Zlatanhatare...

... är någonting jag inte riktigt förstår mig på.

Tittade på fotboll idag... Zlatan och Barcelona... efter matchen så sätter jag mig framför datorn och läser lite av vad blaskan skriver om matchen.

Succé, Zlatan... jag gillar den rubriken... och jag har också sett på matchen... ett mål och en målgivande passning... helt klart en världspelare av rang... och så läser jag vidare i blaskan... nuförtiden så kan man ju kommentera artiklarna... och där finns de... Zlatanhatarna... och jag börjar fundera lite på varför man blir en Zlatanhatare...


... det är för mig ganska obegripligt...

... men å andra sidan så är jag rätt dålig på att fatta varför det är så himla viktigt att hata... jag har mina teorier om varför man hatar... helt och hållet byggda på mina egna erfarenheter av att hata... för jag har också hatat... jättelänge... i över 30 år hatade jag...

... de som hade mobbat mig när jag var liten... jag hatade dem hur mycket som helst... så mycket att jag inte ville döda dem för att det var för lindrigt straff... jag ville skrämma skiten ur dem... få dem att känna all den skräck jag fått känna när jag var liten och mobbad... men jag är befriad från detta hat idag... den första jag kunde förlåta var mobbaren... jag fattade att en mobbare är en väldigt rädd person... ingen som inte är rädd blir ett mobboffer eller en mobbare... rädsla är drivkraften i all mobbing... men det tog lite längre tid innan jag kunde förlåta alla dem som tittade bort...

... för det var svårast för mig att acceptera... alla de som tittade bort... men en dag så förstod jag att de också var rädda... och då kunde jag släppa allt mitt hat... det var så himla skönt att bli befriad från allt detta hat som åt upp mig innifrån...

... kanske är Zlatanhatarna rädda för att se sig själva och sina egna liv... kanske känner de sig misslyckade och känner avundsjuka... kanske är de bara rädda... jag vet inte... men jag tror inte att deras Zlatanhat har så mycket med Zlatan att göra... nä deras problem ligger nog på ett helt annat plan... och jag tror inte att de har så stor lust att prata om det heller... nä då är det nog lättare att hata Zlatan...

... synd... jag skulle gärna vilja dela med mig om den sköna känsla det är att slippa hata... den befrielsen det innebär att kunna byta ut hatet mot...


... kärlek.

Kommentera inlägget här :