De positiva...

... glasögonen.
.
Tänkte på det nu när jag nyss skrev en blogg om den dåliga frukosten på hotellet... behovet av att ta på de positiva glasögonen efter en negativ upplevelse... vill ju gärna inte låta denna upplevelse förstöra min dag här i Berlin... och det hade varit lätt att fortsätta i samma hjulspår... ta bara konventet... vi är bortskämda i Sverige när det gäller konvent... massor av människor och allt det där... här i Berlin har vi en gemenskap som inte alls ser ut som i Sverige... för även om det är en stor stad så innebär det inte att det att det blir ett stort konvent... tvärtom... igår så kanske de var ca. 25 personer på konventet... och när vi lite senare på uppmaning av en av de tyska besökarna besökte ett engelspråkigt AA-möte så kunde jag inte låta bli att bli positivt överraskad... inte bara för att jag för första gången besökte ett talarmöte i den "andra gemenskapen" med en helt fantastisk talare... utan också för att det var betydligt fler människor på det mötet och att det var så mycket unga människor där... och även om jag är en NA-kille så hade jag stor behållning av det mötet och kunde känna igen mig mycket i vad som sades där... kanske har jag under alla dessa år lärt mig att focusera på likheterna istället för skillnaderna.
.
Äventyret i Berlin fortsätter...
.
Men någonstans kan jag också förstå varför det är så viktigt för mig att gå på konventet... vi är inte så himla många som jag ibland kan få för mig... och vi behöver verkligen varandra för att kunna tillfriskna från vårt beroende... jag behöver ta del av vår gemenskap och inte ta så mycket för givet... vilket är lätt där jag bor... och när jag kommer hit så förstår jag hur tacksam jag kan vara över gemenskapen i mitt eget land... vi har verkligen någonting att vara stolta över när vi t.o.m. har NA-möte i vår lilla by... inget att ta för givet i alla länder... och någonting som vi ska vara rädda om och förhoppningsvis kunna ge bort till de gemenskaper som behöver växa för att fler beroende ska kunna bli av med en önskan om att använda droger... vi räddar ju faktiskt livet på varandra och det finns många, många människor som hinner dö för att de inte nås av det budskapet.
 

Kommentera inlägget här :