Andlighet...

... och yoga.
.
"Ursprungligen är yoga ett indiskt tankesystem som syftar till att "genom praktiska övningar befria den andliga principen". Yoga har bland annat setts som en metod att förenas med Gud."... så står det i Nationalencyklopedin när man söker på yoga... i alla fall enligt blaskan som jag läste nyss... en artikel som handlade om att den gamla TV-profilen Siewert Öholm hade blivit förbannad på sin doktor för att han hade ordinerat honom yoga mot hans diabetes... enligt Siewert så hade han hellre blivit ordinerad förbön i Uppsala domkyrka... ett förvisso rätt roligt uttalande om ni frågar mig... killen har ju humor... eller så menar han allvar och i så fall blir det ju nästan ännu intressantare.
.
Visst kan yoga vara en andlig upplevelse... paraply-yoga på stranden i ett lätt sommarregn är det definitivt.
.
Jag har ju själv genom åren haft väldiga problem med Guderiet... någonting som tack och lov gått över... nu har jag den djupaste förståelse för behovet av att tro på någonting... vad som helst egentligen... och jag kan respektera de flesta trosuppfattningar så länge man inte använder tron för att rättfärdiga mänskliga dumheter som krig... terrorism... och förtryck... kanske är det därför som jag gillar yoga... en i mina ögon väldigt fredlig och praktisk genväg till en form av andlighet som tilltalar mig.

Kommentera inlägget här :