Jag tror inte...

... så mycket på bestraffningar.
.
Det är väl klart att det måste finnas regler att följa... och så länge det finns det så kommer det att finnas människor som bryter mot dessa regler... jag har själv varit en av dem som systematiskt bröt mot massor av dem... bara för att jag kunde... och då skulle jag ju givetvis allt som oftast straffas för det... men det hindrade inte mig, snarare tvärtom... mitt utanförskap förstärktes och jag hamnade i en ond spiral där min egen moral förändrades till det sämre... och eftersom jag ju ändå inte kände mig som en av alla andra så gällde alla dessa regler inte mig... jag var ju annorlunda.
.
Att jag idag är betydligt bättre på att följa regler beror i mitt fall inte på alla straff jag fått för att jag bröt mot alla dessa reglerna... nä... det beror nog mest på att jag fick en ny chans att vara med i samhället på samhällets villkor och på så sätt kunde känna mig delaktig i det samma... när jag fick vara med igen så fick jag möjligheten att göra om och göra rätt... och till slut kunde jag känna att jag inte var så himla annorlunda.
.
Jag tycker att de flesta är värda en chans till... och ibland t.o.m. fler chanser... alla vinner på det.
 

Kommentera inlägget här :