Ensamhet...

... kan vara behaglig... också.

Som jag ser det så finns det två sorters ensamhet... en som är hur skön som helst och som jag använder mig av för ladda mina batterier... det är i allra högsta grad självvald... och det är en ensamhet där jag kan känna mig i kontakt med någonting som är betydligt större än mig själv... vissa kallar detta för Gud... andra för livet... meditation... eller vad fan som helst... men det spelar ingen roll vad vi väljer att kalla den kraften... den får oss att känna att vi tillhör någonting... att vi är en del av någonting... ja en känsla av tillhörighet... paradoxalt nog så infinner sig denna känsla ofta i den självvalda ensamheten.


På denna bänken har många människor suttit... och snöat på det här med ensamheten.

Sen finns det en annan slags ensamhet... en ensamhet som mer känns som utanförskap... att inte få lov att vara med... och ofta är det ju denna ensamhet som vi pratar om när vi snackar om ensamheten... och den känslan som infinner sig när man känner sig utanför allt är ju fruktansvärt plågsam... här kan vi verkligen snacka om en upplevelse där vi på riktigt kan känna att vi är ett flockdjur... att ensam aldrig någonsin har varit stark... för jag tror att vi behöver varandra... ett samanhang... och delaktighet i någonting som är större än oss själva... när vi hänger med polarna eller lever tillsammans med vår familj tar vi inte sällan den gemenskapen för given... tills vi en dag sitter där... ensamma i vår (om vi har tur) lägenhet och roar oss genom att titta på färg som torkar... då förstår vi vad de menar...


... de kloka bönderna på landet där jag bor... "man saknar inte kon föränn båset är tomt"

Kommentarer :

#1: mia

Kloka ord, och hoppas jag aldrig hamnar där....

Läste precis en Dikt, från en sida Eha skickade till mig... hon tycker jag fortfarande "daltar" med Emma för mycket.. och hon har såklart rätt! ...men det hänger ihop med lite av vad du skrivit.. jag vill ju inte hon skall komma utanför..

Här kommer dikten :-))



Dagen i dag är en märklig dag



Den är din



Dagen igår föll ur Dina händer



Den kan inte få något annan innehåll



än Du redan gett den



Dagen imorgon har Du inte fått löfte om



Men Dagen idag har Du - det är det enda



Du kan vara säker på



Den kan Du fylla med vad du vill



Idag kan Du glädja en människa



I dag kan Du hjälpa en annan



Idag kan Du leva så - att kanske någon annan



ikväll kan tacka Dig för att Du finns till



Dagen idag är en betydelsefull dag



Den är din







Indisk dikt



skriven
#2: peter

Den dikten är fin... och jag kan förstå att Eha tycker att du daltar för mycket med Emma... men å andra sidan så gör du ju så gott du kan... och det är bra nog... ibland så är det lätt för oss som står sidan om att ge "kloka ord"... att praktisera dem är betydligt värre för dem som är mitt i händelsernas centrum...



(((kram)))

peter

skriven
#3: mia

Tack... jag är en stark person, men jag är inte superstark... så jag tackar både dig och Eha och alla andra nära för all hjälp... det värmer ♥



http://www.youtube.com/watch?v=XxDvpY85sWY&feature=related



Kram Mia

skriven

Kommentera inlägget här :