Danmark...

... har alltid legat mig varmt om hjärtat.

Halva min släkt är dansk så det kanske inte är så konstigt... och jag har massa fina vänner där också... ja det fanns faktiskt en tid då jag visste att jag kunde prata danska... eller snacke dansk som jag sa på den tiden.

Och det var väl inte så konstigt att jag trodde mig vara en hejare på att snacka danska... va fan... min mamma är ju dansk och hon sa åt mig att jag var skitbra på att prata danska... å jag mitt dumma nöt... trodde ju på henne... glömde liksom bort att min mamma tycker att jag är världsbäst på allt... och då menar jag verkligen... allt.

Så hände det sig att jag och en av mina döttrar var nere i Köpenhamn för att hälsa på en annan av mina döttrar som då gick i skolan där... en clownskola som heter något på engelska och är en rackarns bra skola för så begåvade människor som min dotter och ett fåtal andra personer (jag ljuger inte nu... jag var mycket imponerad av deras framställningar)... jaja i vilket fall som helst så sitter jag och min dotter (hon som inte går i skolan där *L*) vid ett bord på en uteservering och njuter av vårsolen...

... och jag ringer upp en av mina danska vänner... naturligtvis så pratar jag ju danska med honom... trodde jag i alla fall... och jag undrar lite varför min dotter ligger under bordet och gapflabbar... detta var första gången jag överhuvudtaget anade att min danska inte var perfekt...

... det tog inte mer än några veckor innan nästa chock kom... då var det mina svenska vänner som försökte förklara för mig att jag inte kunde ett skit danska... naturligtvis så trodde jag inte på dem... var istället övertygad om att det låg en smula avundsjuka begravd här...

... spiken i kistan föll när jag åkte på konvent i Danmark... och då drabbades jag av en aning osäkerhet beträffande min danska... så att jag helt enkelt föredrog att prata svenska med mina danska vänner... då sa de åt mig att det var betydligt lättare för dem att förstå mig när jag pratade svenska... min "danska" var tydligen väldigt speciell...

Men Danmark ligger mig fortfarande varmt om hjärtat... kanske för att det inte är så noga med allt där... och att jag när jag fortfarande rökte gillade att man fick göra det lite var som helst... så jag blev lite glad när en vän skickade en bild till mig häromdan...

... som jag efter ett bra tag nu... fattar att jag inte fixar att få in här... och eftersom jag nu håller på at få fullständigt frispel... krupp... och akut andningsnöd... så struntar jag i det...

... ni kan få en annan bild från Köpenhamn istället...


... från karnevalen som infaller samma helg som Köpenhamnskonventet varje år...

... vad det nu hade med saken att göra...

Kommentarer :

#1: Elvira

Underbara människa..det där med självinsikt, är tuffa prylarskratt

Först dansuppvisningen..å sen språksvårigheterna..

Nåja, du är jäbbligt bra på att inte röka..alltid nåt!

Tror det kanske är fel läge att försöka va datasnille..men har du provat att spara bilden i mailet, typ på samma ställe å i samma format, som dina andra bilder..?

Eller, kanske bättre att göra det, "en annan dag" helt enkelt..ler

Ska försöka sova straxt, sov gott du med sen..

Kram

skriven
#2: peter

Ja det får allt bli en annan dag... annars är jag rädd för att det kan bli himla dyrt... typ trasig dator och massa söndriga delar på mitt golv... ont i fötterna av allt stampande... nä... en annan dag L...



... å du... vi är allt himla bra både du å jag på det här med rökfriheten... glad att du går före och visar vägen...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Henrik

Jä, jä... Själv är jag bara kvartsdansk och det räcker inte för att tro att jag kan danska... som tur är, hehe!!



Nu är jag mera nyyyyyfiken än någonsin på den fantastiska bilden.



Snart en veckas rökfrihet...applåderar GRATTIS!!! Starkt jobbat, nu lättar det snart, om det inte redan har gjort det.



Kram Henrik

skriven
#4: peter

Tack för applåderna L... kan tänka mig att det finns en viss risk för ett antiklimax när det gäller denna bilden... jag menar... vad har du för förväntningar nu då L?



(((kram)))

peter

skriven
#5: Elvira

Helloooo!

Hoppas det funkar bra på jobbet idag..håller tummarna för det-så klart!

Själv är jag ju ledig till imorgon..lyxler

Har faktiskt lyckats boka en stuga i Gullbranna idag=)..är supernöjd, har ju alltså lyckats med nååågot då..fniss, inga stora krav här inte!

Kramkram

skriven
#6: Anonym

Ja än så länge funkar det... lite disträ kanske men va fan...



... å så häftigt att du har bokat in dig till Gullbranna... satte en notis om att fixa det imorgon i min agenda när jag såg vad du skrev... det hade ju varit lite lustigt om jag själv missade att boka in mig när jag säger åt alla andra att boka i tid L.



Ha en underbar dag!



(((kram)))

peter

skriven
#7: Henrik

Förväntningarna är naturligtvis uppskruvade till maxläget, vad annars... hehe!! Så jag blir säkert besviken, men jag är ändå nyyyyyyyyyyfiken!



Kram Henrik

skriven
#8: peter

Det kan jag förstå... visst är det en hemsk känsla L...



(((kram)))

peter

skriven
#9: Henrik

Ja en hjälplös känsla av maktlöshet... total avsaknad av kontroll... vill veta... NU ;o))



Kram Henrik

skriven
#10: peter

L...



(((kram)))

peter

skriven
#11: Henrik

Fast jag är ju rökfri... ler illmarigt utan minsta sug... hihi!!! Tyck' bar' dä ä äckligt...!



(säg till om jag går över gränsen, tyckte jag kunde kosta på mig lite skadeglädje här, med kärlek i hjärtat)



Kram Henrik

skriven
#12: peter

Det är lugnt L... du är kanske rökfri... men vet inte vad jag har en bild på L.



(((kram)))

peter

skriven
#13: Henrik

ROFLMAO!!!



(Rolling On the Floor Laughing My Ass Off)



Kram Henrik

skriven

Kommentera inlägget här :