Varför är jag mot metadon...

... och subutex?

Jag gillar ju inte att vara mot saker och ting... jag vill ju vara en människa som är för istället... så varför i helvete reagerar jag sååååå jävla starkt mot subutex och metadon?

För jag går verkligen igång på den debatten... och jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag riktigt fattade hur mycket jag är emot detta experiment... så det är på sin plats att jag frågar mig själv vad det här egentligen handlar om... för mig personligen... för varför bryr jag mig... jag petar ju inte i mig metadon eller subutex...

... är jag full av fördommar?

För inte så länge sedan så tyckte jag att det var rätt så bra med en läkemedelsbehandling för de som ville ha den... ville någon gå på subutex och metadon så var det inget som jag reagerade så mycket på... att det fanns människor i min närhet som reagerade på det och blev triggade av dessa människor fattade jag faktiskt inte riktigt... men det är ju klart... jag bryr mig ju inte så mycket om att det finns människor som dricker alkohol heller... möjligtvis så kan jag tycka att det kan vara lite jobbigt med påtända människor... eller när någon är så där jobbigt skitfull.

Nä det handlar inte om det... att det finns människor som väljer att peta i sig lite av varje är inget som jag kan göra så mycket åt... jag personligen känner mig väldigt trygg i mitt val när jag väljer att leva drogfritt (idag också *L*)... och så länge jag gör det så får jag inga drogsug har jag lagt märke till... det blev väldigt tydligt för mig en gång då jag var ute på krogen... en vän puttade till mig och berättade att han tyckte det var lite jobbigt med alla fulla människor runt omkring oss... och jag fick mig en liten tankeställare just där... jag hade inte lagt märke till några fulla människor... jag är övertygad om att det beror på att jag inte var ett endaste dugg sugen på att dricka alkohol... inte ens undermedvetet.

Oj nu svävar jag iväg *L*... subutex och metadon var det ju... och varför jag är mot denna behandling... jag som inte ens vill vara mot droger utan istället för drogfrihet... av den enkla anledningen att jag tror att det funkar betydligt bättre att vara för någonting istället för mot...

... mina fördommar har nog inte så mycket med själva preparatet att göra utan mer på hur lätt det är att blunda för själva problemet... och att det finns ett starkt intresse i att göra det... inte så sällan ekonomisk... hörde en lite rolig grej på en föreläsning för ett tag sedan... om att det finns ett gäng forskare i Schweiz som vart tredje år hittar en "alkolist-gen" och att detta på ett helt magiskt sätt brukar hända ungefär samtidigt som de söker nya anslag för sin forskning *L*... man skulle ju nästan kunna tro att det fanns ett samband...

... Nä det som fick igång mig riktigt ordentligt var faktiskt när jag började intressera mig lite för vad fan det handlade om... egentligen... och att titta in på läkemedelsföretaget som tillverkar subutex och klicka runt lite på deras hemsida skrämde skiten ur mig... och jag började se vad det var som störde mig mest... aktiva narkomaner är naturligtvis en väldigt tacksam grupp att sälja droger till... det ligger ju så att säga ett visst egenintresse i att kalla knark för medicin istället... och det gäller inte bara för knarkaren... läkemedelsföretaget gör vågen... såklart.

Ett tag så trodde jag att min ilska berodde på att jag var rädd... men nä... jag är arg för att det finns en anledning... det enda den här behandlingen kommer att ge oss är ett samhälle som på ett ännu tydligare sätt delar upp oss i ett A och B-lag... länge, länge levde vi i en sanning som sa... "en gång narkoman alltid narkoman"... jag är ett levande bevis på att det inte längre är sant... metadon och subutexprogrammet ett bevis på att det finns krafter som gör allt som står i deras makt för att för alltid tattuera in narkoman i pannan på mig...

...det gör mig förbannad... på riktigt... för jag är trött på att inte få vara med... att vara annorlunda... och att inte duga som den jag är... det är för bekvämt för mig... jag vill leva på livets villkor... fullt ut...

... jag tackar nej till offerkoftan... och väljer att gå ut i livet som en vaaaaaaaanlig vacker och värdefull människa...

Kommentarer :

#1: Ia Wahlqvist

Så underbart bra skrivet!!!

Kommer in och kollar in dina bloggar lite oftare, gillar din ärlighet och attityd...

kram

skriven
#2: peter

Tack vad skönt det är att slippa vara ensam om att tänka si eller så...



... och välkommen hit L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Dr Jekyll

Okunskap, fördomar och förutfattade meninagr, simple as that

skriven
#4: peter

Jaså det tycker du?



(((kram)))

peter

skriven
#5: Lena K Eliasson

Det vore oansvarigt av mig att sakna åsikt i frågan. Läkemedelsbranschen är vår tids stora knarkkungar och läkarna agerar langare.

Vi måste knäcka den där kemisten.

På sätt och vis så gör jag det för varje dag jag låter bli att ta droger men det finns mer att göra. Mycket mer!

kram!

skriven
#6: peter

Åsikter har jag också... men jag tror ändå att det bästa jag kan göra är att fortsätta att leva drogfritt och visa att det funkar.



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :