Främmande...

... säger vi här i småland.
.
Min sponsor och hans familj är och hälsar på hos mig... och vi började prata om det här med dialekter... jag ringde till mitt jobb och berättade att jag skulle komma lite senare idag för att jag hade fått "främmande"... och då fick jag höra att det ordet använde man inte överallt... och vi började snöa lite på vad det var jag sa egentligen... för det var ju inte precis några främlingar som kom och hälsade på... det var ju min sponsor och hans familj... och jag kunde inte låta bli att fundera lite över varför vi kallar människor vi känner för främmande när de kommer och hälsar på... när jag hälsar på hos dem är ju de inga främlingar för mig.
.
När slutar en människa at vara en främling och blir till en bekant eller god vän?
.
Jag kanske ska ta och ändra på vad jag kallar människorna som kommer och hälsar på hos mig... varför inte... för dfet är ju väldigt sällan det kommer främlingar hem till mig... jag kom ihåg för en herrans massa år sedan då några mormoner hade förvirrat sig ända ut till mig... de var främlingar för mig... och genom åren så har en och annan delgivningsman hittat hem till mig... och de människorna var faktiskt också totala främlingar för mig... ja inte bara det... de var faktiskt inte välkommna om jag ska vara ärlig.
.
Min sponsor och hans familj är mer än välkomna... så om någon frågar så kommer jag nog att säga att jag har några vänner på besök... istället för att jag har främmande.
 
 

Kommentarer :

#1: Lakritsdraken

Precis det ordet har jag också funderat över många gånger! Vi säger också "främmande" när vi får besök. Lite konstigt är det allt. Men det är väl en kvarleva från gamla tider när det var mer vanligt att "främmande" människor kom och behövde husrum eller annat. Vad vet jag? Men intressant är det! :)

Svar: Vi kom också fram till att det måste vara ett väldigt gammalt uttryck...
kram
peter
peter

skriven
#2: Pian

Främmat, sa man i Karlskrouna även om det var farmor/mormor som skulle komma. "Vi kan inte leka i kväll för vi ska ha främmat." Undrar hur mycket en dialekt påverkar ens känsla av utanförskap? Om farmor var främmat vad var då inte de där konstiga människorna man inte ens var släkt med?!

Svar: Jag tror nog att vi ska tänka lite på orden vi säger... för jag tror att de kan förstärka på det positiva och negativa vi säger till oss själva...
kram
peter
peter

skriven

Kommentera inlägget här :