ADHD...

... och medicinering.
.
Det har skrivits lite om ADHD i blaskan de senaste dagarna... och det finns massvis av åsikter... starka åsikter... det är liksom för eller emot för hela slanten... allt eller inget... svart eller vitt... och jag undrar lite stillsamt om det finns ett utrymme för en lite mer nyanserad debatt... kan det inte vara lite både och... att det faktiskt finns en och annan som kanske t.o.m. behöver medicineras för sin ADHD... men att det samtidigt ställs diagnoser som är helt felaktiga... och... hemska tanke... att detta missbrukas... inte bara av den enskilde medborgaren utan även av läkemedelsindustrin... för ni får säga vad ni vill... kalla mig gärna för paranoid... men läkemedelsindustrin litar i alla fall inte jag ett endaste dugg på... tyvärr.
.
Jag personligen har ingenting emot allternativa metoder eller medicin för att folk ska må bättre.
.
Det som skrämmer mig allra mest är att vi hittar på allt fler anledningar till att inte passa in i vårt egen samhälle... jag tror inte för en enda sekund på att det fanns mindre ADHD när jag var ung... och jag varken gillar eller tror på att allt var bättre förr... men att det någonstans var lite mer okej att ha lite "myror i brallan" och att man inte ansågs som vidare sjuk för det... bara lite störig och jobbig...  i alla fall inte så sjuk att man skulle medicineras i tid och otid... visst finns det en och annan som behöver lite extra hjälp och jag har verkligen inget emot mediciner i sig... men helt ärligt... vill vi ha ett samhälle fyllt av diagnoser och medicinering eller vill vi ha ett samhälle där det är okej att sticka ut lite från mängden... där det är okej att få vara ledsen och förtvivlad... lite stökig mellan varven... eller bara trött på hela skiten för en dag... ett samhälle där det är okej att vara... mänsklig... eller ska vi medicinera bort det också?
 

Kommentarer :

#1: Ulrika

Du har rätt i det stora hela.. Men när hjärnan faktiskt vill sitta still och lyssna..Då är medicin bra.

Svar: Det kan jag hålla med om
peter

skriven
#2: Nina

Jag pratade med en psykolog som utreder diverse diagnoser angående just att utredningar kring ADHD har ökat. Detta var några år sedan, men han sade att det är en väldigt liten procent som faktiskt har ADHD (eller någon annan form av autism). "De flesta är bara dåligt vaggade", som han uttryckte det.
/Nina

Svar: jag tror inte att det sista ordet är sagt än när det gäller diagnoser.
peter

skriven
#3: Anonym

Jag har en son som fått diagnosen ADHD rätt nyligt och vi håller på att testa ut en medicin. Jag själv har med stor sannolikhet själv ADHD har jag förstått efter att ha följt på sonens resa. Då jag blickar bakåt så tror jag att jag haft det betydligt lättare för mig under hela uppväxten och upp till ca 25-30-års åldern om jag fått hjälp. Det ÄR frustrerande och jobbigt att hela tiden inte veta vad det är som får en att inte kunna fokusera och handla som man vill. Det handlar inte bara om hur omgivningen upplever en som jobbig, utan mer om att slippa våndas i frustration över att inte ha kontroll över sig själv. Självmedvetenhet har de flesta ADHD-personliheter gott om. Det kan lätt ge upphov till ångest.
Ska man måsta genomgå allt detta innebär om det finns hjälp? Det öppnas en helt ny värld för många som äter medicinen. Att kunna fungera med vänner, utan att bli utmattad. Att kunna lära sig de skolämnena eller arbeten man vill... Kan rabbla upp många argument.

Jag vill iaf kunna ge min älskade son bra förutsättningar.

Sen kan jag absolut respektera allt du skriver. Det ena utesluter inte det andra.

Svar: Tack för ditt inlägg...
kram
peter

skriven
#4: Kajsa-Karin

Så sant Peter. Diagnoserna kan t o m vara en del av en personlighet som rubbas p g a ensidigheten i vårt samhällssystem. ingen vet riktigt vad gränserna går för någon. Posttraumatisk stress och ADHD liknar varandra i sitt uttryck liksom bipolär och dolt missbruk gör. Tack för att du finns Peter. God fortsättning med 2014. Kram.

Svar: Ja det är verkligen allt annat än svart och vitt... tycker jag :-)
peter

skriven

Kommentera inlägget här :