Humor...

... är en gudagåva.

Gud är en rolig prick... han/hon/det/högre makt... eller vad man nu vill kalla det som väldigt många döpt till Gud... kärt barn har ju många namn *L*... för visst har vi alla någon form av förhållande till Gud... vare sig vi är troende eller ateister... och om man nu kan frångå allt som vi människor har gjort för att krångla till hela guderigrejen... om det ens är möjligt *L*... så måste väl ändå slutsatsen vara att Gud har humor... i överflöd.

Det har iallafall min Gud... massor av humor.

Som människor så är vi ju i ett större perspektiv en rätt så obetydlig del av själva skapelsen... och det är väl ändå lite komiskt att vi så ofta tar oss på så stort allvar... att vi som är en så pytte pytteliten del av alltet helt och hållet kan sakna all form av självdistans... vi har liksom en förmåga att bete oss som om universum snurrade runt oss... det kan man ju skratta åt... eller gråta om man vill det... helt ärligt så tror jag faktiskt att livet är alldeles för allvarligt för att tas på allvar... och med det menar jag att vi egentlgen inte har varken förmågan eller kunskapen för att göra så mycket åt själva livet... det sköter sig själv utan våran hjälp...

... visst har vi människor förmågan att utplåna mänskligheten... men det är också allt... livet i sig rår vi inte på... där är vi "bara" passagerare en liten begränsad tid... och det är när jag fattar hur liten... som det blir så stort för mig att få uppleva detta... om än bara för en liten stund... och att med denna insikt tvivla på att det finns en kraft starkare än mig själv är ju i det närmaste helt befängd... och skrattretande *L*.

Det är när jag förstår att världen inte kretsar runt mig som jag får en möjlighet att släppa lite på min egen självcentrering... detta hemska tillstånd som får mig att tvivla på att jag är en del av själva livet... det livet som är inom räckhåll för mig hela tiden... jag behöver bara stanna upp... lukta, titta, känna. smaka och lyssna... användet jag mina sinnen så släpper min självcentrering och jag får uppleva det fantastiska i att vara en del av någonting betydligt större än mig själv...

... och det är ju egentligen helt självklart... detta är kunskap som jag föddes med... det vet jag... för jag har en bra lärare... mitt barnbarn som jag träffade idag har inga som helst problem med att ta del av livet... på livets villkor... på ett helt underbart självklart sätt.

Det kommer att dröja ett tag innan jag kan få honom att förstå hur viktigt det är att skita i allt utom hur man ser ut och hur man beter sig för att bli omtyckt... han fattar fortfarande inte att det är fräcka kläder och snygg yta som gäller...  för än så länge så tvivlar han inte en enda sekund på att han duger precis som den han är...

... å jag tror fan inte att det är Gud som kommer att bry sig om vilka kläder han har på sig eller hur han ser ut... nä sånt skiter i alla fall min Gud i... för min Gud är lite trög... och har fortfarande inte fattat att en snygg utsida kan dölja en hel del av mina hemligheter... och jag kan faktiskt tycka att det är lite jobbigt att Gud verkar se bakom min fasad... tur att jag kan förneka honom då och umgås med självcentrerade människor istället... människor som hajar hur viktigt det är att se snygg ut... och tar livet på allvar...

... det gäller att passa in... för allvarliga människor är inte att leka med... de skrattar man inte åt... för det mesta saknar dessa människor humor... för humor är farligt... för humor ger dig distansen till dig själv... och hemska tanke... du kan börja skratta åt dig själv... och så kan vi väl inte ha det...

Kommentarer :

#1: Hillevi

"Det finns inga ateister i ett störtande flygplan" var det någon som sa till mig en gång, det stämmer nog ganska bra. Nu börjar jag att förstå det här med att snöa in på att lägga in You Tube klipp på bloggen, har äntligen lyckats lära mig det. Min blogg har visst blivit en "You Tube blogg" nu, lägger bara in musik hela tiden.

Hoppas att alla får en bra helg!

skriven
#2: peter

Hehe... jag tittade in på din blogg nu och visst är det väl skoj att snöa in på något nytt... och jag vet hur tiden flyger iväg när man letar efter nya klipp också L...



... visst är det också komik att kunna se sig själv snöa in på grejer L... jag tycker att sånt är hur roligt som helst...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :