Ärlighet...

... öppet sinnelag och villighet.
.
"Med dessa andliga principer är vi en bra bit på väg"... ja, så står det i vår litteratur... och visst är det sant att livet blir betydligt enklare att leva när jag tillämpar dessa principer i mitt liv... och om jag tänker efter så måste jag nog erkänna att de inte alltid varit lika självklart för mig... jag trodde väl mig vara en väldigt ärlig kille även i mitt missbruk och gjorde säkert så gott jag kunde... det största kruxet var nog faktiskt att jag inte riktigt lyckades vara ärlig mot mig själv... jag hade helt enkelt inte en aning om vem jag var... på riktigt.
.
Min bild av mig själv i missbruket var inte riktigt samma bild som jag har idag.
.
Idag har jag en betydligt mänskligare syn på mig själv... jag är varken bättre eller sämre än någon annan utan mest en helt vanlig kille med både bra och dåliga sidor... och med den insikten har jag också fått en annan syn på mina medmänniskor... jag är inte lika dömmande mot min omgivning som jag var förr i tiden... det är ett direkt resultat av att inte längre snackar så mycket skit om mig själv... eller att jag inte längre behöver låtsas att jag är någon annan än den jag egentligen är... det är faktiskt väldigt mycket enklare att tillämpa ett öppet sinnelag och vara villig om jag pallar att vara ärlig... både mot mig själv och min omgivning.
.
Och ett med öppet sinnelag och en gnutta villighet så har mitt liv blivit mycket rikare... på ALLA sätt och vis.

Kommentera inlägget här :