Ännu mer...

... utbildning.
.
Hela livet är en skola... men jag kan känna att det ändå behövs ännu mer utbildning för att kunna förverkliga drömmar i livet på livets villkor... eller att det åtminstånde kan underlätta... för vissa saker så krävs det högskolepoäng... för andra räcker det med mindre... för att få vara med i samhället på samhällets villkor så kan det vara "smart" att rätta in sig i ledet... krävs det en viss utbildning så är det väl bara att gilla läget... förvisso så finns det en sida i mig som altid söker genvägar... jag är ju trots allt en beroende i grunden och för en beroende så är det ju inte sällan just genvägar som gäller... bråttom, bråttom... helst igår.
.
 
Det finns ju hur mycket som helst att lära sig när man går i en skola... mobbing t.ex.
.
Och även om jag har en massa obearbetade känslor när det gäller skola och utbildning så spelar det ingen roll... och jag måste erkänna att det finns lite mer än mobbing att lära sig i en skola... min egen erfarenhet av skolan är ju minst sagt kluven... en sida i mig är kunskapstörstande... en annan sida har fortfarande djupa öppna sår av upplevelsen... och att det var flera hundra år sedan jag var mobbad spelar tydligen inte så stor roll... mobbingskador läker inte av sig själv... de sitter djupt... och jag tror nog att jag skulle behöva titta lite på den biten i mitt liv... och bearbeta några av mina trauma... det kanske finns en bra utbildning för det?
 

Kommentera inlägget här :