Träningsnarkoman...

... vill jag inte kalla mig.
.
När jag häromdan snackade med min personliga tränare Hasse så lovade han mig att säga till om jag tränade för mycket... jag tittade nämligen in i det lilla rummet där han sitter för att berätta att jag nog aldrig i hela mitt liv tränat så intensivt som den senaste veckan... att han fortfarande är min personliga tränare vet jag inte om han har en aning om... jag har snackat med honom två gånger om min träning... en gång för en massa år sedan när jag började gå på gymmet... och en annan gång för någon månad sen... jag är inte killen som sliter ut en PT i första taget.
.

Form är Halmstads klart bästa gym.
.
I vilket fall som helst så lovade han mig på stående fot att han omedelbums skulle berätta för mig när han ansåg att min träning överskred det nyttiga... blicken han gav mig visade med all önskvärd tydlighet att han nog tyckte att jag hade en bra bit kvar innan jag nådde dit.
.
Men faktum kvarstår... sedan jag kom hem från skidresan i Trysil har min inställning till fysisk aktivitet förändrats... för det hände nämligen något för mig helt overkligt när jag åkte bräda hela dagarna... först var allt precis som vanligt när det gäller fysisk aktivitet och mig... en nära döden upplevelse... min kropp protesterade vilt och ville inget annat än vila... men jag struntade i det och fortsatte åka bräda bara för at det var så skoj... och efter fem dagar så hände det något... det vände och jag kände mig istället stark och frisk... en helt overkligt galen men skön känsla för mig... och jag fattade att min kropp svarat positivt på den fysiska ansträngningen.
.
Och jag gillar att känna mig stark... så i måndags startade jag dagen med att gå på ett löparband i 40 minuter... och inte nog med det... senare på kvällen så dansade jag Zumba... och så har det fortsatt... yoga... easy line... löparbandet... och jag känner mig fortfarande frisk, pigg och stark... och inte nog med det... det verkar som om jag blivit något kilo lättare också... det är lättare att andas helt enkelt... och det beror inte enbart på att jag börjat skölja min näsa varje morgon... vilket jag definitivt tänker fortsätta med.
.
Jag kommer väl aldrig att hamna i landslaget men det är inte därför som jag tränar.
.
Jag är ingen träningsnarkoman... och tränar inte för att bli bra på någonting annat än att kunna må bra i min egen kropp... vilket ger mig energi och möjligheter att njuta en smula mer av den resan som vi valt att kalla för livet.

Kommentarer :

#1: Birgitta

Skönt att höra att du sköter om dig....allsidig träning kan man aldrig få för mycket av så länge man mår bra. Du kan träna varje dag om det känns okej bara man gör olika saker. Kondition är ju en färskvara och måste underhållas precis som så mycket annat i livet...



Kram

skriven
#2: peter

Vill ju gärna att kondisen ska stanna kvar efter ett pass på gymmet... men som du säger... förfallet är konstant för en gammal gubbe som mig ;-)...



... du är en mycket klok människa...



kram

peter

skriven
#3: Birgitta

..sa jag något om förfall ??? Jag tycker du är en man i dina bästa år och om jag kommer ihåg rätt så är det inget fel på konditionen/orken.....



Kram

skriven
#4: Bekele

:)

skriven
#5: peter

Tack för den påminnelsen... och tack för komplimangen... visst är jag en kille i mina bästa år... men jag får allt ta och träna för att behålla någon form av flås ;-)... jag tränar ju inte för att bli yngre utan för att bli äldre ;-)...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :