Gottgörelse...

... kan vara svårt att göra.
.
Det räcker inte med att säga förlåt... i steg 8 förbereder jag mig just nu för att gottgöra några av alla de som tagit skada av mitt missbruk... och det är fan inte enkelt... dels att rota i sådant som är minst sagt jobbigt att rota i rent känslomässigt... fast idag så kan jag ärligt säga att jag är både glad och tacksam över att jag känner skuld och skam... och rent ut sagt mår skit när jag tänker på hur jag behandlat mina nära och kära... riktigt hemskt hade det varit om jag inte känt någonting.
.
De som far mest illa i ett missbruk är paradoxalt nog de som jag älskar mest... det kan låta underligt för någon som inte har missbrukat men de som levt nära en missbrukare vet vad jag menar... och jag kan inte göra någonting ogjort som jag gjort... inte mer än att på bästa sätt gottgöra... något som inte alltid är så enkelt... visst om jag är skyldig pengar så kan jag betala min skuld... men hur betalar man för känslomässig skada?
.
"... alla människor vi skadat och blev villig att gottgöra dem alla".
.
Min sponsor säger åt mig att det handlar om att jag ska äga min egen skit... att ta ansvar för mina handlingar även då de skadat min omgivning... att inte rättfärdiga och skylla på ditten och datten... i några fall så kommer det inte att finnas mycket mer för mig att göra än att säga förlåt... eftersom jag inte kan ställa till rätta... men jag kan åtminstone göra mig beredd att ta mitt ansvar i mitt steg 8... sen får jag låta min sponsor vägleda mig när det kommer till den praktiska biten i steg 9... och jag är ta mig fan övertygad om att han fixar det... jag har full tillit...
.
... jag är nämligen en väldigt enkel människa i vissa avseende... som det här med att välja sponsor... jag nöjde mig med den bästa... världens bästa sponsor... och det rådet ger jag gärna till mina sponsier också... nöj er inte med med annat än världens bästa sponsor.

Kommentarer :

#1: Bekele

Ja du Peter... Du är så långt kommen så nu räcker det inte med.... "bara jag är drogfri".

Lättare för Bekele för han är ständigt nynykter.. :)

skriven
#2: Birgitta

"Förlåtelse ändrar inte det förgångna, men det förstorar framtiden ( P Boese ) samt Förlåtelse är den yttersta formen av kärlek ( R Niebuhr ).....



I min värld räcker det med ordet förlåt.....( ett litet ord som du kan ta med dig in i framtiden eftersom Förlåtelse är relationernas smörjmedel..).



Kram min vän och ha det bra....



skriven
#3: peter

Nä det räcker inte längre med att "bara vara drogfri" trots att det är grunden som allt annat vilar på... och det som kommer i första hand...



... att förlåta är fantastiskt... ren frihet om du frågar mig... att bli förlåten är en helt annan sak ;-)... fina ord du skickade med din kommentar...



kram

peter

skriven
#4: Birgitta

Fniss...här kommer fler...



" det finns ingen orätt som kärleken inte kan förlåta " ( Titus P... ) samt den gamla klassikern



"Errare humanum est, ignoscere divinum " d.v.s "att fela är mänskligt att förlåta är gudomligt "...



Lite nördigt kanske men jag bjuder på det....

Kram från en som längtar till våren...

skriven
#5: peter

Nördig kanske någon tycker men ack så sanna om du frågar mig... tyckte mig se en snödroppe titta fram här hemma vid min vila (men det kan ha varit en synvilla)...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :