Att våga tänka...

... utanför boxen.
.
Det finns rätt mycket... fina ord och evidens... om vad som funkar och inte funkar när det gäller missbruksvård... någonstans så kan jag tycka att vad som än gäller så är det väl ändå upp till den enskilda individen att själv kunna välja den väg som fungerar för honom/henne själv... att våga tänka utanför boxen och hitta nya lösningar är någonting som jag personligen är mycket intresserad av... när vi på VågaVa för ett gäng år sedan tyckte att vi mycket väl kunde gå ut på krogen och ha "firmafest" så var det en och annan som höjde på ögonbrynen... "det verkar inte vara en bra idé att utsätta sig för en miljö där man dricker sprit" var en av kommentarerna... men när jag sitter här och tänker tillbaka och minns vilka som följde med oss ut på detta äventyr så slås jag av en sanning... vi var ca. 10 stycken som var ute och dansade och hade skoj... nu massor av år senare så konstaterar jag att av alla oss som var med på den tiden så är det "bara" en som fallit tillbaka i sitt missbruk... alla andra är fortfarande drogfria... naturligtvis så finns det vad jag vet ingen forskning på detta faktum... men... jag kan bara konstatera att ibland så kan det nog fan löna sig att våga tänka utanför boxen.
.
Det ska fan vara skoj att vara drogfri... 
 

Kommentera inlägget här :