Du blir vad du äter...

... heter ett program på TV:n... å nu är detta program på i bakgrunden här hemma.

Jag skulle inte våga vara med i det programmet... herregud... mina matvanor är rätt speciella... och den röda tråden är nog... ytterligheter... allt eller inget... som med det mesta jag tar mig för *L*.

I bakgrunden snackas det om vikt, kollesterolvärde och en massa konstigheter... något som jag aldrig har ägnat någon som helst uppmärksamhet åt... nä jag äter när jag är hungrig... och vad jag är sugen på för stunden... utan att tänka en sekund på vad det innehåller... huvudsaken är att det smakar gott.

De senaste 35 åren har jag varken gått upp eller ner i vikt (det kanske kan slå på nåt kilo hit eller dit men det är inget som jag märker av)... å det har inte spelat någon roll om jag äter eller inte äter... i missbruket var det ju lite si och så med att få i mig käk mellan varven... eller tvärtom rent frosseri... man kan säga att det berodde på vilken drog jag för tillfället föredrog *L*... men beteendet har jag kvar... vissa veckor så vräker jag i mig massor av käk... andra "glömmer" jag nästan helt av att äta.

Just nu så sitter jag här hemma och är proppmätt... och det beror på att jag har min dotter här... är jag ensam hemma så lagar jag inte så mycket käk... proppar nog hellre i mig en chokladkaka då... å massor av cigg å kaffe såklart *L*... jag gillar att laga mat... men inte när jag är ensam... nä jag vill laga mat till någon mer än mig själv annars så kan det kvitta.

Som kock har jag mycket att lära... och jag kan vara lite rädd för att prova göra nya prylar... så när ungarna är här så blir det oftast det vanliga... spagetti och köttfärssås... finns i två varianter hos mig... en vanlig där jag kan slänga i ett gäng färska champinjoner... hackar gärna i lite färska tomater också... å så grädde... självklart grädde... inte massa kryddor bara salt och peppar.

Sen har jag en annan variant som mina ungar gillar... då fräser jag massor av vitlök i olja för att sen hälla på passerade tomater, mycket socker och någon droppe ättika... det får puttra ett tag innan jag häller det över den brynta köttfärsen (helst nötfärs)... i den blandningen brukar jag mest för att det blir vackert strö på lite amerikansk grönsaksblandning (majs, paprika och ärter) det blir fina färger och är rätt gott i... ingen grädde i denna lite sötsura varianten.

Eller så blir det stinas kyckling... så jävla enkelt ju... låter den stå ett tag i ugnen innan jag häller på lite vatten över den... som jag senare häller av i en kastrull och gör sås av... i med grädde... salt och peppar... och så en liten slurk gurkspad (ättiksgurka) och lite lingon... supergott.

Serveras med en enkel sallad... tomater, sallad, gurka, purjolök, äpple om jag har... med en dressing som jag vispar ihop av olja, vinäger, dionsenap och socker... kan ta i några droppar vatten för att få rätt konsistens.

Ja jag har mina favoriter... en gulachsoppa som brukar göra succé (den tar visserligen ett dygn att laga i en jättegryta)... och lite andra prylar... gillar att köpa sådana där Indiska burkar som man bara häller över det man har slängt i en stekpanna (kyckling, paprika, champinjoner eller vad man nu hittat på) å som får det att smaka jättegott tillsammans med cokosmjölk.

Eller om jag får skryta... jag är en rackare på potatismos... hemligheten för mig är massor av smör och mjölk... ju mer smör dessto bättre.

Grytor... i med grädde så blir det kanon... kanske en gnutta spiskummin.
 
Hehe... jag gillar att äta... helst ute i goda vänners lag... mat är ett av de bästa sätten att umgås om jag får välja... när jag är ensam är det bara ett måste om magen kurrar...

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej min Vän !

Ja du, jag som tycker om att laga och bedöms vara en hejare på mat,jag kan bara instämma.

Din soppa, ja den är en kulinarisk dröm för vilken matexpert som helst...........

Jag ser fram emot en sammankomst med soppa i vinter.

Kram

skriven
#2: peter

Jag suger åt mig och njuter av din komplimang L... men det är ju som så med en soppa... varje gång är det en ny soppa... liknande kanske men aldrig samma.



Ja vi kanske skulle fixa ihop en vinterfest här ute i skogen... soppa å lekar L... men först så lutar det åt en sponsorkjedjeträff... bara män som du vet.



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :