Nya prylar...

... gör mig lycklig.
.
Att shoppa mig lycklig är inget jag egentligen tror på... men jag måste få erkänna att det funkar ett litet tag... allra helst när det gäller tekniska prylar... och jag förstår varför jag reagerar som jag gör när det kommer ut något nytt på marknaden... mitt belöningscentra går igång direkt och får mig att känna att den där grejen är livsviktig för mig... det spelar liksom ingen roll att jag vet motsatsen... och känner till att känslan av välbehag är ytterst kortvarig... en ny bil varar väl rätt länge... två veckor säkert... en ny telefon funkar kanske en hel dag... eller nja... några timmar i alla fall... och jag kan imponeras av kraften som mitt belöningscentra har över mig... ta bara det här med ciggen... vilken tomte som helst fattar ju att det inte är bra att röka... likförbannat så drar jag i mig massor av cigg... i detta fallet har jag fått lära mig att det inte ens handlar om att få en positiv effekt utan mest om att förhindra en obehagskänsla... och jag förundras över hur jag mellan varven inbillar mig att mitt förstånd är starkare än mina känslor... det där förståndet som förvånat tittar ner på min nya telefon och undrar över vad det egentligen var för fel på min gamla... samtidigt som jag tar ett djupt halsbloss på min cigg.
.
Som rökare har jag inte så svårt att förstå vilken makt mina egna känslor har över mig.
 

Kommentera inlägget här :