Träningsvärken...

... var jag inte beredd på.

Jag blev minst sagt förvånad över att det kändes lite både här och där efter att ha sprungit på ett löparband... kanske var det de nya skorna... eller att jag haft ett ofrivilligt uppehåll sedan i söndags p.g.a. mörkret som ju stulit mitt morgonpass... jag kan ju numera "bara" springa i min egna skog på helgerna... om ca. 8 veckor hoppas jag kunna återuppta denna rutin... hehe... jag kan inte låta bli att le... och nypa mig i armen för att förstå att det är jag (Peter Jacobsson) som skriver om att springa i skogen... ja herregud.

Men jag har alltså lite ont idag... träningsvärk... visst sprang jag dubbelt så långt på springeribandet... men det var ju samtidigt hälften så jobbigt att springa på ett band... jag kommer precis in från en runda i skogen och jag blev fan förvånad över hur mycket jobbigare det var att springa... "på riktigt"... halva sträckan och dubbelt så trött...

... men jag ska nog vara lite glad över min träningsvärk... för ännu en gång sökte jag på nätet efter lite upplysningar... och där fick jag lära mig ett och annat... som t.ex... jag citerar...



"forskning visar att träningsvärk inte är det man länge
har trott – en skada på muskelfibrillerna och muskelfibrerna.
Tvärtom handlar det snarare om en förstärkning av muskelfibrillerna"

... så jag har tydligen förstärkt mina muskelfibriller (ett för mig helt nytt begrepp)... och det låter ju minst lika nyttigt som...


... morötter...

Kommentarer :

#1: Alf-Enar Weije

Det var nog att du inte gjort det tidigare, det måste bli att kroppen arbetar på ett annat sätt än när du löper ute vilket måste vara bättre. Hoppas det inte övergår till en mani att du måste till varje pris ut och löpa, det blir lätt ett missbruk som kan förstöra kroppen om det blir för mycket liksom med drogerna. Summan av kardemumman blir att det är väl att föredra en löprunda i Guds fria natur.

skriven
#2: peter

Nä jag ska passa mig så att jag inte trillar dit och blir en träningsnarkoman... jag springer ju inte så mycket för att få kondis eller bli vältränad (att det sen är en sidoeffekt kan jag leva med L) utan mer i ett meditativt syfte...



... en mina springpolare är på mig om att jag ska öka dosen... men jag passar min väldigt noga L... för jag kan känna hur lätt det skulle vara att låta detta gå till överdrift...



... nä det är mina 2570 meter i den oerhört vackra skogen som är de viktiga stegen... sen är det ju alltid lite skoj att göra något oväntat... som att springa på ett band L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :