En älg...

... i min trädgård.

Jo så är det här hemma hos mig... tittade precis ut genom mitt köksfönster och där stod det en...


... älgkalv.

Jag vet att det springer älgar genom min trädgård... det ser jag på spåren... och att de käkat upp topparna på några växter som jag försöker bygga någon form av häck av... det är sånt man får leva med... innan idag så fick jag se ett rådjur komma spatserande med ett rådjursbarn i hasorna... de kallas visst för kid fick jag veta av en vän.

Det är fan häftigt med dessa naturupplevelserna... jag är ju en gammal stadsbo som efter lååååång tid på landet nu (typ 28 år) har börjat kunna släppa min "lappsjuka"... men som ändå reagerar när det står en älg i min trädgård... och inte kan låta bli att slänga upp min mobilkamera och ta en bild på den för att visa er som läser min blogg hur nära naturen jag faktiskt bor... och kanske lite för att påminna mig själv om att jag har naturen i min trädgård.

En annan intressant sak som jag upptäckte i helgen som gick var att det är inte bara är hemma hos mig som det finns...
 

...knott...

...att jag nu på ganska kort tid stött på dessa hemska plågsamma insekter på två helt olika ställen långt ifrån mitt eget hem... och att jag bägge gångerna blev väldigt förvånad över hur stark jag reagerade på dem... att jag precis som här hemma skapade en känsla av att det kryllade av dem och att jag var tvungen att fly... men att jag också upptäckte att ingen annan reagerade så starkt på dem som jag gjorde... och att jag nu i helgen märkte att jag kunde hantera knotten genom att helt enkelt mentalt stänga av dem... det gick sådär men den stora upptäckten var egentligen att det inte finns så mycket mer knott hos mig jämfört med dessa andra ställen... det förvånade mig... och jag är övertygad om att det är jag som känner efter så himla mycket hemma hos mig att jag skapar mentala knottsvärmar av enstaka knott... en både skrämmande och skön upptäckt... skönt att jag kan stänga av dem mentalt... skrämmande att de har en förmåga att få mig att strunta i att vistas utomhus hemma i min trädgård på sommrarna...

... och en annan mycket intressant iaktagelse var att jag sprang fan ut för att ta kort på älgen nyss (vi snackar om ett avstånd på max 5 meter mellan mig och älgen)... en snabb utflykt i min egen trädgård innan jag jagades in av knotten igen... och här har jag gått och inbillat mig att det var älgarna som jag var nojad på... när det var knotten som fick mig att fly...

Kommentarer :

#1: cecilia

hi hiii.. du är ju sååå j-vla skön Peter.. hi hiii jag skrattar gott nu.. jaa knott är ohyra jag inte heller tycker om.. de bits såå jäkligt ju.. men att fly från att vara ute i sin trädgård Peter nää.. de får du ta o sluta med.. kärlek till dej min vän.. kram..Cecilia

skriven
#2: peter

ja visst är det hemskt...



(((kram)))

peter

skriven
#3: anette

jag ser att du hanterar lagen om attraktion hihi.... jag har en mental bild av dej där nu lol kram på dej ringer dej i morgon kväll om du har tid med mej=o)

skriven
#4: peter

Jag vill inte vara omsvärmad av knott L... jag är ju inte attraherad av dem... klart att jag har tid... vet inte riktigt när jag är hemma eller om jag går på mötet kl. 19.00 i Halmstad... bara så du vet...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :