Jordbävningen i Nepal...

... Gör livet svårt för Nepaleserna.
.
Politik kan göra mig förbannad... Indiens regering gillar inte regeringen i Nepal och sätter tydligen något slags stopp för exporten dit... Bensin och andra livsviktiga grejer till ett land där befolkningen lider efter en gigantisk jordbävning... Och efter att ha pratat med några som var där när det hände så fattar jag (så mycket som det nu går att fatta) lite av vidden av en sådan upplevelse... Det är inte "bara" den uppenbara fysiska upplevelsen av själva skalvet och alla som dog... eller traumat av att hela tiden vara rädd för fler skalv... Nä allting slutar ju att fungera... Infrastrukturen kollapsar och ganska snabbt så blir det brist på en hel del varor... Svarta börshajarna jublar och tjänar mer pengar än någonsin på den lidande befolkningen vars vardagsliv under den leende ytan i stort sett kollapsat... Priserna rasar i höjden och de redan fattigare blir ännu fattigare... Jag är starkt berörd av berättelserna jag fått höra av mina vänner här... Och djupt imponerad av deras inställning till livet trots katastrofen.
.
Idag blir det 6 timmar i en buss för oss.
.
Idag ska vi ta oss vidare i detta land för att gå ut på en vandring i en nationalpark en bit härifrån med våra vänner... Bara bussresan lär väl bli ett äventyr misstänker jag... Bussarna är tydligen mer fullpackade än vanligt på grund av bensinbristen... Spännande.

Kommentera inlägget här :