Vill du ha rätt...

... eller vill du vara lycklig?
.
Jag kan ibland gå in i diskusioner som inte leder någon annanstans än till en "rätt" eller "fel" fråga... och helt ärligt... hur skoj är det egentligen att lyssna på politikerna nu i dessa valdagar när de maler på oss hur rätt deras åsikter är samtidigt som de förklarar för oss varför deras motståndare har helt fel... i det mesta... jag personligen blir mest bara trött... och jag gillar inte riktigt det mående jag drar på mig när jag själv fastnar i "rätt" eller "fel" fällan... när jag helt och hållet stänger av mina öron bara för att övertyga min "fiende" om att denna har "fel" och att jag har "rätt"... 100 gånger av 100 så mår jag bara sämre efter en sådan diskusion... att få "rätt" ger mig bara en högst tillfällig känsla av välbehag och gör mig nästan aldrig lyckligare i det stora hela... ärligt talat ger mig den "vinsten" ofta mest en känsla av utanförskap och inte så sällan att jag känner mig väldigt, väldigt ensam.
.
Att ensam skulle vara stark är inte sant... det är när vi kommer överens som är den verkliga vinsten.
.
Jag säger inte att jag ska låta bli att ha åsikter... jag säger bara att jag mår betydligt bättre när jag fixar att lyssna på vad någon annan har att komma med... och jag kan känna mig lycklig när jag kan göra en kompromiss och komma överens så att alla blir nöjda... det känslan gillar jag.
.
Tänk om våra politiker hade haft den förmågan... det tror jag hade varit bra för vårt land.
 
 

Kommentera inlägget här :