Vädret...

... snackas det mycket om.

Och det slår mig att mitt humör inte är så väderstyrt... missförstå mig rätt nu... jag älskar det underbara vädret som vi har nu... njuter i fulla drag av att kunna sitta ute i solen.

Nä det jag menar är att mitt mående inte är helt och hållet styrt av vädret... jag kommer att tänka på det när jag lyssnar på människorna som jag träffar på i min vardag... hur de berättar för mig att tack vare vädret så tycker de att livet känns underbart... att det beror på solen och temperaturen om de mår "bra" eller "dåligt"... 

... och det får mig att tänka på en sommar för några år sedan... vi hade som vanligt vårt "VågaVa go beach" och tillbringade våra dagar nere på Tylösand... detta var en av dessa somrar då det mesta "regnade bort" som han sjöng Tomas Ledin... och jag satt på ett möte i stan... och de flesta som hade semester höll på att flippa över på vädret... vädret "sabbade" deras semesterdagar och många människor var skitsura... det var allvarliga grejer... det var dåligt väder.

Det konstiga var att vi som tillbringade våra dagar på badstranden i Tylösand och badade i...


... alla väder...

... vi "glömde" liksom bort att lida i "skitvädret"... ja vi hade t.o.m. mage att må förträffligt fast det regnade på semestern... och då slog det mig... en "förstörd" semester har inte så mycket med vädret att göra... det handlar nog allt mer om vad vi gör av dagarna... och att sitta och deppa över att det regnar en sommardag verkar vara betydligt tråkigare än att bada en regnig sommardag.

Och faktiskt så är en strand som den på Tylösand mycket intressant att vara på ALLA dagar på sommaren... vädret har en förmåga att förvandla den stranden på ett helt underart sätt... och alla väder har sin charm och tjusning... jag är tacksam för att jag inte stannade hemma när det regnade...

... och jag är glad för de helt ljuvliga soliga dagarna också... kanske njuter jag ännu mer av dem efter en veckas regn... om jag väljer att göra det... för mitt mående... det är mitt mående... och för det mesta mitt ansvar... inte vädrets...

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej min Vän !

Nu är du ute på hal is.........klart att vi påverkas av vädret. Rent fysiskt och mycket mentalt. I synnerhet när vi är lediga och har jobb där vi är "fångade" och inte kan styra våra jobb platser och tider.

Stå på en fabrik eller i en lagerlokal alla veckans dagar i 47 veckor och ha sen en semester i ösregn. Jo tack.........................

Eller kroppsarbeta på ett ställe där det i maj juni å augusti är varmt som en masugn å tillbringa dina 4-5 veckor på en regnig camping så snacka inte om vädrets påverkan/icke påverkan.

Nu gjorde du mig nästan arg................

Men kram i alla fall.

skriven
#2: Anonym

Hej igen min Vän !

Vi snackar jobb, 8 timmars effektiv jobb. Hela dagar utan några egenbestämda kafferaster lunchmöte mullespel konventvisiter mm. Inga egna planerade aktiviteter eller eget bossande. Inget badande glidande i veckovis. Fattar du att du är så lyckligt lottad att du knappast kan andas jobb i samma andetag. Ditt jobb är så mycket mer än ett jobb och det är få som ens kan tänka sig vad jobbet på Våga Va innebär och hur det ser ut. För då skulle alla vilja jobba där i alla fall de flesta ett tag.

Ja jag vet att du jobbat i riktiga jobb världen innan men men........................ok nu har jag fått ge utlopp för mina godisabstinenta hormonstinna känslor. .Kram

skriven
#3: peter

Hehe... jag tror allt att du fattar vad jag menar egentligen... att vädret är något som vi inte kan påverka... det finns inget annat sätt att tackla vädret än genom att "gilla läget" och göra det bästa av situationen... vädret det bara ÄR ju...



... och som han sa ryssen för över 100 år sedan...

"varför gå i lera och sörja när jag kan gå på hal is och ha det glatt"...



(((kram)))

peter

skriven
#4: peter

Jag håller med dig... att jobba på VågaVa är det absolut bästa jobb jag någonsin haft... och jag har ju som du sa jobbat lite överallt...



... och faktiskt ofta haft väldigt fria och bra jobb också... om än ofta med tunga långa dagar (12-13 timmars dagar var inte ovanligt)...



... men jag fortsätter mer än gärna mitt jobb på VågaVa... som jag också tycker är ett väldigt meningsfyllt och faktiskt rätt viktigt arbete för många...



(((kram)))

peter

skriven
#5: Elvira

..tänk att vi alla är så olika fastän vi är så lika..



Jag har åxå ett glidarjobb, världens bästa vissa dagar..jag kan åxå spela Mulle å ta rast när jag vill, ibland kan jag parkera utanför min arbetsplats o jobba ute, på en parkbänk o ha det skitbra..



Jag kan å andra sidan jobba 14-16 timmar om dan, o vara glad om jag hinner äta, jag kan få samtal mitt i nätterna från människor som verkligen går sönder i andra änden...



Å vet ni..trots detta, så kan jag bli grinig av grått väder..men det jävligaste av allt va att vårsolen när den plötsligt kom, nästan gjorde mig självmordsbenägen...



Men visst styrs väl vårt mående av större saker än vädret..det där riktiga måendet, som mer handlar om val av glasögon på morgonen, positiva eller negativa..iallafall för mig,



Idag har jag mycket svårare att bli arg på någon som har en annan åsikt tex, å det hade jag nog varit även om det haglade ute.. ;)



Kram kram

skriven
#6: peter

Jo naturligtvis så påverkar ju vädret mig också... men precis som du så tycker jag egentligen att den största skillnaden på mitt mående avgörs av vilka linser jag väljer att se på dagen med...



... å föresten... det är en upplevelse att vara ute när det haglar L...



(((kram)))

peter

skriven
#7: H

YESYESYES...jag älskar vädret! Det är en av få saker som inte människan kan styra över och det gillar jag! Det är som det är, och går inte att påverka, bara att gilla läget.

Dessutom är det GÖTT att gå ute barfota i regnet....

kram!



Men jag gillar ju solen med =)

skriven
#8: peter

Jag blir bara sååååå glad... det är inte bara jag som gillar att gå barfota i regnet L...



... och visst är det häftigt att gilla läget en dag med ett riktigt busväder... att få lov att kapitulera inför någonting betydligt starkare än mig själv... nämligen vädret L...



(((kram)))

peter

skriven
#9: ALICIA - shopping & foto

håller med :) även fast man såklart blir besviken när det regnar hela sommaren...

skriven
#10: peter

jo solen vill vi ju se... såklart L...



(((kram)))

peter

skriven
#11: H

Det bästa av allt tycker jag är att välja att vara glad när andra surar över vädret. hihi

skriven
#12: peter

Ja visst är det en gåva att själv kunna bestämma över sitt eget mående... oavsett vilket väder det är L...



... jag skulle kunna se en bra film en solig dag bara för att retas lite L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :