Helt seriöst...

... så är jag en ruskigt seriös kille...

jag gillar humor... och tycker att det är väääääldigt viktigt att kunna ta livet med en klackspark... livet är för allvarligt för att tas på allvar... helt seriöst.

Många kanske har sett att jag klistrat in en massa YouTube-klipp på min blogg... och ni ska veta att jag har fan skrattat så att jag gråtit när jag letat fram dessa klipp... och det har också funnits lite tid över till eftertanke... tro det eller ej *L*... jag gillar den distans till livet som humorn skänker... å jag behöver distans till mig själv i allra högsta grad... ja herre gud...

...det är ju liksom det grundläggande problemet i min sjukdom som jag ser det... den totala självcentreringen beroendet vill att jag ska hänge mig åt... oftast på det lite paradoxala sättet att hitta både problemet och lösningen utanför mig själv... detta är en av anledningarna till att jag inte tror på underhållsbehandlingar typ subotex, metadon å sånt...

...jag har låååååång erfarenhet av att se vad medicinering gör med människor... och en av dessa saker är att de triggar själva sjukdommen... beroendet... för en utomstående så märks detta ofta genom avsaknaden av självdistans och humor... problemet blir ofta en doseringsfråga... precis som det var i missbruket.

Nä helt seriöst så tror jag inte att det finns några genvägar om vi vill tillfriskna... på riktigt.

Beroendet är en vääääääldigt slug sjukdom... jag märker sällan själv när den slår till eftersom den i sin karaktär är oerhört listig... den låter inte någon annan lura in mig på villovägar... nä den låter mig själv lura mig genom mina egna tankar och känslor... det finns en sak som beroendet hatar och det är självdistans...

...för om jag kan skratta åt mina egna tillkortakommande så får jag den nödvändiga distansen för att kunna acceptera mig själv precis som den jag är... å jag kan lova er att det inte alltid är det lättaste eftersom jag oftast vill vara en mycket häftigare och smartare kille än den jag är... och det är ju också tvärtom hur jag gjorde tidigare... då var det ju bara en doseringsfråga.

Livet suger ibland... så ser livet ut... har jag förmågan att ta det med en klackspark så kan jag också närma mig livet på livets villkor... missar jag distansen så tar jag motgångar personligt och då dröjer det inte länge innan det börjar poppa upp idioter omkring mig... och efter ett litet tag så kommar jag att känna mig som ett offer... och som offer slipper jag ta ansvar... och tar jag inte ansvar för mitt eget mående utan söker problem och lösningar utanför mig själv... då är jag inte längre fri... då är jag beroende av någonting... vad som helst som ska lösa mitt problem... mig själv.

Konstigt nog så verkar själva livet vilja att vi gör precis tvärtom... att vi ska acceptera oss själva precis som de vi är... gilla läget och behandla andra som vi vill bli behandlade själva... fixar jag min pryl så fixar livet resten... och när jag fattar det då löser sig det mesta...

Kommentarer :

#1: Anonym

Jag kan inget om astrologi därför väljer jag att inte uttala mig om det, så du borde göra detsamma, för va fan vet du om subotex o metadon. Har du nånsin tat heroin verkar inte så eftersom du snackar mest skit. aLLA kan inte bli hjäplta av hjärntvätt en del behöver medicin, är man sjuk behöver man kankse medicin så er det bara. Och e det inte så att ni själva i ljugnby har sagt att det är ok med subotex, du prtar mot dig själv. Du e ju bara en gammal haschare så va fan vet du om att vara beroemde. jävla nolla

skriven
#2: peter

Du låter arg tycker jag...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Anonym

Jag har själv aldrig haft några missbruksproblem men man kan väl säga att jag har haft det väldigt nära inpå mig ändå. Jag vet att det inte är lätt att bryta ett mångårigt missbruk och bli drogfri. Jag beundrar verkligen dom som klarar det och jag har full förståelse om dessa människor anser att man inte är drogfri med hjälp av Subutex, Metadon mm. Dom är ju ett ganska uppenbart bevis på att det fungerar utan en massa substitut.

skriven
#4: Henrik

Ja, jag har tagit både heroin och subutex och jag tyckte inte det var så stor skillnad. Tusan vad sjuk jag blev när jag överdoserade subutex.



Har varit helt drogfri i snart 9 år tack vare "hjärntvätt" och jag klarade inte en vecka på egen hand, satt bara och stack sprutor i armarna och väntade på att få dö.



Men vill man inte så går det inte, och då spelar det ingen roll om "bara" använt hasch eller så badat i alla droger som finns. Jag har 12-stegs gemenskapen att tacka för att jag lever idag, trots 30 års drogande.



Kram Henrik

skriven
#5: peter

Jag är inte emot människorna som går på subutex eller metadon... nä tvärtom...



... vad jag reagerar väldigt starkt mot är hur jävla lätt det är att bygga ett samhälle med en andra klassens människor som man kan behandla lite som man vill...



... att droger funkat har jag aldrig tvivlat på... fanns väl inte en alkolist eller narkoman om det inte funkade att droga sig... då faller ju liksom hela grejen L...



... nä det jag reagerar på är att samhället har tagit på sig langarens roll och att på det sättet har hittat ett sätt att behandla människor så att de beter sig som doktorn vill... för gör de inte det så får de ju ingen "medicin"...



... å jag gillar inte när man behandlar människor som kor... vare sig det gäller gamla missbrukare eller unga människor som mår dåligt...



... å jag håller med Henrik... naturligtvis så kan vem som helst som vill bli drogfri bli det... oavsett drog...



(((kram)))

peter

skriven
#6: Eva T

Hej Min Vän !

Är det nu en sådan diskussion igen. Alla kan bil DROGFRIA men det kan ta olika lång tid. Men om beroende matas med substitut som gör livet "drägligt" med samhällets godkännande och på skattebetalarnas bekostnad då finns ju ingen anledning att sluta. Kram på er alla.

skriven
#7: peter

Kunde ju inte låta bli att tycka lite... mest för att kunna vare helt överens med dig förstås L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :