Heja Sverige...

... friskt humör.
.
Idag är det vår nationaldag och i morgon möter vi Finland i fotbollens EM-kval... så heja, heja Sverige... vårt vackra fosterland (kan man säga fosterland utan att vara rasist?)... som denna dagen har på sig sin vackraste dräkt av sommar, sol och underbar grönska... det är så himla vackert när jag tittar mig omkring här hemma att jag nästan tappar andan... Sverige en försommardag är nog en av de vackraste platserna som finns.
.
Jag märker till min stora glädje att det börjar bli lite mer "rumsrent" att vara svensk nu för tiden... att det inte längre bara är skinnskallar som viftar med svenska flaggan... och det gillar jag... visst jag är en "världsmedborgare" och tror väl inte riktigt på det här med gränser överhuvudtaget... men... jag kan ju inte komma ifrån att jag lever i ett land där jag åtminstone får lov att ha en egen åsikt och att jag t.o.m. kan uttrycka den utan att bli nedskjuten eller slängd i fängelse... något som tyvärr inte är en självklarhet för allt för många i vår värld.
.
Till min stora glädje fick jag igår se att man hade börjat med yoga i parken.
.
Att bo i Sverige innebär att jag har möjligheter att göra lite mer som jag själv vill... inom rimliga gränser så klart... det är ju inte okej att slå ihjäl sina grannar eller att gå mot rött ljus... om nu någon skulle komma på den tanken... vad jag menar är att vi får lov att dela med oss till varandra av våra kunskaper utan att fråga om lov (tror jag)... och ni kan tro att jag blev glad när jag igår såg en samling människor köra ett yogapass i parken... visserligen så la jag också märke till att han som ledde passet var himla proffsig och hade den "rätta looken"... när jag har mina gratis yogapass på stranden i Tylösand lite senare i sommar så måste jag erkänna att det är lite mer amatörmässigt... men det spelar ju ingen roll... jag bor i ett land där även amatörer får vara med.
.
Det finns mycket som kan bli bättre i vårt avlånga land... det vet jag... men jag får inte glömma bort att det faktiskt finns en hel del som är bra också... som att vi har en Zlatan i vårt fotbollslandslag... får lov att tycka och tänka fritt... och inte att förglömma... bara för idag... det finfina sommarvädret.

Kommentera inlägget här :