Kåt...

... smart och lycklig.

Jag kom att tänka på OSHO... en snubbe som varit död i 20 år men vars idéer fortfarande sprids runt omkring i världen... själv kom jag i kontakt med en lärjunge till OSHO när jag var i Indien för något år sedan... mina polare som var med på den resan var väldigt oroliga för att jag skulle fastna i en sekt... när jag varje dag efter att ha vaknat med hjälp av ett yoga-pass på stranden satte mig ner och lyssnade på denna rätt flippade snubbe... som ju till råga på allt såg ut precis som jag hade inbillat mig att en Guru skulle se ut... ni vet... vita lakan och skitlångt stort grått skägg.

Han sa sånt som vem som helst kunde räkna ut... typ att det är bättre att vara snäll än dum... och en massa andra klokheter som ju alla kloka människor ofta säger... men trots allt så var det någonting av allt det där självklara som lockade mig... speciellt en symbolisk historia om att vårt intellekt (hjärna) är is... våra känslor (hjärta) är vatten... och att meditera (det andliga) är ånga... jag gillade den beskrivningen och kommer ihåg när jag dansade hem på den röda sandstigen och riktigt kunde känna hur det var att leva genom mitt hjärta... och hur lycklig jag var i den stunden... en euforisk känsla.

När jag kom hem kunde jag ju inte låta bli att kolla upp var OSHO var för snubbe... och även om jag tar det mesta med en STOR nypa salt så kunde jag inte låta bli att le lite åt hans inställning till det mesta... och jag läste lite böcker som hade skrivits om hans syn på saker och ting... och han har humor... hör vad han säger om singelliv...


SINGELLIV 

Jag hörde om en man som hela livet sökte efter den perfekta kvinnan, men till slut var han tvungen att dö som en ungkarl. När han var döende sa någon till honom: "Du sökte efter en perfekt fru hela ditt liv. Kunde du inte hitta en endaste kvinna som var perfekt?"

Han svarade: "Vem har sagt att jag inte hittade henne? Jag mötte perfekta kvinnor många gånger."

"Vad hände då? Varför gifte du dig aldrig?"

"Eftersom hon letade efter den perfekte mannen!"


Min överskrift till dagen inlägg... "Kåt, smart och lycklig"... är naturligtvis mest något jag skriver för att jag älskar att provocera... något som jag tror mig ha gemensamt med just OSHO... han fick en stämpel på sig att vara en "sex-guru" eftersom han inte trodde att det var bra att trycka ner sin sexualitet... och om jag får citera OSHO ännu en gång så skulle jag vilja visa er vad han skriver om sexualitet.


SEXUALITET

Sexualitet är en väldig viktig sak. Med sexualitet menar jag varje gång din kropp är levande, sinnlig, pulserande, vibrerande - då är du i ett sexuellt tillstånd. Det behöver inte ha något att göra med en könsupplevelse. Det genitala är bara en mycket, mycket litet uttryckssätt av det sexuella. Du är till exempel sexuell när du dansar, energin är sexuell energi, men den är inte genital. Du kanske inte tänker på sex, du kanske har glömt allt som har med sex att göra, men faktum är att när du är engagerad i någon som helst djup delaktighet med hela din kropp, så är det sexuellt, så är det sexualitet.



Jag tycker att det är rätt smart att vara lycklig... att våga dansa och ta för sig av livet

OSHO-rörelsen är inte bara av godo... den är i vissa samanhang helt klart en sekt som kan missbrukas på alla de sätt som alla sekter kan missbrukas... men jag gillar mycket av det självklara i hans idéer och delar definitivt hans känsla för humor... att han blev snorrik på alla pengar han fick av sina anhängare är väl en process som det finns ett visst intresse att behålla för den som är intresserad av att tjäna pengar... det finns t.ex. ganska många böcker om vad han sagt... men själv skrev han inte en enda bok... nä han var fullt upptagen med att glida omkring i någon av sina över 90 Rolls-Royce som han fått av sina anhängare... och det är fan humor på hög nivå om ni frågar mig.


Detta skriver "SEKTFAKTA" ( www.sektfakta.com )  om OSHO.

"Osho eller egentligen Rajneesh rörelsen - även kallad Bhagwanrörelsen och Neo-Sannyas-rörelsen - är en nyandlig röelse grundad av den indiske gurun Osho tidigare kallad Bhagwan Shree Rajneesh(1931-1990). Osho/Bhagwan har kom att vara en av de mest kontroversiella sektledare under senare delen av nittonhundratalet, dels för sin hårda filosofi med inslag av sex och psykisk press, dels för sin öppenhet hur han tjänade pengar på sina anhängare."

Kommentarer :

#1: mia

Hahaha börja fundera på om du ätit för många Fläsksvålar först.. när jag såg överskriften ;-))

Kul Blogg idag :-))

kram mia

skriven
#2: peter

Roligt att höra att du uppskattade min blogg idag... trots den lite provocerande överskriften L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :