Rökare...

... har det svårt nu.

Rökförbuden står som spön i backen... det är nästan så att den rebelliska sidan i mig vill plocka fram tobaken som numera har förflyttats till min frys (hörde att det var ett sätt att förvara tobak under en längre tid)... jag har svårt för förbud... att någon säger åt mig hur jag ska göra saker och ting... som det här med rökningen... inte fan har jag valt att hålla mig rökfri för att någon har sagt till mig det... hehehe... jag vet åtminstone en som läser min blogg som kan skriva under på det.

Jag påstår inte att rökning är nyttigt eller nåt sånt... jag påstår inte heller att mitt beteende är någonting jag har nytta av... nä tvärtom så är det skitjobbigt att ha så svårt att göra som någon annan säger åt mig att göra... jag skriver bara om hur det är för mig... jag är rökfri idag också... och det är fan ett mirakel... mitt motstånd mot att leva rökfritt berodde oftast på att någon jävel sa åt mig att jag borde sluta röka... och allra helst med en massa förklaringar om vad rökningen ställer till med och hur farligt det är... allt sånt tjat fick mig att...
 

... röka dubbelt så mycket...

... jag är lite förvånad att jag inte trillat över till den rabbiata sidan av rökförbudsivrare... för när jag rökte la jag märke till att de mest rabbiata förespråkarna för ett rökförbud oftast var fd. rökare... och jag hoppas att jag ska slippa bli en som springer omkring och säger till mina vänner hur dumma de är som röker... nu är jag ju trots allt en beroende och en del av min sjukdom är att jag är ett riktigt proffs på att förneka mitt eget beteende så jag skulle ju inte bli förvånad om jag redan är en sådan person... utan att förstå det själv.

Jag ska ärligt säga att jag hade fått ett fullständigt frispel om jag kommit till mitt jobb och fått beskedet om att jag inte fick röka där... och det finns inte en chans att jag hade rättat mig efter det beslutet... nä jag hade tagit varje chans att smygröka... och jag hade utvecklat och rättfärdigat min förmåga att ljuga... och min sjukdom (beroendet) hade älskat detta... och efter ett tag hade jag lärt mig själv att det funkar med hemligheter... och jag hade trott på det också...

... för så funkar min sjukdom (beroendet)... den vill att jag ska odla mina hemligheter... ställa mig utanför... isolera mig... och en sådan grej som ett rökförbud hade kunnat få mig att börja knarka igen... för funkar det med en hemlighet så är det så himla lätt att skapa några till... som att ta ett... 

                                                                                                                                
                                                                                                                                 ...glas vin till maten.

Och ett glas vin är inte tillräckligt för mig... nä allt eller inget... så just idag är jag himla tacksam över att jag slipper smygröka på mitt jobb... jag fixar inte sådana hemligheter...

... nä hemligheter är livsfarligt för mig...

Kommentarer :

#1: cecilia

hm nu vart vi där på ett intresant ämne..hemligheter..

inte bär man på en hemlighet om en delar om det med en annan person såå..dvs.. jag delar om saker o ting med mina närmaste vänner som jag vet inte kommer vidare såå..vissa saker vill jag ju inte ska upp i ljuset för andra att ta del av..hm ..jag bara undrar..

tack fina Peter för dina texter som får mej att tänka efter.. kärlek..

kram..Cecilia

skriven
#2: Nina

det finns hemigheter som man lätt kan avslöja och stå för efteråt, men tro mig det finns så skamfyllda hemilgheter som är aningen svårarae att bara läcks ur sig på ett möte, eller med sponsorn eller varför inte med en präst. jag har själv gjort alla dessa saker i mitt stegarbete, med det mesta som varit en tyngd i min ryggsäck. Men det finns en ska eller knske flera, som åtminstone jag inte reder ut av avslöja och det är när det kommer till pengar, jag har lagt saker på möten, duktigt, hos sposnorn duktigt. Men sen kommer denna magiska drivkraft i mig som heter pengar, jag har varit i ekonomiska kriser, inte rätt kredit och lån mm. Så vad händer, jag stjäler pengar från en stor butikskedja som jag arbetar för, rättfärigar med att det drabbar ingen fattig. Jag är kassör i en förening som får stora bidra varje år och vad gör jag "lånar" till att fixa räkningar, bjuder ungarna på en resa,lagar bilen. Jag detta är mitt dilemma, visst jag kan gå och lägga detta på ett möte, hos sponsorn, hos prästen, men va fan inte ger det min pengarna tillbaka. Kan ju knappast gå till aretsgivaren eller föreningen, för då ärjag totalt arbetslös och tom.Hoppas att detta gick att förstå, detta händer semestertidet, jul och vid nånlockande resa till vrämen på våren här. Jag sköter mih i övrigt, vågar påstå att jag änå e på rättspår, jag har varit drogfrin i snart fem år. Men pengar är idag ett värre drivmedel än drogen till att görasånt som jag vet är såååå jävls fel. Drogen har sin kraft. Gud har sin, kärleken har sin, men fat ta mig att just nu så är pengarna en kraft starkare ämn någon annan kraft, könns det som. Är det/finns det någon som kan känna igen sig i detta eller som gått igenom denna process.

skriven
#3: peter

Jag har också "hemligheter" som jag noga väljer vem jag ska berätta dem för... och jag är väldigt noga med vem jag väljer att lita fullt ut på... här får jag lita på mitt eget omdömme och det gör jag t.ex. när det gäller min sponsor...



... och jag har också defekter som kan triggas av de mest olika grejer... tänker på vad du skriver om pengar... inget som du är ensam om såklart... och om vi vill göra förändringar så måste vi ju först se vad vi vill ändra på för någonting... jag har stor hjälp av mitt 6-steg för att göra vissa av dessa förändringar...



... vår beroendesjukdom handlar om så mycket mer än droger... och det är inte ovanligt att vi försöker fylla vårt inre tomrum med saker som vi kan köpa för pengar... precis som du skriver... fan hela vårt samhälle går ju nästan ut på att vi ska handla oss lyckliga kan jag få för mig ibland...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :