Kontroll...

... och kontrollförlust.
.
Tänker ibland på det här med mitt kontrollbehov... för jag skulle ju ljuga om jag påstod att jag är helt befriad från denna vad ska jag kalla det för... åkomma/defekt/handikapp/egenskap... ja skit samma... det händer i vilket fall som helst att jag ägnar mig åt att försöka få kontroll på både det ena och det andra... och nu tänker jag inte på sådana saker som att hålla redan på vad klockan är för att komma i tid till jobbet... eller liknande grejer där det ju faktiskt underlättar att ha lite koll... nej det jag tänker på är när jag t.ex. ger mig hän för att ha koll på vad min omgivning har för sig... ta bara det här med skvaller och skitsnack... om jag skulle försöka hålla reda på vad den ena personen sa om den andra personen som sa något om en tredje person som sagt något om vad den andra personen sagt till den första personen om en fjärde person... ja då är jag illa ute... känslan av kontrollförlust kommer att ta över mitt liv och mitt liv kommer att bli väldigt komplicerat... och det är sådant här jag menar när jag påstår att den enda känsla mitt kontrollbehov någonsin gett mig är en känsla av... ja just det... kontrollförlust.
.
Att försöka ha kontroll på allt möjligt krånglar ju bara till mitt liv... bättre att "släppa taget".
.
Om jag däremot låter mina medmänniskor sköta sina egna angelägenheter och istället tar ansvar för mina egna handlingar så blir mitt liv betydligt enklare... som idag... jag gick upp när klockan ringde... käkade en frukost... skrev en fråga i mitt stegarbeta... dricker kaffe och bloggar just nu... och efter att jag duschat och tagit på mig min "lukta gott-doft" så kommer jag att åka till mitt jobb... vad som kommer att hända där har jag ingen aning om... det enda jag vet mer om denna dagen är att jag planerat att gå på ett NA-möte klockan 19.00 och lägga mig drogfri i kväll... resten har jag ingen som helst koll på... det får bli en bonus... och det känns spännande och himla bra ska ni veta... att "släppa taget" och bara hänga med i livet på livets villkor.

Kommentera inlägget här :