Rambo...

... kallade vi honom.

Kom att tänka på honom idag när jag såg att First Blood var på TV:n idag...


... den första Rambo-filmen...

... och det var inte Sylvester Stallone som jag tänkte på... nä hans rollfigur Rambo gav namn åt en väldigt nitisk polis från Ljungby som jagade oss när det begav sig... och vi tyckte att han var fruktansvärt jobbig och var övertygade om att han offrade sin fritid för att få fast oss... alla vi bovar runt omkring Ljungby visste vem han var... och han fick öknamnet/smeknamnet "Rambo"... han bangade inte för något... och gjorde det till sin livsuppgift att göra livet till ett helvete för de lokala langarna...

... han slog in fönstret hos mig bröt sig in och lyckades sätta dit mig för hembränning... första sidan i Småläningen... "Hembränningsfabrik i två våningar sprängd"... jag gillade inte "Rambo" då...

... många år senare så föreläste vi tillsammans... och jag fick tillfälle att lära känna denna kille lite närmare... och han var en eldsjäl... han ville göra sin del för att hindra ungdomarna från att börja missbruka... då långt senare så lyckades han med konststycket att förvandla lilla Ljungby till en av de städer där det missbrukades mest bland ungdomarna i hela landet... vad han egentligen gjorde var att han tog fram missbruket i ljuset och var på alla unga som missbrukade i Ljungby som en hök... han plockade in dem gång på gång...


... och i statistiken såg det ut som om problemet var ovanligt stort i Ljungby...

... sanningen var att vi hade "Rambo" som hade gett sig fan på att det skulle vara skitjobbigt att missbruka... han störde... och störde... och störde... så jävla mycket att det började komma väldigt mycket unga människor till oss på VågaVa i Ljungby... de tyckte att det var för jobbigt att vara narkoman i samma stad som "Rambo" och ville helt plötsligt lägga av att knarka...

... flera av dem är fortfarande drogfria... och "Rambo" har avancerat... nu har han någon slags chefspolisbefattning i en annan stad... det är han värd... för "Rambo" är en kille med stort hjärta... han brann för att ungdomarna i Ljungby skulle slippa leva ett liv som missbrukare...

... idag så gillar jag "Rambo"... och det beror inte på att han ändrat sig... nä, det beror på att jag har förändrats... tack å lov...

Kommentera inlägget här :