Mina föreläsningar...

... är uppskattade.
.
I Sverige har vi någonting som vi kallar för "jantelagen"... vi ska minsann inte tro att vi är någonting och det kan anses som lite fult att prata i positiva ord om sig själv... allra helst om vi har gjort någonting vi är bra på... som nu när jag skriver att jag är himla bra på att föreläsa... bara genom att skriva det så sprider sig ett visst motstånd inom mig... en form av skam som jag inte känner mig vidare bekväm med... och helt ärligt... det är ju sinnesjukt... egentligen så skulle det ju kännas lite skönt att kunna skryta lite över sig själv... men nä... jantelagen är där och pickar på min uppmärksamhet... med min bakgrund är det uppenbarligen lättare att ta emot kritik än beröm... detta vill jag ändra på... visa att jag lyssnar på min omgivning när den ger mig beröm... om inte annat för att berätta att jag blir glad över att kunna vara bra på någonting... så nu ber jag om hjälp... låt oss få lov att berätta när vi gjort något bra... gör det tillåtet att skryta lite över oss själva... hjälp mig att skrota jantelagen... det ger oss ingenting som vi vill ha.
.
Jag VET att jag är en bra föreläsare... tack till alla er som lärt mig det.
 

Kommentera inlägget här :