Skåne...

... ropar på mig.
.
Strax bär det iväg ner till Kristianstad för ännu en föreläsning... några timmar i bilen sen är jag framme i Skåneland... och jag kommer att tänka på när jag var ung... och precis hade flyttat från Skåne till Göteborg... eftersom jag kom direkt från den skånska myllan ute på landet och pratade en väldigt bred skånska så var det knappt någon som förstod vad jag sa... samtidigt som jag i min nervositet pratade typ hela tiden... ingen bra kombination.
.
Sverige är ett stort och väldigt avlångt land... med en massa olika dialekter.
.
Jag löste det på ett väldigt enkelt sätt genom att byta dialekt... mina skorrrrrrrande rrrr bytter ut mot ett läte som mer lät som en ringklocka... men med tiden så kunde jag faktiskt göra mig förstådd... grejen var väl mest att jag tjatade så himla mycket att ingen orkade lyssna... hoppas att så inte blir fallet idag när jag föreläser... för hur man än vrider och vänder på det så kommer jag ju att stå på en scen och tjata i några timmar idag... fast inte längre på skånska.
 

Kommentera inlägget här :