Talardag...

... var jag på idag.

Och inte nog med det... jag var också en av de inbjudna talarna... vi var sex stycken.

Jag har en viss vana av det här... det kan jag med en gång säga inte var något som jag hade det minsta nytta av idag... nä tvärtom så var det nog mest jobbigt att det var så... kanske... eller... ja jag vet fan inte...

... vet bara att jag kan betydligt bättre än vad jag levererade idag... och att... ja så kan det va *L*.

Jobbar ju med det här... stå på scen och föreläsa... och det hjälper mig inte ett endaste dugg... för det är inte samma sak... inte ens i närheten... så idag så ville jag förmedla att jag minsann är en allvarlig kille som är jätteseriös... så istället för att vara rolig och underhållande så var jag nog rätt... tråkig...

... synd... att allvarlig så lätt blir... tråkig.

Men helt ärligt... lite skoj var det allt att vara tråkig *L*... fast det kanske fanns några som tyckte att jag var väääääääldigt högfärdig med min fiiiiina högfärdshosta *L*...

... jävla flimmerhår...

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej Min Vän !

Jaså du var i Helsingborg du. Eller var du i Gbg.

Jag hoppas att du var i Gbg, för det finns väl lite synpunkter på lokalvalet som gjordes i Hbg. Jag är lite benägen att hålla med. Men det är inget jag tar STRID för, det finns det andra som kommer att göra. Du var säkert bra, tror att du behöver vara lite "tråkig" tror att det kan vara en stor del av Peter. en annan jobbar ju i helgen så det blev inget endagskonvent för mig vare sig i vårt dsk eller i västra.

Men jag tog Sinnesrobönen här hemma för mig själv kl 12 och tänkte på alla runt omkring i Sverige.

Kram å natti.

skriven
#2: peter

Jo jag var i Helsingborg... å att det fanns synpunkter på var vi var någonstans hade jag ingen aning om... fattar inte hur man bara orkar bry sig om det faktiskt L...



... kanske kommer den dagen då jag har lärt mig att balansera mina ytterligheter... eller... nja... kanske inte såååååå lätt L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Eva T

Hej igen !

Orsaken till upprördheten ligger väl i att NA inte tar ställning för eller emot något, men dock lånar/hyr lokal av några som så tydligt är emot en del av vad våra medlemmar står för. Det var så det tog sig början. Fast den striden är som sagt inte min dock har jag åsikter, men dom ska jag inte ta här. Ha en bra solig dag. Kram

skriven
#4: peter

Jaja... det var bra lokaler i alla fall L...



... här i brännebassalt är det ingen sol... suck... så du får njuta åt mig också...



(((kram)))

peter

skriven
#5: Eva T

Hej igen !

Traditioner o sånt är bra att bry sig om.........och dom är lättillgängliga för alla som vill och orkar läsa dom. Vi kan tolka dom men dom är inte förhandlingsbara.

Å valet av lokalen upplevdes av vissa som som provocerande.

Mer kram

skriven
#6: peter

Jo jag kan förstå det... det ligger ju liksom i tiden L...



... sen är det ju bra att vi får låna och hyra lokaler också... vi är ju trots allt ett gäng gamla narkomaner L...



(((kram)))

peter

skriven
#7: Henrik

Oj, vad jag blir nyfiken Eva. Vad var det för lokal och vem hyrde man från? Jag är mycket intresserad av just hur traditionerna tolkas. Har bl.a. upplevt att 10:e trad. anförts för att vi ska blunda för att NA infiltreras av destruktiva sekter. Det är ju inre angelägenheter anser jag och traditionerna är inte menade att gömma sig bakom för att man är rädd.



Och Peter, var inte rädd för att vara tråkig, var sann och äkta så kan det aldrig bli fel.



Kram Henrik

skriven
#8: Elvira

Ja, jag blir liiite nyfiken åxå..vet knappt nåt om traditionerna, inte helt sant, för jag känner ju till dem "lite lagom" så..men att man inte ska vistas i vissa lokaler, hade jag ingen aning om..?

Kanske något jag missat då..



Well, inte mitt krig heller, huvudsaken är väl att det fungerar, å fungerar gör det ju bevisligen!

Stooora kramar

skriven
#9: Hillevi

Det var visst inte bara jag som blev nyfiken , tänkte skriva och fråga innan men tänkte att så nyfiken kan jag ju bara inte va. Vad är det för lokal Eva?

skriven
#10: peter

Hehe... jag har full förståelse för att det finns människor med åsikter om vem man nu får låna lokaler av... helst i detta fallet...



... för om inte jag har helt fel så var väl hela den där Knutbygrejen på något sätt förknippat med Pingstkyrkan (ja jag kan ha fel men jag tror att det är så)...



... å eftersom vi då höll till i just Pingstkyrkans lokaler igår... som väl också var dagen för premiären på filmen om Knutbysekten... så kanske det går att fantisera ihop ett samband mellan knutby och NA (jag för min del ser detta som en aning långsökt L)...



... sen kan man ju hela tiden ifrågasätta var och hur vi kan hyra lokaler... om det är okej att ha möten i kyrkor överhuvudtaget... eller moskeer... eller om vi kanske ska ta och kolla upp hyresvärdarna så att de inte har några lik i garderoben... eller kan vi verkligen hyra av kommunen... om den är röd... eller blå... eller ja ni hajar...



... vi kanske bara kan ta hand om oss själva och se till att inte ha några åsikter överhuvudtaget... kanske står det t.o.m. det i våra traditioner... att vi inte är varken för eller emot någonting och inte har några som helst åsikter i yttre prylar som inte har med NA att göra L...



(((kram)))

peter

skriven
#11: Elvira

Ehh...?

Är det alltså allvar, eller skojar ni?



Är en enskild psykiskt förvriden, men dock karismatisk och duktigt manipuativ snubbe, som råkade vara pingstpastor, plötslgt tillräckligt stort skäl, för att avfärda alla pingstvänner å församlingar i hela landet..?

Typ 4 år efter..?

I Norrköping har NA tre olika lokaler,alla i församlingshem/kyrkor..får väl vara glada att det inte finns präster i Svenksa kyrkan, som flippar..



Jag måste nog missuppfattat något..hoppas jag..



Well, lev å låt leva..ska fortsätta men min matlagning, å önskar alla en finfin söndagkväll:)

Kraaam

skriven
#12: Henrik

Tack för att du stillade min nyfikenhet. Jaså var det inget värre. Hyra lokal av kyrkor går väl bra såvitt jag vet. Råkar känna till Pingströrelsen lite grann och kan informera att varje församling är fristående och självstyrande, så att döma hela rörelsen utifrån det som hände i Knutby vore som att döma hela NA för att vissa grupper ballar ur ibland. Dom sekteristiska inslagen varierar således i olika församlingar. Så länge vi är tydliga med våra traditioner och vågar säga ifrån om vi ser några oegentligheter så bör det inte vara något problem, tänker jag.



Kram Henrik



skriven
#13: peter

Jag är nog allt beredd att hålla med föregående talare... "lev å låt leva" är en himla bra devis L... det finns ju så mycket viktigare i livet... som t.ex. vad jag ska stoppa i min mun just nu L...



... blev lite hungrig när jag läste om matlagning...



(((kram)))

peter

skriven
#14: H

Hmm..har hört ryktem om att det tar över ett år för dom där håren att växa ut igen...?? och tar man sen en enda cigg så förstörs dom igen. Så antagligen har jag inga alls eftersom jag tog ett par bloss för ett tag sen =/

Men ... det går ju att klara sig utan dom tydligen =)



Kram!

skriven
#15: Eva T

Hej min Vän och alla andra !



Ja visst håller vi möte runt om i kyrkor och alla möjliga lokaler. Å vi har gud i programmet. Det är det hela 12 stegs grejen bygger på från start. Sen har vi fått förmånen att välja Gud som vi ser honom/henne det osv.

Men det som det pratats om är att vi som inte tar ställning för och emot vissa raser, sexuell läggning mm använder oss av Pingstkyrkans lokaler som är så tydlig i sin syn på ex Gudsbegreppet för att inte tala om Jesus som Gud, deras ställning vad gäller homosexualitet mm. Personer som söker tolvstegsprogrammet som redan har svårt med gudsbegreppet skräms lätt bort i en frikyrka. Att kyrkan används ja det beror på att svenska kyrkan idag används till så mycket mer och oxå varit mer tillgänglig för alla och envar. Det är inte så länge sedan det stod LP vänner och talade för sin behandling på ett NA konvent. LP = Pingstkyrkan. Behandling, tolvsteg, möte i pingstkyrkan kan det kanske förstås att vi förvirrar nykomlingen. Detta tyckande hade säkert inte alls med någon Knutbysekts film att göra då detta kom på tapeten samma dag som lokalvalet blev officiellt. Ja jag tycker att det finns en del att fundera över. JAG går gärna till pingstkyrkan å jag har många vänner som är pingstvänner t.o.m NA medlemmar men vi medlemmar som kanske varit med ett tag har lärt oss att se skillnad. Men har nykomlingen det ? Det är inte för alla kyrka som kyrka rum som rum..............

skriven
#16: peter

Jag känner just nu att jag jättegärna hade levt utan flimmerhår L... helt klart... hosthost...



... alla hittar vi vår väg in i gemenskapen... vissa genom att focusera på olikheter å andra genom att focusera på likheter... vissa gillar gud... andra inte... vad som är rätt för någon är fel för nån annan... jag tror att det enda jag kan göra åt det är att ta hand om mig själv... det står väl någonstans någonting om attraktion istället för marknadsföring... så om jag mår kanonbra så kanske det kan locka någon?



... ja du fattar... jag har hittat min väg... du din... å det finns hur många vägar som helst... å bara ett krav... en önskan att vara drogfri...



(((kram)))

peter

skriven
#17: Eva T

Hej igen !

Klart att du kan se det så......men det har tagit dig snart 11 år att se och förstå det du vet. Den insikten har inte nykomlingen och det vi har minst gott utav ....det är att förvirra nykomlingen. Att ge möjligheter till förväxling. Ju klarare ju bättre. Vårt främsta syfte är att föra budskapet vidare. Då kanske vi ska se var vi står när vi förmedlar. Och vara tydliga, det är lättare att vara tydlig på neutral mark än att förklara för en besökare att vi inte tillhör dittan eller dattan, för den förvirrade kanske inte orkar lyssna de ser vad de ser.......................å vad ser dom ?

skriven
#18: Elvira

Gahhh..



..fast just i det här fallet så va det väl bra att det alls blev någon talardag/minikonvent eller vad det nu hette, i Helsingborg..?



Det va inte sååå länge sedan jag halkade in i NA, och jag kan ju säga att lokalen va det sista jag reflekterade över..

Nä, det som fick mig att komma tillbaks va den ödmjuka och kärleksfulla stämningen..



Ha en alldeles underbar dag alla:)

Kraaam





skriven
#19: Eva T

Hej till er allihop !

Nu kommer min sista kommentar i denna fråga/åsikt.

Hbg är full av lokaler där vi är välkomna så det var ju inte så att det skulle falla på lokaltillgång. Och nä LOKALEN kanske inte är viktig, men det är VIKTIGT att inte bli förväxlad.......frågan kom upp första gången efter förvirring efter att LP stod på ett konvent och detta var ett klart traditionsbrott. Då talades det om vikten om att vara tydlig.......och det kan passa in även på andra sätt och platser.

skriven
#20: Eva T

Det har alltså inte antytts någon Knutbyförknippning eller dyl för att lokalvalet skulle ha varit lite olyckligt, så haka inte upp er på det.

skriven
#21: peter

LP är väl okej... det hade varit värre om det varit MP som stått där L... eller hur?



Förlåt jag kunde bara inte låta bli... L... du känner ju mig L...



...men jag håller med om att vi ska se till att inte bli förväxlade... och att jag också tror på att det bästa sättet för att få fram vårt budskap så att det inte kan förväxlas är genom kärlek och ödmjukhet...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :