Fullmåne...

... och sömn.
.
Jag har fått lära mig att det bara är inbillning att jag har svårt för att somna när det är fullmåne... men idag så läste jag att det inte är sant... jag är påverkad av månen... det är visst konstaterat av forskare... och de tror att det kan bero på att vi människor har kvar ett arv från den tiden då vi var en vattenlevande organism... många vattenlevande organismer har nämnligen en inbyggd "månklocka"... det har visst mned fortplantningen att göra... det får vara hur det vill med den saken... jag tycker mig i alla fall kunna känna av fullmånen i min kropp... något som jag trott var... inbillning... jag hade fel... jag är inte konstig... för nu har forskare konstaterat att sömnhormonet melatonin sjunker när det är fullmåne.
.
Länge har det känts som om fullmånen har påverkat mig... tydligen ligger det något i det.
 
 

Kommentera inlägget här :