En tidningsartikel...

... som handlade om min föreläsning i tisdags kan jag ju bara inte kan låta bli att klistra in här... självcentrerad???
... JAG?????

- Ordet INTE kan man inte ta till sig, eller sätta en bild på. Jag visste också att morötter var nyttigare än droger. Jag är inte dum i huvudet. Foto: Yvonne Cedergren
- Ordet INTE kan man inte ta till sig, eller sätta en bild på. Jag visste också att morötter var nyttigare än droger. Jag är inte dum i huvudet. Foto: Yvonne Cedergren

 
 
 

"Bara en gång till..."


ANT-dagar på gymnasiet om självförtroende och beroende


Av: Yvonne Cedergren

GISLAVED. Den sista delen i Gärdeskolans ANT-kampanj för årskurs ett handlade om drogberoende och om att våga vara vacker och värdefull.
- I 50 år pratade jag skit om mig själv. Det är jag tyvärr inte ensam om att göra.

Peter Jacobsson, alkoholist och narkoman enligt honom själv, berättade för gymnasieeleverna om sitt liv och hur han ser på detta med droger och beroende. Sin sanning.

- Jag har knarkat och supit i 30 år. En dag tog min tjej barnen och stack- det räddade mitt liv. Den 10 maj 1998 kom jag själv på att jag har ett problem, och jag var den siste som fick veta det...

Under nästan andäktig tystnad lyssnade ungdomarna medan Peter berättade om hur han redan som nioåring började sniffa thinner, och hur han sedan snabbt gick vidare mot andra och tyngre droger.
Hur hasch, det många kallar en "lätt" drog, gjorde honom slö, slapp och likgiltig och nästan gjorde att han tog livet av sig.
Och om hur amfetamin fick honom att må så bra att han tyckte att det borde delas ut till alla människor.
- Jag vet att jag tänkte: WOW, bara en gång till!

Högt pris för att må bra

Men allting har ett pris och för Peter blev det högt. Till slut, menar han, drogar man inte längre för att må bra, man drogar för att inte må dåligt. Och han förlorade såväl jobb som bil och familj.
- Hade jag inte supit sönder huset så det inte var värt ett dugg, så hade de tagit det med. Då hade jag varit bostadslös också...

I hela sitt liv har Peter tagit på sig olika masker för att slippa visa sitt rätta jag. Men idag 51 år gammal, är han egentligen fortfarande samma kille som han var när han var nio.
Rädd för att inte duga och rädd för att bli övergiven. Skillnaden är att han, just nu, säger nej tack till droger och istället möter sina rädslor. Vågar tänka på sig själv som vacker och värdefull.

- Mitt problem har aldrig varit alkohol och knark, det blev lösningen på dem. Mitt problem har hela tiden varit jag själv.

Föreläsningen blev både stark och uppskattad och ämnet är något som Tomas Hallin, rektor tekniska sektorn, tror är jätteviktigt för skolor att ta upp.
- Ja, det här är något som alltid måste aktualiseras. Vi vuxna måste försöka påverka ungdomarna i rätt riktning. Och antingen det handlar om drog- eller spelberoende, eller något annat beroende, så har det ofta med brist på självförtroendet att göra.
 
Peter Jacobsson började sin föreläsning med att berätta att han var både nervös och rädd. men att han har något viktigt att berätta...Foto: Yvonne Cedergren
Peter Jacobsson började sin föreläsning med att berätta att han var både nervös och rädd. men att han har något viktigt att berätta...

Foto: Yvonne Cedergren

Kommentarer :

#1: Synne

You sexy little thing!

skriven
#2: Eva T

Hej min Vän !

Ja du. "Bara en gång till" sa en gemensam gammal vän/bekant till oss förra veckan. Dagen innan han skulle få komma iväg på behandling. Åh vad hände, jo han tog en gång till och den blev hans sista någonsin. R.I.P Pågen.

Kram till dig och jag önskar dig/oss alla en underbar helg.

skriven
#3: Anonym

Hörde också detta om Anders (Pågen) tråkigt, vi träffade på han i somras då var det inte så bra, han hade precis fått en propp. Har ej sett han sedan dess, tänker på hans barn.

Kram till alla och hoppas ni får en bra helg!

skriven
#4: peter

Ja så är det... verkligheten är ju brutal när det gäller oss som fastnar i ett missbruk... hur få vi är som lyckas bryta oss ur... hur vi bara ska ta en gång till...



... och hur många av våra vänner som faktiskt är döda idag... man skulle ju kunna tro att vi är typ 98 år gamla när man ser hur många döda vänner vi har...



... ja fy fan...



... sexy... nja... L...



(((kram)))

peter

skriven
#5: Anonym

ojojoj, du e ju döläcker!!

skriven
#6: peter

Nja... men levande iallafall...



(((kram)))

peter

skriven
#7: Mia

... å vacker å värdefull!

Kram!

skriven
#8: peter

Ja vackra och värdefulla är vi ALLA...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :