Att göra rätt saker...

... av rätt anledning.
.
På ett konvent så hör jag ju hur mycket bra grejer som helst och det är väl först när jag kommit hem som jag får tid att reflektera på vad som "fastnat" mellan öronen denna gång... och en sak som jag hörde var att man kunde gå på konvent för någon annans skull... när man varit med ett tag inte tvunget måste ha som huvudsyfte att själv få allt som finns att få på ett konvent för sin egen skull... utan istället kunde vara där för att ge bort någonting till de som kommit efter... och det är som jag ser det att göra rätt sak av rätt anledning.
.
Paradoxalt nog så är jag övertygad om att det är när vi ger bort det vi har fått som vi får behålla mest.
.
Jag kommer ihåg de gånger då jag kände mig ensam bland alla människor.
.
Ibland glömmer jag bort hur det var på mina första konvent... hur rädd och liten jag kunde känna mig... och jag är tacksam för att det fanns någon som kunde hjälpa mig med den biten... som kunde ge mig några verktyg att använda mot min sjukdom som ville ställa mig utanför och få mig att känna mig ensamast i hela världen... och de verktygen behöver jag ge bort om och om igen... och då påminns jag samtidigt om att jag kan använda dem själv också... för jag har en lösning på den utanförskapskänsla som är ganska vanlig för en nykommling på ett konvent... tre små saker som gör de flesta konvent till en angenäm upplevelse... gör service... gå på ett maratonmöte och dela om hur du känner dig... och prata med någon du aldrig pratat med tidigare... gör du detta så kan jag nästan garantera dig ett toppenkonvent.

Kommentera inlägget här :