Outfit...

... skrivs det en hel del om på olika bloggar har jag märkt.

Och det får mig att fundera lite...

... jag minns en gång när jag hade varit drogfri i några år... en kille kom fram till mig och sa att det var dax för en förändring på utsidan också... på den tiden så gick jag alltid omkring i trasiga jeans och mina...


... målade t-shirts...

... det var ju liksom... jag... och jag kommer ihåg att hans ord gjorde mig mest förbannad just då... jag var ju för fan drogfri... räckte inte det?

Han förklarade för mig att jag klamrade mig fast vid min gamla identitet och att jag ju faktiskt inte var den människan längre... ja det snackades mycket i de termerna eftersom jag vid den tidpunkten råkade befinna mig på ett behandlingshem... hade ju sån tur att jag blev bjuden på en behandling när jag hade varit drogfri i två och ett halvt år... något som jag lite motvilligt tackat ja till... motvilligt för att jag nog tyckte att det var lite fräckt att komma direkt från gatan in i NA utan att ha gjort någon behandling...

... tack å lov så tackade jag ja... jag lärde mig hur mycket som helst om mig själv på mina 28 dagar på behandlingen... mycket som jag just då inte ville veta om mig själv *L*... bl.a. det här om min utsida... outfit *L*.

Jag kom till den bahandlingen körandes i min "likbil" (ev svartmålad gammal telebil... en volvo med högt tak)... när jag åkte därifrån fick jag som uppgift av min terapeut att byta bil *L*... vilket jag för övrigt gjorde också... tillsammans med en del andra förändringar... som att köpa ett par svarta hela jeans... som passade ihop med mitt blonderade hår (att blondera håret är en typisk "behandlingskada" *L*.

Det var fan inte lätt att byta outfit... vem skulle jag bli?

En massa år senare så kom den totala förändringen... jag blev inbjuden som föreläsare till ett större spektakel som Svenska Narkotikapolisföreningen anordnade i Örebro... och man berättade för mig att det skulle bli banketter och bal på slottet så det vore bra om jag tog med mig lite fina kläder... typ kavaj å slips... jaja... jag hade inget val... efter ett samtal med min sponsor som gav mig lite goda råd så skramlade jag ihop lite pengar och köpte mig en...


... kavaj med både skjorta och slips (ja t.o.m. passande brallor).

Så där gled jag omkring på en bal på slottet (för övrigt skitskoj) tillsammans med ca. 800 poliser, advokater och tullare... helt overkligt... närmast surrealistiskt faktiskt... åt fina middagar med allt vad det innebar... ni vet... ta rätt bestick till rätt mat å sånt... och med min outfit så kunde jag känna att jag passade in litegrann iallafall *L*... det kändes riktigt bra att ha kavaj och slips... något jag inte hade kunnat drömma om tidigare.

Nu är det snart nyår och jag funderar lite på vad jag ska ha på mig... kanske blir det kavaj och skjorta (slipsen skiter jag i)... har ju köpt en rock i julklapp till mig själv som passar bra till denna outfit *L*... eller så åker jag ner till Malmö med mina vaaaaaaanliga kläder... som inte längre innefattar målade t-shirts och trasiga jeans (okej då... ibland kanske *L*)... nä nu tar jag på mig det som jag gillar helt enkelt... som t.ex...


... lite lagom flummiga kläder från Indien...

... för det spelar inte så stor roll längre... det är inte sååååå viktigt för mig att sticka ut och vara annorlunda... utsidan kan förvisso vara en spegel på hur jag ser ut på insidan... och idag så förstår jag vad han menade när han bad mig byta min klädstil... att jag är inte mina kläder... jag kan använda mig av dem för att passa in i olika samanhang... och det är okej... det viktigaste för mig är att jag är fri...

fri att klä mig hur jag vill... det var jag inte med mina målade t-shirts och trasiga jeans... det var något som jag gömde mig bakom... en roll som kändes trygg... idag är jag trygg i mig själv... och det gör mig fri... att välja min outfit själv...

... att jag sedan kan ha lite svårt för att välja är en helt annan sak *L*...

Kommentarer :

#1: Kicki

Åh Peter vilken jacka!!! den va grymt läcker!! =P

skriven
#2: peter

Tack... ja jag gillar den skrarpt L



(((kram)))

peter

skriven
#3: Anonym

ärligt talat detndu kalar fina kläder se ut att vara köppta på loppis eler nåt....hitta i kontainer

skriven
#4: naken Snigel

Är ditt sätt, du som skrev om loppis och Containers, något du hittat på Loppis??



Sorry, blev Arg!

skriven
#5: peter

Nä just dessa prylar har jag faktiskt köpt... ja t-shirten fick jag ju såklart måla själv... men å andra sidan så har jag inget emot att handla på loppis... du kan hitta skitbra kvallitet på myrorna och emmaus för en billig peng L... second hand är ofta bra grejor...



(((kram)))

peter

skriven
#6: Kicki

Ja, varför skulle de va fel att köpa kläder i second hand lr loppis?!?...

skriven
#7: peter

Huvudsaken att man hittar något som man trivs i... loppis eller den fiiiina butiken är väl av underordnad betydelse... tycker jag iallafall L.



(((kram)))

peter

skriven
#8: naken Snigel

Eller varför inte grannens;)))

skriven
#9: peter

Strålande idé... man kan ju låna kläder av varandra... många vänner i samma storlek blir ju en rackarns stooooor garderob L.



(((kram)))

peter

skriven
#10: H

Väntar på bild på dom där fiskarbrallorna du har skrötet så med...jag är liiite nyfiken!!! :P

skriven
#11: peter

Det kommer... jag lovar L... ett par av dem har en väldigt konstig färg eftersom jag "råkade" tvätta dem tillsammans med något annat jag köpt i Indien... gör aldrig det L...



(((kram)))

peter

skriven
#12: H

Nä, jag lovar..hehe, för jag har inga planer på att alls åka dit...min drömresa ligger i österrike...vandra i bergen...ska dit, och inte köpa en enda jälva pryl, bara åka hem med minnen därifrån.

men ja...du vet hur det är med bilar, torktumlare mm...fan...undrar om jag nånsin kommer dit. Alla ska ju ha sin andel av min lön...den är bara en skugga på kontoutdraget varje månad...ja..duvet...

kramar...massor...

skriven
#13: Elvira

åhh..jag blev alldeles kär i din sol t-shirt..men jag kan inte måla suck

kanske ka be någon måla åt mig..med sol på..fint!!!

Kram kram

skriven
#14: monika

Det är så underhållande att läsa din blogg!!

Även om du nu inte har talang för att bli rockstar...

Varför inte fundera på författare! Jo, jag menar det =)

skriven
#15: peter

Österrike är ett helt underart vackert land... jag har en bror som bor där och jag har själv tillbringat en hel del tid i detta land... ett år så cyklade jag upp och nerför dess berg och det var som att befinna sig i ett sagoland... så underbart vackert... ditt val är helt rätt... å kläderna de säljer där färgar garanterat inte av sig heller L.



Tack för komplimangen... en av mina drömmar när jag höll på att måla som flest t-shirt var just att sprida en massa solar... det var rätt många av mina vänner som hade sådana på sig L... jag har två kvar... bra kvallitet på färgerna för de är nu snart 15 år gamla L... just den på bilden målade jag också som en svart sol... på en grå t-shirt.



(((kram)))

peter

skriven
#16: peter

Förts ska jag öva mig på att blogga... men visst... det är en av alla de drömmarna jag har... tack för dina ord.



(((kram)))

peter

skriven
#17: Eva T

Hej Min Vän !

Kollar nu detta inlägg o kommentarer för jag vet inte för vilken gång i ordningen............å nu blev "min" syn å insikt så stark att jag inte kunne/ville låta bli att kommentera............ända från första gången jag såg bilden på din t shirt så ser jag en ledsen clown innan jag ser solen !

Kram

skriven
#18: peter

Din syn är väldigt klar L... ledsna clowner fanns det i det mesta jag målade på den tiden... inte så konstigt kanske L.



En clown är en mycket allvarlig filur...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :