Träning...

... är inget jag älskar.
.
En sak som jag inte gillar med att åka snöbräda är att behöva knäppa fast min ena fot innan varje åk... för när jag böjer mig framåt så tar det emot... typ samma symtom som när jag ska knyta skorna... och någonting som började när jag valde att bli en rökfri rökare... jag misstänker att det har att göra med att jag gått upp 12 kilo sedan dess.
.
Någon har berättat för mig att detta lilla problem kan rättas till genom fysisk ansträngning i organiserad form... det vi i folkmun kallar för träning... träning och kontroll över vad jag stoppar i munnen kan ta bort stönet och den obehagliga upplevelsen jag känner när jag knyter mina skor... eller knäpper fast foten på min snowboard.
.
Jag tycker inte om att träna... det är ju rätt jobbigt att anstränga sig.
.
Men jag gillar att sitta i bastun efter ett träningspass... för det är precis som med yogan... jag vill aldrig gå ner på gymmet men jag älskar känslan jag får när jag har varit där... och idag så har jag ett mål med min träning... och det är vår resa till Trysil i slutet på mars... och eftersom jag tycker det är så himla skoj att åka bräda så har jag förstått att jag behöver vissa grundförutsättningar för att optimera upplevelsen... typ kondition... muskler... och kanske lite mindre mage när jag böjer mig ner för att knäppa fast foten i bindningen.
.
Jag fattar att det är nyttigt för min kropp med fysisk ansträngning... typ träning.
.
Jag har några trix som jag använder mig av för att träna... idag så har jag lurat med några polare till en aktivitet..."Easy line" en hurjobbigtsomhelst-aktivitet som vi på VågaVa har gjort till en fredagsrutin... och då kan jag ju inte smita p.g.a. grupptrycket... musik i hörlurar om jag springer på ett band... yoga på fasta tider och i grupp... Zumba för att det är så himla skoj att dansa... och som drivkraft ett mål att se fram emot... vilket då passande nog är fysiskt och väldigt mycket träning i sig... nämligen att åka bräda... och jag kommer att bli en bättre snowboardåkare om jag tränar... det fattar t.o.m. jag.
.
Och jag är ju lite fåfäng och vill gärna åka snyggt... tyvärr så tycker jag fortfarande att det är tufft att åka utan hjälm... än så länge... men vem vet... kan jag bli drogfri så kanske det finns hopp om att jag en dag förstår att det är fan så mycket tuffare att värdera sig själv så mycket att man sätter på sig en hjälm när man åker bräda.

Kommentarer :

#1: Mia

Peter....... skojar du.... har läst din Blogg ett tag nu och tänkte att du var klokare en detta ;-))

OK att man kan cykla ibland utan hjälm... på en skogsväg ;-)), men i backar med skidor eller bräda som går snabbt m.m ....

Vill inte förlora dig nu på detta korkade sätt... så LOVA att fixa dig en snygg hjälm som tilltar din fåfänga m.m SNABBT, innan nästa vända ni åker... SNÄLLA ♥ Du betyder mycket för många här, och säker alla genom dina föreläsningar m.m, och framföralt dina barn...

KRAM Mia

skriven
#2: Mia

http://www.youtube.com/watch?v=c33RUIJ6fYc



Såg att någon fuska med hjälm men de flesta har hehe

skriven
#3: peter

Nu ska jag ju skynda mig att säga att jag inte riktigt tillhör den klassen av åkare... än ;-).

Men visst... hjälm är förståndigt.



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :