Ett leende...

... betyder ALLT.

Jag lyfter upp mitt barnbarn i luften... och han ler mot mig... tiden stannar... allt annat försvinner... och jag känner hans leende i mitt hjärta... och förstår... ALLT.

Han är inte fördärvad än... han bara är.

Ingen har sagt åt honom hur han ska vara... eller vad han ska göra... han får bara va... den han är... fulländad.

Tänka sig sån har jag också varit... innan någon lärde mig att det var fel att kladda med maten... att man skulle lära sig att äta med kniv och gaffel (här är jag fortfarande lite rebellisk och håller kniven i "fel" hand *L*)... ja ni förstår jag har som alla andra blivit "dresserad" för att passa in i "flocken"... något som naturligtvis är ett nödvändigt ont om vi ska klara av att leva tillsammans... det förstår jag också.

Men när jag ser mitt barnbarns leende så förstår jag också att han är fulländad... precis som den han är.

Och lite sorg kan jag allt känna för att våra liv förutsätter att vi lär oss att vi inte riktigt duger som de vi är... att vi behöver lära oss att anpassas in i ett samhälle... att det finns regler vi behöver lära oss... vissa självklara men andra har jag fortfarande svårt att förstå mig på... oftast de kulturellt påtvingade reglerna som skiljer sig åt beroende på var och i vilket samanhang på jorden vi befinner oss... inte så sällan genom en viss religon.

Nu har jag blivit äldre... funnit någon form av självinsikt och känner att jag duger rätt bra som den jag är... och jag tittar på hans leende... och undrar lite försynt om han ändå inte är min bästa lärare... om jag nu vill lära mig meningen med livet... för han funderar inte en sekund över det... han VET det... som jag glömde på vägen... och sedan ägnar ett liv åt att lära mig igen... nämligen meningen med livet... att leva... med ett leende på mina läppar... som en av ALLT...

Kommentarer :

#1: naken Snigel

Det var ORD!



Kram

skriven
#2: naken Snigel

P,s Här har du en som äter med fingrarna;))

skriven
#3: peter

Jag tog seded dit jag kom och fick äta med fingrarna i Indien L... ett land som jag för övrigt trivdes ypperligt i.



(((kram)))

peter

skriven
#4: naken Snigel

Har aldrig varit där, tyvärr. Jag hamna i Bangladesh i stället;))....s

Men Indien står på min "göra lista".

skriven
#5: Henrik

Och jag hamnade i Uzbekistan, så det kan bli ;o) Underbara ord Peter. Det här med religiösa och kulturella skillnader fick mig att tänka på just en ursprungligen religiös sedvänja som är fullständigt vidrig, tycker jag. Ändå är den tillåten och i stort sett accepterad i hela världen så vitt jag vet.

Omskärelsen, att påtvinga ett litet barn, just som ditt barnbarn, en stympning av hans könsorgan, en smärtsam och traumatisk operation som kommer att ge men för livet, kan ju bara gissa varifrån många mäns oerhörda ilska kommer ifrån. Och så nedsätts ju hans sexuella funktion. Tycker det snart vore dags att stoppa detta barbari. Jag gick visst lite igång nu men så tycker jag iallafall. Försöka sova nu....hrm!



Kram Henrik

skriven
#6: peter

Ja det finns en hel del vansinnigheter som jag också kan gå igång på... inte sällan med religiösa undertoner... samtidigt som jag kan tycka att det är väldigt berikande att se andra kulturer eftersom de får mig att se tydligare hur fast jag är i vår egen kultur... eftersom jag vuxit upp här... ja det tycker jag är intressant... och väääääldigt mänskligt.



Det finns så himla mycket att upptäcka på vår jord för mig L... skulle gärna vilja besöka både Bangladesh och Uzbeckistan.



(((kram)))

peter

skriven
#7: naken Snigel

religion är för mig bara ett styrmedel att hålla människor på plats;))...Enkelt uttryckt;)

skriven
#8: peter

Kan vara rätt effektivt i vissa fall... brrrrrr... jag är mer för andlighet... det finns ett uttryck som jag gillar som går så här... "Religon är för människor som är rädda för att komma till helvetet... Andlighet är för oss som redan varit där" L...



(((kram)))

peter

skriven
#9: naken Snigel

ORD!...igen;)



me like;)

skriven
#10: Eva T

Hej min Vän !

Håller med om det mesta men vill redigera en skröna, den sexuella funktionen nedsättes INTE av omskärelse.

Talas det om tidsbegrepp så kanske tiden till utlösning kortas något, talar vi om njutning så förhöjs den avsevärt då känsligheten ökas efter omskärelse.

Med detta vill jag säja jag är emot omskärelse av barn om det inte är av medicinska skäl.

Men vill sedan männen av olika skäl göra detta som vuxen så är det helt ok, men inte på sjukvårdens bekostnad.

Konstigt är det i alla fall att så många män gör detta som vuxen, men att inga kvinnor.

Jag har i alla fall aldrig hört talas om det............

Kramar till er alla

skriven
#11: naken Snigel

Hmmmmmm Eva........Hoppas Du talar enbart om Män nu!??



För det gäller defenitivt INTE kvinnor!

skriven
#12: Eva T

Ja naken Snigel jag syftar på männen det var det Henrik skrev om som jag reagerade på.......det jag kallade skröna dvs det om funktionen.

Sen var det med lite ironi jag skrev att jag aldrig hört talats om kvinnlig omskärelse som vuxen. För här handlar det endast om förtryck.

Det kan man inte härleda den manliga omskärelsen till ju.

skriven
#13: naken Snigel

TACK;)))...jag satte hjärtat i halsen....så svårt med nyanser i cybern ibland;)

skriven
#14: monika

Ja, det är härligt med dom små liven =)

Jag önskar dig en god jul!

Kommer du på nyårsfesten här i Gbg?

Kram

skriven
#15: peter

Jag har ingen biljett till nyårsfesten i Göteborg och jag hörde att de var slut suck... så om du har biljetter över får du gärna höra av dig... annars så blir det nog Malmö...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :