Döden...

... tänker jag inte så ofta på.

Jag har fullt upp med att leva så jag hinner helt enkelt inte med att tänka så mycket på döden... men det känns inte som om den skrämmer mig... döden... iallafall inte...


...min egen död.

Då är det värre med andras död...
... hur tacklar man sånt?
... hur beter man sig?
... finns det en manual?
... kan man göra rätt eller fel?

Ja jag tänker lite runt detta eftersom det händer och sker saker i mitt liv som får mig att reflektera över döden... eller rättare sagt att livet inte är för evigt... och när det gäller mig själv så är det ju så enkelt att säga... tack och lov så kommer vi att dö... för jag tycker personligen egentligen att döden är en stor tillgång i våra liv... att döden på något sätt gör det möjligt att uppleva livet... jag tror inte att jag hade kunnat förstå att jag levde om jag inte visste att jag skulle dö.

I Sverige har vi ett visst förhållningsätt till döden som skiljer sig rätt mycket från andra kulturers... det är nästan som om vi vill förneka det enda faktum som är lika för alla... att vi alla ska dö... jag uppfattar det som att vi i Sverige är lite rädda för döden... att det inte är riktigt okej att prata om döden... att det är något som vi vill gömma undan av någon helt outgrundlig anledning... vi dör ju inte mindre för att vi slutar att snacka om vår dödlighet... snarare är det väl som så att det är när vi verkligen accepterar vår dödlighet som vi börjar leva ordentligt... om och om igen har jag sett exempel på detta... människor som får sin dödsdom och istället för att bryta ihop börjar njuta av livet.

Jag vill inte vara rädd för döden... och jag är inte rädd för min egen död... jag är bara väldigt osäker på hur man beter när andra dör... mitt sätt har än så länge för det mesta varit att jag "stängt av"... inte kännt någonting.
Men jag märker att den tiden är över... nu känner jag men jag vet inte riktigt om jag känner "rätt"... även om jag anar att det inte finns något rätt eller fel... när det gäller liv eller död...

Kommentarer :

#1: Kicki

hej Peter!!!

Jag tror det e väldigt idividuellt när det gäller döden å även andra jobbiga saker...man ser ju vilka som försvinner när någon nära anhörig dör...det verkar ju va så svårt att hantera känslor för många...själv så e jag inte rädd för döden...men kanske lite rädd för hur jag kommer dö...vill inte bli liggandes som ett kolli på något vårdhem eller liknande, vill inte bli sittandes på något ålderdomshem heller...näe, knall fall...har skrivit hur jag vill ha min begravning i vita arkivet så det inte behöver bli groll över den...jag har inga problem å prata med människor som har nära anhöriga eller själva e drabbade av någon allvarlig sjukdom...jag säger alltid att jag finns där för de å att jag inte kan sätta mig in i den sjukes tillstånd men att de får höra av sig när de vill....då VET de ju att jag finns där sen om de gör det eller inte...ha en underbar helg!! =)

skriven
#2: peter

Vad klokt av dig att skriva i det vita arkivet... jag har fortfarande bara tänkt tanken men inte kommit längre... lever fortfarande som om jag vore odödlig L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Carina

Tack för påminnelsen om vita arkivet. Nu har jag skapat mej ett konto där, som jag har börjat att fylla i!!

skriven
#4: peter

hur gör man när man fixar ett konto där?



(((kram)))

peter

skriven
#5: Eva T

Hej min Vän !

Jag har skrivit ut det Vita arkivet nu och ska väl bestämma mig vem som ska få ta hand om mig.......hm Fonus det är ju dödens Konsum eller Fack, Folkägt, ja visst men till de priserna och lite utav ett monopol, det där med vem som ska få göra vad.

Fonus borde ju hålla "allmännyttiga" priser men dom är ju lika dyra som de privata aktörerna och Fondkistan har ju tyvärr fått "fattigmans" stämpel.

Ja ja vad är väl pengar, jo mycket t.om "sen"

Kram............................

skriven
#6: peter

Fan kostar det stålar att dö... det har inte jag råd med L. kan man inte bara gräva ett hål i trädgården och skriva in att man vill bli blommor i sin egen trädgård i det vita arkivet?



Krångligt att leva kan jag väl ibland tycka (inte så mycket längre faktiskt L) men att det ska vara besvärligt att dö... hua mig... kan man inte försäkra sig mot det?



(((kram)))

peter

skriven
#7: Eva T

Hej min Vän !

Ett tips gå in på Fonus sida, skriv ut Vita arkivet.

Använd det som mall för egna önskningar om du inte vill binda dig till just dom.

Jag har kollat runt lite på sidorna nu.....Fonus, Fondkistan....alla skillnader i världen på priser.

Detta visste jag ju sen tidigare med alla dödsfall och begravningar och så som jag sett och varit "delaktig" i på nära håll.

Men att informera sina nära och kära vad man skulle vilja ang sin begravning musik gäster mm sen ekonomi och praktiska saker är ju schysst och det är väl det som är det viktigaste.

Kram

skriven
#8: peter

jag tänker också på att det skulle vara shysst att informera sina nära och kära om hur jag skulle vilja ha det på min begravning... för att de ska slippa undra... själv behöver man ju inte bry sig för man är ju ändå död då L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :