Långsamt...

... kommer man längst.

Ett klassiskt 12-stegsordspråk... eller en devis som vi brukar säga... jo det finns några sådana... deviser... som... "Det viktigaste först"... "En sak i taget"... och några till... lite fiffiga tänkvärda AA-ordspråk... precis som fantomen har sina kloka djungelordspråk... som... "När fantomen rör sig så står blixten stilla"... typ tvärtom mot det jag satt och snöade på i morse... "Långsamt kommer man längst".
 
När jag satt i bilen nu på morgonen så körde jag långsamt... har hittat ett trix som funkar för mig... på min...


... instrumentpanel...

 finns det möjlighet för mig att se hur mycker bensin jag gör av med... så jag har helt enkelt flyttat focus från hastighetsmätaren till...


... bensinförbrukningsmätaren...

... vilket i praktiken innebär att jag kollar mest på...


... varvräknaren...

...hänger ni med?

Jag kan genom att stanna upp och se på mig själv i bilen se hur jag mår... för det är stor skillnad på mitt mående när jag kör fort som fan om jag jämför med när jag kör långsamt... eller rättare sagt jag fixar fan inte att köra långsamt om jag är det minsta lilla stressad... och stress för mig visar sig oftast först som inre oro... och inre oro är för mig ett tecken på att jag är i en återfallsprocess... det är det första tecknet på att någonting inte är som det ska med mitt liv.

Att köra långsamt... är mer... än att köra långsamt...

Kommentarer :

#1: Yvonne

Du är så klok...och lätt att sätta ord på sånt som egentligen är ganska glasklart.

Jag jobbar med ord och är vansinnigt imponerad av människor där ord flyter lätt och självklart.Som hos dig.

Ibland behöver man höra det man redan vet för att det ska få kraft och mening. Inne i ens eget huvud låter de liksom...tomt. Litet.

Obetydligt.

men om någon annan lyckas säga precis det man tänker och menar så vet man att det är PRECIS så det är, visst är det knepigt?

Det pratas så mycke tom att kvalitetssäkra allting nu för tiden. ord och uttryck borde kvalitetssäkras. Bara för att man alltid ska minnas dem när man behöver göra det, och för att man inte ska glömma bort vilken makt de har

skriven
#2: Eva T

Hej min Vän !

Jaha du ! Då är det alltså nu och flera år tillbaka i tiden som jag/vi skulle vara/varit riktigt oroliga för dig. Då det väl nästan ALDRIG händer att du kör lugnt och sakta.

Betyder det att du verkligen inte mår bra eller mer eller mindre är inne i en återfallsprocess. ;)

Kram

skriven
#3: peter

Ord har en oerhörd makt... och att starta en blogg är för mig ett sätt att få träna upp min förmåga att uttrycka mig i det skrivna ordet... jag har tills för några år sedan VETAT att jag inte kunde skriva... men så bleb jag lutrad att försöka göra det ändå... och vet du vad... jag älskade det...



... jag kan ingen gramatik och när det ska vara punkt och komma och sådant... men jag har roligt... och blev jätteglad när jag läste vad du skrev Yvonne...



... och Eva... det var verkligen inte länge sedan jag hittade detta sätt att köra... och ska villigt säga dig att det är en kamp att inte trampa för hårt på gasen... det tar tid att lära gamla hundar att sitta vet du väl L...



... och ibland har ni nog fan haft fog för oron... ja du vet... listig, stark och falsk...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :