En sååååån dag...

... har blivit kväll.

Och jag tänker inte (har iallafall inte planerat) gå ut mer idag... för om jag lyssnar till vad livet har sagt åt mig idag så kan jag välja att tolka det på två sätt... det ena sättet är...

-"varför är du så dum att du gick upp ur sängen idag?"

... eller så kan jag välja att tyda livets mening idag som...

-"Nu ska du få en lärorik och intressant dag"

Det har varit en sååååån dag... ni vet... som börjar med att bilen pajar... självklart mitt i korsningen... i morgontrafiken... och med massor av bilar från alla håll och kanter...

... men jag är stolt över mig själv och hur jag hanterade situationen... lugnt och sansat... jag kunde valt att stressa upp mig och få ett mindre psykbryt... men nä... jag tog det lugnt... och det funkade kanon... inte på det viset att bilen är mindre trasig eller att den lagade sig själv... nä... men jag lyckades tillämpa lite praktiskt stegarbete... steg ett, två och tre... jag erkände mitt problem (vilket i parktiken innebar att jag accepterade att min bil gick sönder och att jag just då befann mig i en trafikerad korsning)... jag gick bort till vår lokal och bad om hjälp (där fanns en polare med både muskler och bil)... sen gick jag till handling (d.v.s. bogserade bort bilen med min väns hjälp)... ett praktiskt stegarbete... ja jag vill t.o.m. säga en fungerande praktisk tillämpning av steg ett, två och tre...

... Jag lyckades under dagen med mina vänners hjälp ordna så att bilen kommer att bogseras till Ljungby och min bildoktor på måndag för att undersökas... och inte bara det... jag har just nu även en reservbil stående hemma på gården... vilket flyt...

... och jag kan känna tacksamhet...

... även om idag är en sååååån dag... ni vet en sååååån dag när jag inte har myntet till kundvagnen... utan får gå in och handla för mitt kort för att få lite växel så att jag kan gå ut och ta en vagn... första vagnen är sönder... andra vagnen likaså... jag kryper över på andra sidan... den vagnen sitter fast och går inte att få loss...

... jag ler åt killen som tittar på mig... han ler tillbaka... med en förstående blick... som säger mig att han förstår... att det är en sååååån dag... men jag är fortfarande lugn och sansad och till slut så lyckas jag faktiskt få med mig en kundvagn in i affären... handlar utan några större problem... lastar in prylarna i bilen och åker vidare... och jag kommer 4 mil innan ljuddämparen trillar av... jag stannar bilen...


... så att jag lugnt och sansat kan stoppa in den trasiga delen i bagageluckan...

... och åka vidare... förvisso under lite mer buller än vanligt... men va fan... det är smällar man kan ta... det är ju trots allt en sååååån dag... och det finns ljusglimtar även denna dagen... som att solen sken...


... och att jag har taklucka på min lånebil...

... och va fan... nu när jag sitter här hemma i mitt hus... med massa käk i kylskåpet... och en dotter som stökar runt på övervåningen... trygg i att allt kommer att lösa sig... på ett eller annat sätt... glad över att vara omgiven av kärleksfulla vänner som ställer upp i alla väder... ja då fattar jag... det finns inga dåliga dagar... för jag är övertygad om att...

... allting är perfekt... har alltid varit perfekt... och kommer alltid att vara perfekt...

... att jag inte alltid förstår det är en helt annan sak... men jag fattar att jag fixar en sååååån dag... också...  häftigt... "så länge vi följer denna vägen har vi inget att vara rädda för"...

Kommentarer :

#1: Judith - kaos och annat

Helt underbart!

Jävla skitdag som kan bli så himla bra!

Kram till dig.

Jag njöt när jag läste dina ord. :-)

skriven
#2: peter

Ja en bra dag klarar ju vem som helst... men vill vi växa som människor och utvecklas... ja då är det en skitdag som är en riktigt bra dag L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :