väl själva ordet just fri från droger. Men ponera detta faktum att det kanske finns de som inte klarar av 12-stegsprogrammet ska de kallas knarkare då om de får under god uppsyn (hoppas jag) får behandling mot just sina drogproblem. Vet vad du tänker nu hon är för subitex och liknande och svarar: - Nej det är jag inte! Men jag är för att fler överlever drogmissbruk. Känner personligen dem som i många år har nära dött av överdoser och dem som dött för de inte fått dessa preparat i Sverige. De som fått subitex, metadon och liknande kan idag arbeta och ta hand om sig pga just dessa alternativen.

<br>

Och det är just alternativen jag är för inte att det skall skrivas ut lättvindigt och godtyckligt. Men dessa som jag nu känner får gå på ständiga läkarkontroller lämna urinprov o.s.v så man kan väl ändå inte säga att det är lika med att som du skrev dela ut amfetamin till missbrukare? Du är väl ingen läkare vad jag vet. Sen när jag läser vidare tycks det som du har lite målat in dig själv i ett hörn när du genom kommunen slutit ett avtal om just det du är emot. Jag gillar både dig och VågaVa! Vet hur mycket ni har gjort för många men man ska aldrig kasta sten i glashus. Ingen vill väl bli missbrukare men de flesta vill nog komma ur detta helvete. En drogfri person är mer värt för mig än en död knarkare. Sen kan det diskuteras i det oändliga vad som är rätt och fel. Jag ser bara att en del inte har några alternativ och då kanske detta med substitut är deras räddning. Kram/Ammie

skriven
#45: Ammie

Vilken het debatt! Ja, du Peter det är inte lätt att ha ena benet här och det andra benet någon annan stans. Som jag ser på saken är ju drogfrihet just drogfrihet och då är väl själva ordet just fri från droger. Men ponera detta faktum att det kanske finns de som inte klarar av 12-stegsprogrammet ska de kallas knarkare då om de får under god uppsyn (hoppas jag) får behandling mot just sina drogproblem. Vet vad du tänker nu hon är för subitex och liknande och svarar: - Nej det är jag inte! Men jag är för att fler överlever drogmissbruk. Känner personligen dem som i många år har nära dött av överdoser och dem som dött för de inte fått dessa preparat i Sverige. De som fått subitex, metadon och liknande kan idag arbeta och ta hand om sig pga just dessa alternativen.

<br>

Och det är just alternativen jag är för inte att det skall skrivas ut lättvindigt och godtyckligt. Men dessa som jag nu känner får gå på ständiga läkarkontroller lämna urinprov o.s.v så man kan väl ändå inte säga att det är lika med att som du skrev dela ut amfetamin till missbrukare? Du är väl ingen läkare vad jag vet. Sen när jag läser vidare tycks det som du har lite målat in dig själv i ett hörn när du genom kommunen slutit ett avtal om just det du är emot. Jag gillar både dig och VågaVa! Vet hur mycket ni har gjort för många men man ska aldrig kasta sten i glashus. Ingen vill väl bli missbrukare men de flesta vill nog komma ur detta helvete. En drogfri person är mer värt för mig än en död knarkare. Sen kan det diskuteras i det oändliga vad som är rätt och fel. Jag ser bara att en del inte har några alternativ och då kanske detta med substitut är deras räddning. Kram/Ammie

skriven
#46: peter

Jag tror inte att det räddar några liv... egentligen... jag är emot hela vår syn på hur vi ska "botas" med massa kemikalier...



... i detta landet har vi t.ex. problem med att det är så många unga som vill ta livet av sig... detta trots att det skrivs ut piller som aldrig förr...



... eller kanske tack vare att vi inte ser ett annat problem än att det på något sätt är en doseringsfråga hur vi mår...



... argumentet att det finns människor som måste ha droger för att överleva kan det ju förvisso ligga någonting i... men att lösa ett drogproblem med droger är enligt mig vansinne... lika vansinnigt som att på allvar tro att det finns narkomaner som inte kan sluta knarka... att sluta knarka är inte ett stort problem... det klara de flesta... problemet ligger i att inte börja igen...



... det finns inga hopplösa fall... alla som har en önskan om att bli drogfria kan bli det...



(((kram)))

peter

skriven
#47: Ammie

Jag håller fullständigt med dig om att de skrivs ut får mycket "kemikalier" till unga personer! Men mitt inlägg var just de fall där döden varit nästa anhalt.

Inte tycker du väl att de som har svår smärta inte ska få värktabletter eller att de som verkligen har psykiska sjukdomar inte ska få behandling mot sina sjukdomar? Min lillebror är ett sådant hopplöst fall som du inte tror på. Han har genom sitt missbruk men även att sjukdomen legat latent blivit tvungen att ta mediciner mot manodepressivtet och psykoser. Han kommer nog aldrig att klara av ett vanligt "Svensson" liv utan kommer troligt vis vårdas på intuition resten av sitt liv.

Det är inget han har valt men droger har varit med i bilden ja! Men han har nog alltid haft dessa symtom men drogerna fick fram sjukdomen tidigare.

<3Kram/Ammie<3

skriven
#48: peter

Jag tar själv värktabletter om jag har ont... och skulle jag ha någon form av psykisk sjukdom som manodepressivitet så är det väl inte otänkbart att jag kanske fått litcium utskrivet och om det funkat naturligtvis tagit emot den hjälpen...



... men jag tror inte på att lösa ett drogproblem med hjälp av droger...



... ett drogproblem är ett symtom på ett annat problem... och det problemet finns det säkert många olika lösningar på... inte nödvändigtvist kemiska lösningar...



... kanske kan acceptans och kärlek vara en del av lösningen... eller är det för "flummigt" att tänka så?



(((kram)))

peter

skriven
#49: Ammie

Skulle vilja se dig möta min bror med kärlek när han får en psykos! Han blir svart i ögonen och går genom stängda dörrar. Väger över 100 kg och är nästan 2 meter lång. Nä, Peter kärlek i all ära men....

Jag har gett denna kille all min kärlek i livet men det är inte hans räddning tyvärr! Önskar det vore så!!! Samma är det med de som måste få någon annan utväg mot sitt heroinmissbruk. Jag är för liv inte död!

Men allt ska ske under strikta förhållanden och under läkares övervakning. Jag känner tyvärr för många som inte fått behandling som är döda idag och hade det varit deras räddning vad tror du de valt?

Kämpa på med ditt Peter men skriv inte utan att tänka först. Du vet att min son åxå kämpar helt drogfritt och fixar detta men ALLA har inte de förutsättningarna i livet. Med kärlek & respekt/Ammie

skriven
#50: peter

Jag säger inte att kärlek löser psykiska problem... jag är inte heller emot mediciner... och jag är naturligtvis för liv istället för död...



... att subutex och metadon räddar liv är inte en uppfattning som jag delar med dig... tvärtom så är jag övertygad om att vi inte har sett effekten av detta missbruk än... jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel... för jag är riktigt riktigt rädd för vad jag ser i min kristallkula...



... att "bota" drogmissbrukare med droger tror jag inte ett skit på... visst kan ett "kontrollerat" drogande förlänga livet... och kanske även ett missbruk...



... att heroinisterna särbehandlas som lite mer knarkare än alla andra är nog fan till mer skada än nytta om du frågar mig... men det är min åsikt... och den får stå för mig... att vi tycker helt olika är ju bara att acceptera... det kanske inte ens finns "rätt" eller "fel"...



(((kram)))

peter

skriven
#51: Ellenore

Vilken IQ befriad människa som skrivit detta inlägg...

Du borde nog läsa på liiiiite mer innan du uttalar dig så! Vilken jävla slump att jag fann dig... Sitter med projektarbete om metadon och här finner jag dig..

Alla får vi ha vår åsikt.. men jag är emot din!

skriven
#52: peter

Jag kanske inte har "läst" på så mycket... utan istället studerat verkligheten så som jag ser den... och jag hoppas att du tar del av fler sidor än den som tycker att jag är fullständigt IQ-befriad (vilket jag för övrigt kan hålla med om i många stunder L)...



... jag kommer inte ihåg vad snubben heter men det finns en kille som helt objektivt (för JAG ÄR FAN INTE OBJEKTIV)... har studerat vad som hände på nära håll när heroinet kom och hälsade på i en medelstor stad (Norrköping)... hans iaktagelser är mycket intressanta... varken för eller mot någonting... men väl medveten om det utbredda missbruket av subotex i samma stad... och att man eftger ett dokumenterat missbruk i två år blir erbjuden behandling med... subutex... och prata gärna med en pundare som lagt ner metadonet (det finns faktiskt en och annan... inte många men några)...



... som du säger... alla får vi ha vår åsikt... och jag tror inte at du är det endaste dugg IQ-befriad... nä jag tror att du läst dig till din åsikt... och det skrämmer mig... på riktigt...



(((kram)))

peter

skriven
#53: Dr X

Subutex, använt rätt; kan hjälpa jävligt många.



Subutex är lite av en wonderdrog. Det hjälper mot en rad olika saker, dess anti-depressiva egenskaper, hjälper missbrukare med de svåra depressiva problem de får när de lägger av. Suget tas bort helt, och ultimately, så fungerar inte andra opiater eller opioider på en, om man tar sub.



Jag självmedicinerar mig själv, sen 2 år tillbaka, och jag är idag relativt drogfri, visst jag röker en banan nån gång nu och då, men; jag super/dricker inte längre, tar inga andra droger, förutom de jag får utskrivet för min sömnproblem. Jag mår fucking great, och suget på droger har mer eller mindre avtagit helt. Eftersom jag självmedicinerar, så funderar jag på, att snart börja trappa ur, för att se ifall min depression är helt borta, och då behöver jag inte hjälpa av sub till. Shit de borde göra mig till läkare på Beroende Mottagningen. Avvänjingen kan dock vara riktigt knivig. Men den går över även den, på ett par dagar men den är rejält jobbig.



Så nu har jag informerat er om detta, tack för mig... eller nej wait, fuck you bitches.

skriven
#54: Dr X

Och hon som skrev längst upp är efterbliven



"Det krävs att man visar positivt på heroin eller subutex i två år"... Nej, du måste ha ett dokumenterat missbruk av heroin i 2 år för att kunna komma in på ett subutexprogram, det är lite skillnad. Eller nej, det är stor skillnad.

skriven
#55: peter

Tack Dr X...



... jag köper ditt resonemang rakt av... subutex är en wonderdrog för dig... ditt liv har säkert blivit bättre på ALLA områden... och lösningen på dina problem är subutex, en banan då och då och något att sova på till natten.



Droger funkar... vi petar inte i oss prylar för att vi är dumma i huvet... vi petar i oss för att det funkar... doktorn skriver ut medicin för att det funkar... ja droger funkar så jävla bra att vissa av oss får problem med drogerna... oavsett vad de heter...



... i tidernas begynelse så var jag en väldigt blyg och rädd kille... inget större problem för mig... att bota blyghet är hur enkelt som helst... drick sprit... det funkar...



... det funkade så himla bra att jag började slå på mina medmänniskor för att visa dem hur stark och modig jag var på fyllan... och jag gillade inte att vakna dan efter en fylla... så jag började röka brass... det funkade... jag blev snäll som fan...



... men det hade också ett pris... jag blev lite seg... och hittade amfetamin... woow... det blev min wonderdrog... för det funkade... gav mig precis det jag ville ha... ja du fattar hur jag resonerar...



... tacka fan för att jag kan bli drogsugen eftersom drogerna funkar... och att det är jobbigt att lägga ner... fysiskt kan vara jobbigt ett tag men det går ju över... men psykiskt var det tuffare för mig... visserligen var det jättelänge sedan jag hade något drogsug men rädd och blyg kan jag fortfarande vara... skillnaden idag är väl att jag vågar vara rädd... på riktigt.



Jag personligen fixar inte att peta i mig någon form av drog... min "självmedicinering" höll på att ta livet av mig... detta trots att jag i lååååånga perioder kunde ställa in mig på "rätt" dos... förr eller senare gick det ändå alltid åt helvete för mig (jag berättar bara hur det var för mig och är inte menat som kritik åt dig... du gör som du vill och jag önskar dig allt gott i ditt liv som du väljer att leva det)...



... jag fixade inte droger... och hade jag gått till doktorn för att få mina droger så hade jag på ett mer eller mindre omedvetet plan manipulerat honom att göra som jag ville (jag förstår att du kan ha svårigheter eftersom du väljer att röka banan lite då och då)... och helt ärligt så hade jag nog fan inte velat stå där med mössan i handen framför honom för att få det jag ville ha... jag gillar inte att krypa för folk...



... jättetack till dig doktor X att du tog dig tid att skriva här... känn dig varmt varmt välkommen... vi har olika lösningar du och jag... men längst där inne är vi nog trots allt... samma lika L...



(((kram)))

peter

skriven
#56: Jboy

Hej peter, hittade din spännande blogg idag.

Nu vet jag inte alls hur pass insatt du är i ämnet. Att just metadon och buprenorfin används vid långvarigt opioidmissbruk tror jag beror mycket på att mycket forskning visar förändringar i hjärnan på dessa människor. Alltså handlar det inte så mycket om viljan att sluta utan mer om att de helt enkelt är fysiskt förändrade och kanske inte kommer att fungerar normalt igen. Det finns mycket forskning om detta men här hittar du lite kort information: http://www.addictionsurvivors.org/vbulletin/showthread.php?t=12646



Hoppas du får en trevlig decembermånad!



Mvh J

skriven
#57: peter

Tack för ditt inägg och jag knappade in mig på din länk... liiiiite problem med engelskan hade jag L... men bra träning eftersom jag just nu pluggar på engelska...



... för ett gäng år sedan så hittade man tydligen något ämne i hjärnan (kom inte ihåg vad det hette)som man bara hittat på alkolister och heroinister... och visst händer det grejer i hjärnan... såklart L... det är väl själva grejen med droger egentligen... annars hade ju ingen blivit narkoman (det kan ju vara farligt).



Droger funkar... droger ger skador både fysiskt och psykiskt... redan Jung var inne på att alkolister var "hopplösa" fall och att det inte fanns något bot för dem... det enda som han hade lagt märke till var att det verkade som att några lyckades bli nyktra genom att ha fått vad han kallade det... "andliga uppvaknande"...



... och här sitter jag... massa år senare... jag är verkligen inte religiös men jag är drogfri... och jag håller med Jung... i mitt fall handlade det om ett "andligt uppvaknande"... och jag är inte ensam... för jag har massor av vänner jorden runt som haft samma "andliga uppvaknande"... och oavsett vilken drog de har använt så lever de nyktra och drogfria idag... så även om vetenskapen konstaterar att heroinister (jämför med Jungs åsikt om alkolister) är det moderna samhällets hopplösa fall och att det finn en fysisk förklaring så är det inte hela sanningen... för det fins inga hopplösa fall... oavsett vilken drog det snackas om...



... att droger däremot funkar har jag vetat hela tiden och är inget nytt för någon narkoman... och det är många som med glädje döper om sina droger till medicin... tyvärr så finns det många som aldrig lyckas bli drogfria p.g.a. att man klassar vissa som "hopplösa fall"...



... det är min åsikt... och jag är glad fö att du delar med dig om andra sätt att se på saken... mångfald är alltid av godo tycker jag...



... däremot har jag aldrig riktigt fattat vad som är "nomalt"... L...



(((kram)))

peter

skriven
#58: F.

Jag blir ledsen när jag läser det vissa skriver här. Hur helt fel ute vissa är. Jag har haft Subutex-behandling sen den 13 juli förra året och det är mycket bättre än jag nånsin skulle kunna tro att det skulle vara. Jag har försökt så många gånger innan att vara drogfri för att jag verklikligen inte ville droga. Jag har varit ren i 2-3 månader och sen stack jag ut igen och flummade. Men sen när jag var där ute testade jag Subutex och Metadon när jag ville tagga ner lite och ta "semester" från jagandet och det var som ett himmelrike. Men det funkar ju inte riktigt som Heroin att man blir stenväck på det, så jag började ju igen. Men nu har jag varit ren i snart nio månader och det är het fanastiskt. Jag har lämnat min gamla vänskapskrets (väldigt viktigt om man ska klara bli drogfri), fått ett lägenhet i mitt namn och ska börja plugga i höst och snart jag ta mitt körkort. Jag kunde inte vara mer lycklig.



Jag förstår inte riktigt varför ni kritiserar behandlingen? Jag läser era ord och jag förstår vad ni menar men jag kan ändå inte riktigt förstå någon logik i det ni skriver. Varför skulle inte vi vara drogfria som använder Subutex? Jag menar, jag lever drogfritt och jag har brytit alla gamla kontakter med mitt gamla liv. Sen så läste jag en annan sak nån hade skrivit om att hon/han kände att det var orättvist att ni som är drogfria på "riktigt" får gå och slita med eran drogfrihet medans vi som går Subutex/Metadon-behandlingen har det så lätt. Så har det inte varit för mig iaf. Jag brottas med min kamp varje dag. Subutex är egentligen ingen mirakel-medicin som gör att man inte måste verkligen lägga ner sin själ i drogfriheten. Jag tycket att alla ska få ha ett eget val att göra vad dom vill och ingen annan ska få sitta nånstans och kritisera deras val. Bara man gör ett bra val och inte skadar andra som dom flesta narkomaner och alkoholsiter gör med sina anhöriga varje dag.



Mvh. Mr F.

skriven
#59: peter

Jag säger inte att mitt sätt är rätt sätt, utan jag säger bara att mitt sätt är mitt sätt... och jag är glad över att jag hittat till drogfriheten och inte längre har några drogsug... ett mirakel i sig... kanske beror det på att jag inte är rädd för att få ett drogsug eftersom det i sig inte är mer än... just ett drogsug... inget jag blir påtänd av.



Vi har en sak gemensamt du och jag Mr F... vi har bytt lekkamrater... och min personliga åsikt är att det är det som är den viktigaste pusselbiten... hänger jag med polare som knarkar gör jag också det... hänger jag med drogfria polare så är jag också drogfri... svårare än så behöver det inte vara... allt jag behövede göra är att ta rygg på vinnarna och göra som de gjort... det svåra med det var att det var lite för enkelt L...



... jag håller också med dig om att det är de anhöriga som får ta skiten... vi narkomaner har en relativt lätt resa (förvisso dödligt farlig) jämfört med dem som behöver se eländet utan att kunna bedöva sig med droger.



Tack för att du delar md dig av dina åsikter.

(((kram)))

peter

skriven
#60: Anonym

era sinneslöajävlar, läser ordet "bota" har ni inte fattat att det inte går att "bota" alkoholism eller narkomani...???? däremot går det att behandla på olika sätt.....ni tycks inte ha fatta något över huvud taget....fortsätt att bota du/ni.....så håller jag mig till att behandla....IDIOTER

skriven
#61: peter

Jag håller med dig... en gång beroende alltid beroende... vilket väl i.o.f.s. inte är så farligt... att vara en nykter alkolist och drogfri narkoman är inte helt fel...



... min medicin är att utvecklas tillsammans med mina drogfria vänner... ta del av samhället på samhällets villkor... och skita i att peta i mig någonting... bara för idag L...



... det är min behandling... inget konstigt med det... busenkelt... jag hänger med vinnarna, svårare behöver det inte vara.



(((kram)))

peter

skriven
#62: Niclas

Det är ingen hemlighet att substitutionsbehandling har varit framgångsrik. Sen så är det såklart ingen väg ut ur något missbruk utan ett fortsatt missbruk i under mer kontrollerade former så missbrukaren får ett mindre misär att leva i.

skriven
#63: gröna trädmamman

Äntligen... tack

skriven
#64: peter

Jag kan bara hålla med dig Niclas... tack för ett sansat och nyktert L inlägg.



(((kram)))

peter

skriven
#65: Mr F.

Ja, det är väl så det är egentligen, Niclas. Men vad är det som är så fel med det om det inte finns nån annan utväg? Jag har försökt gång på gång och varje gång har min familj blivit lidande men nu har jag hittat nåt som håller mig på banan och det tycker jag är super! :)

skriven
#66: peter

grattis... och lycka till.



(((kram)))

peter

skriven
#67: Emma s

Jag kan bara säga det att jag har subutex och det har gett mig ett liv jag kan plugga nu jag kan ha min dotter.ja livet funkar och jag är INTE i en dimma.

Min dotter är lycklig för hon kan ha sin mamma.

Visst många börjar med subutex innan dom testad horse (dock inte jag)men vad ni inte vet är att det mesta av detta kommer från andra länder och det e dagens sanning.

Det har skrivits många lögner här ovan och det gör mig både rädd och ledsen,rädd därför att folk som inte vet bildar egna åsikter,ledsen därför att med dessa åsikter så tycker en del att jag är inte värd detta liv som subutexen gett mig.

Jag kan bara säga 1.det är inte det lättaste att komma med i programet.2 när du kommer med så blir du erbjuden mkt annan sido beh.öppna era ögon se individen i människan och dess värde.Nej subutex är inte för alla men det är bra för vissa.Man kan inte alltid bilda hela sin bild utefter sig själv.Mvh

skriven
#68: Emma s

Och Peter du pratar om att vara rökfri?

Menar du Heroin då?

Och hur länge höll du på?

Sånt spelar STOR roll har du rökt det.

visst det kan vara nog så tufft men kom när du injecerat ett par år gråt då inte utanför min trapp,

skriven
#69: peter

Jag kan bara säga grattis till dig Emma... från mitt hjärta för jag tycker precis som du att ALLA har rätt till ett shysst liv...



... för det är ju som du säger... jag har också träffa människor som funkar skitbra på subotex... precis som jag träffat människor som inte alls fixar den behandlingen...



... och jag är inte emot er som går på subotex... inte alls... däremot så är jag fan livrädd för ett samhälle som vill fixa allting på kemisk väg... och jag tror personligen inte att det är bra... men det är min åsikt... och jag är hellre lycklig än har rätt...



... heroin var inte min huvuddrog... och jag tror inte så mycket på att jämföra olika sorters missbruk med varandra... vilken drog som är den värsta är ju högst personligt... den drogen som den enskilda individen är knas på är ju den drogen som just den människan har stört problem med... både du och jag vet ju hur det funkar när vi försöker sluta genom att byta drog... eller?



Jag brukar iallafall alltid vilja tillbaks till min favorit... i mitt fall den inte så jävla socialt accepterande drogen lim och thinner... det är ju inget man sniffar på stureplan direkt L...



... nä fan... drog som drog... vi är alla samma lika... människor av kött och blod...



... skoj att det går bra för dig....



(((kram)))

peter

skriven
#70: Tobbe

Kanon att ni är emot eller hur man ska uttrycka det, för tänk om alla hade varit för metadon och subutex. Då hade det inte blivit någon debatt, inga intressanta diskussioner och framför allt så hade vi inte lärt oss ett skit om för och nackdelar med dessa mediciner. För faktum är ju trots allt den att det hjälper en viss grupp beroende, samtidigt som att "läckaget" är ett problem. Som i och för sig till 90 % kommer från insmuggad medicin. Läckate i Sverige är långt överdrivet, utan som sagt, det som florerar illegalt komme till 90 % från öststaterna och balkan, detta är den bittra sanningen. Men det e klart att motståndarna vill ha det till att det läcker frå svenska mottagningar, som har en stenhård kontroll på vad som lämnas ut och i de flesta kliniker får man redovisa de tomma flaskorna. Så rätt sak på rätt plats, bra med för och motståndare precis som det är i fråga om t ex 12-stegsprogrammet.....det är inte alla som tror på det och är för det.Finns många motståndare mot det ocks, som en paralell.

skriven
#71: peter

Jag gillar att vara FÖR prylar... jag är FÖR drogfriheten... att vara MOT en massa grejer är ju mest bara jobbigt... tycker jag L...



(((kram)))

peter



skriven

Kommentera inlägget här :