Att kunna se...

... är ju hur häftigt som helst.

Och hur ofta tänker jag på det?
Nä det är sånt jag oftast tar för givet... att jag som man säger "är frisk"... hur nu det ska tolkas *L*... är helt övertygad om att det finns några stycken som har vissa invändningar om min "friskhet"... men de menar nog mest den psykiska hälsan... och i det fallet så vet i fan om inte jag tror att det kan vara rätt "friskt" att inte vara för "frisk"... om ni förstår...

... men nu gled jag ju bort från det jag tänkte på när jag började skriva... och det bara fortsätter... får jag flippa loss hur som helst här på bloggen nu när jag inte röker?

Att det är helt okej... jaja... det jag tänkte på när jag började skriva var ju att jag kan se... att mina ögon fortfarande funkar... inte så bra som jag hade velat... men de funkar... 

... jag tror inte att jag hade tänkt så mycket på det om de hade funkat perfekt... utan att det är tack vare att de inte gör det som jag blir påmind om att jag faktiskt har ögon att se med... för jag kan inte sitta här och skriva utan att ta emot den hjälp som erbjuds för att kunna läsa texten... utan glasögon ser jag inte vad det står... då kan jag inte läsa.

Det kan vara rätt frustrerande att inte ha glasögon med sig och inte kunna läsa en text... har ju tagit det för givet så länge... att jag kan se... för några år sedan så blev min syn sämre... nåt pucko ville ha det till att jag helt enkelt blev äldre...

... jag fixade iallafall glasögon... inget som jag gillade så mycket... så det är med glädje jag ser fram emot att bota mitt tillfälliga handikapp som jag lider av för tillfället... genom att peta in...


... linser i mina ögon.

Och sen kan jag se igen... vilket trolleri... nästan lite av "ta din säng och gå"... och det är fan häftigt att kunna se... visserligen så blir det väl nr. 9 på kinahaket även denna dag... men jag är fri... fri att läsa hela matsedeln om jag vill... ja fan jag är fri att läsa vad jag vill... små skyltar på redskap (ja ni vet i lampor och på fläktar, element å sådana prylar)... jag kan läsa tidningen... om jag vill... ja att kunna se är något som ger mig massor...

... konstigt att det bara är innan jag satt i mina linser som jag tänker på det?

Det är samma med rökningen... att inte röka gör mig vansinnigt röksugen... får fan göra nåt annat snart... ska bara slänga in mina linser så får jag ta en titt på vad jag vill göra istället... med seende öppna ögon...

Kommentarer :

#1: Elvira

Ja men för tusan, flippa hur mycket du vill, allt är förlåtetler

Du hjälper mig att va rökfri, bara genom att jag vet att det finns fler än jag, som har det "samma lika"..så håll ut, en timme, en minut...



Förresten så är ciggen nog den mest värdelösa drog som finns, dör som du skriver, man märker ju inte skillnaden förrän den är borta...



Något jag hänger kvar vid, som en tröstande tanke är, att det GÅR ÖVER, det blir bättre...jag LOOOOVAR!!

Kramis

skriven
#2: peter

Jag har iallafall tänkt mig att fixa det fram tills mötet idag kl. 19.00... sen får vi se L... du ger mig ett visst hopp... L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Anonym

Lite skrämselpropaganda kanske kan hjälpa mot röksuget. En nära anhörig till oss gick bort för några år sedan, han hade både lungcancer och KOL.

Dessa sjukdomar fick han med all sannorlikhet pga. ett långvarigt rökande. KOL är fan ingen rolig sjukdom, dom sista månaderna fick han gå omkring med syrgas, vilket begränsade hans liv otroligt mycket. Det slutar ofta med att man kvävs till döds.

Det är så vanligt med KOL idag, vet inte hur många som jag har träffat på under dom åren som jag har jobbat som undersköterska. Hoppas att detta lindrar ditt röksug lite grann iallafall.

skriven
#4: Kicki

En i min närhet dog dagarna före jul i KOL...sista tiden satt han å sov i sin rullstol för att han inte fick luft, vet att det inte biter på en iallafall om man inte e motiverad...men faaan så jobbigt det va att sitta å se på hur han drog efter luft å hostade upp massa skit...

skriven
#5: H

ja, kicki..det var därför jag slutade röka...såg en på jobbet på äldreboendet som hade kol...kämpade för varje andetag, trots syrgasen. Kvävdes tillsist till döds...fyfan!!! Jag är värd ett bättre slut än så!

skriven
#6: peter

Någonstans så vet jag ju allt detta... att det är vansinnigt att röka... att man dör i förtid och får cancer och KOL... jag har det också i min närhet... men fan... det räcker inte för att hålla mig rökfri... där gör jag som jag gjorde med drogerna... helt automatiskt... jag bara stänger av... "det händer inte mig"... borta...



Men tack för omtanken... jag får se hur det blir med mitt experiment... att studera vad det egentligen är som händer med mig när jag tar bort nikotinet... hur känns ett röksug?



Och ja... det är intressant L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :