Att göra sitt bästa...

... räcker långt.
.
Jag är en människa som behöver jobba en hel del med mig själv för att uppnå ett visst mått av balans i min tillvaro... har ju alltför lätt att måla världen i "svart eller vitt"... "allt eller inget"... kanske inte så konstigt eftersom det ju är ganska naturligt för en kille som med en naturlig enkelhet kan ersätta intimitet med intensitet... vilket säkert de flesta med en medvetenhet om sitt eget beroende kan känna igen sig i... lagom är väl inte riktigt vår melodi.
.
Det är därför som det är så himla viktigt för mig att sänka ribban... om jag har bestämt mig för att städa 15 minuter om dagen så har jag två svåra hinder för att klara mitt uppdrag... det första hindret är att komma igång överhuvudtaget... ett alltför många gånger närmast helt omöjligt hinder för mig att bestiga... och när jag klarar av det så dyker nästa svårighet över mig... nämligen att sluta städa efter 15 minuter... för har jag väl kommit igång så vill jag ju inte sluta... vilket också är jätteviktigt eftersom dessa två svårigheter hänger ihop... vet jag att det bara är 15 minuter som jag behöver städa så klarar jag av upprepa proceduren dagen efter... och då gäller det ju att sluta i tid.
.
Sakta och med ett årtag i taget kommer man till slut fram till sitt mål.
.
Idag så tänker jag göra mitt bästa för att vara närvarande i vad denna dag har att erbjuda... och jag har en viss planering... som att gå på ett NA-möte i kväll och som grädde på moset riva av 15 minuters städning när jag kommer hem... det tycker jag låter som en realistisk plan... allt annat får bli bonus.

Kommentarer :

#1: alex

Men om du bara bestiger det första hindret "att komma igång" o städar som en galning kanske du bara behöver göra det en gång i veckan. :)

skriven
#2: peter

Det är just det som jag vill bekämpa... sluta vara allt eller inget och bara ta det lugnt... lite i taget... typ 15 minuter om dagen... och de 15 minuterna är en bra investering för mitt psykiska mående... jag mår som en prins när jag är klar med mina 15 minuter... resultatet är av mindre intresse...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :