Lyxproblem...

... kan vara många saker.

Det beror ju lite på vad man jämför med... just nu så är det en gala på TV:n... och jag får se reportage som får mig att förstå att jag aldrig någonsin haft något annat än lyxproblem... och att jag bara har mage att gnälla på någonting överhuvudtaget ter sig vid en jämförelse med de bilder som jag får se på TV nu som helt bizzart... snacka om skilda världar.

Det är lite som den där sketchen ni vet... om franska revolutionen... att där hade man varit glad över en spik i foten.

En svensk snubbe med HIV medverkade i programmet... han var tacksam över att han hade HIV i Sverige när han träffade barn som drabbats nere i Afrika... och jag tänker på vad jag kan gnälla över... tandvärk är jobbigt... visst, men jag bor i ett land där jag kan laga tänderna...

... vi lever i ett så stort överflöd att vi fan är tvungna att skapa lyxproblem för att slippa se hur bra vi har det... för skulle vi se det så hade vi väl inte kunnat låta så många människor lida så fruktansvärt som de gör på våran planet... för någonstans så verkar det ju som att deras lidande många gånger är ett resultat av vårat överflöd... undrar hur det skulle kännas om vi alla hjälptes åt... och levde som om vi alla bodde på en och samma planet...

... en spännande tanke... tycker jag... och jag kan inte låta bli att undra om inte lyxproblem skulle bli rätt överflödiga då?

Kommentarer :

#1: Alf-Enar Weije

Håller helt med dig, vad har vi att gnälla över. Vi har blivit bortskämda med allt överflöd som finns runt omkring oss. Omtanken för de som har det sämst tycks inte finnas i någon större utsträckning, tänk om vi bara avstod från det där extra som kan undvaras och istället hjälpa de som behöver det mest vad mycket bättre vi skulle få det.

skriven
#2: peter

Det är ju så himla lätt att vänja sig vid överflödet... och ta det för givet...



... och kanske får vi betala ett högt pris när vi har så svårt för att vara nöjda och känna tacksamhet för det vi har istället för att bara vilja ha mer och mer hela tiden...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :